Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    slempadda
    Gäst

    TDI, Knackar när man kopplar och än värre på dragläget.

    Åhoj folkvagns fantaster.

    Har en Golf TDI variant 06 i min vagnspark som inte riktig går som den borde.

    Den är sämre ibland och bättre ibland (men mer än ofta på den sämre sidan).

    Problemet är att den knackar inte vackert när man har kopplingen ner tryckt, och när man släpper upp lite till dragläge så är det ännu värre då knackar och rycker sig bilen framåt istället för att dra fint som den skall.
    Så fort man har växel i och inte kopplar knackar den ej lika, kanske inget alls. Jag hör i alla fall inget.

    Har svårt att säga varifrån ljudet kommer för läggar man ur växeln och öppna motorhuven så hörs det inte häller, i alla fall inte nog att jag skall kunna hitta det. Men det känns ju som att det är förenat med koppling/växellåda.

    Är det någon som har tankar om detta ang vad det kan vara alt vad jag kan kolla så är jag tacksam för allt som postas.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Så den knackar mer vid belastning? Skulle ju kunna vara dieselpumpen som behöver sig en översyn eftersom den verkar knacka mer när den ska ge mer diesel till motorn.

  3. #3
    slempadda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Så den knackar mer vid belastning? Skulle ju kunna vara dieselpumpen som behöver sig en översyn eftersom den verkar knacka mer när den ska ge mer diesel till motorn.
    Tja kim.

    Så fort man släpper kopplingen knacker den inte (i alla fall inte nog att överösta motorljudet).
    Den knackar inget mer vid gaspådrag. Tycker inte att jag märkt av någon övrig skilnad i motorgången.
    Utan det är just när man är och pillar på kopplingen som det uppdagas.
    I övrigt går alla växlar i fint och det känns som att kopplingen tar som den skall.

  4. #4
    slempadda
    Gäst
    Hej igen.

    Satt och luskade runt på lite andra forum och förstått detta:
    Osammanhängande skrammel från växellådan = Möjlig defekt solfjäder.
    Knack i växellådan vid nertryckt koppling = möjligen utrampningslagret
    Knack i växellådan vid uppsläppt koppling = möjligen ingånde lagret i växellådan som börjar ge vika.

    Utgår jag från dessa så är det möjligen utrampningslagret i min som börjar ge upp.
    Är det någon här som bytt denna själv på en MK IV? (dem sitter väll inte lika bra till längre som på dem äldre lite mer trevliga golfarna?)
    Är det något man kan ge sig på själv eller avrådes detta? Skall något mer bytas på samma gång?

    Tacksam för svar.

  5. #5
    SundH
    Gäst
    en del har haft problem med sprickor i svänghjulen på nyare vw/audi bilar och brukar då tjuta precis vid dragläget

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Tycker det bästa du kan göra är att dra till din VW handlare och ha dem till att undersöka bilen.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Hur långt har bilen rullat då ?

    Det handlar ju lite om du vill fixa själv eller lämna in, kan ju kosta en del om du lämnar in den juu.

  8. #8
    slempadda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Hur långt har bilen rullat då ?

    Det handlar ju lite om du vill fixa själv eller lämna in, kan ju kosta en del om du lämnar in den juu.
    Går det så lagar man själv, dock är ju problemet att jag inte riktigt vet vad jag behöver laga.
    Lämnar man in bilen på vw så blir det tomt i plånboken, va det nu än må vara för fel (till och med om dem inte fixar något fel).

    Bilen slog om till 19.000 nyligen.


    Inget vinande ljud, ner med kopplingen "knack knack" upp med kopplingen = inget "Knack knack", dragläge från start = "knack knack" och lite "ryck ryck". Annars inga andra problem.

    Funderar på om jag skall lämna in den (ej vw) och låta dem felsöka, så får man ta beslut efter det (prislapp och fel) och hålla tummarna att det stämmer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin