Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    robber
    Gäst

    Regbesiktiga Golf mk1 GL med mk2 16v motor?

    Vad behöver man göra för att få igenom bilen med en 16v snurra?
    "Bara" slänga över motor, låda och bromsar från mk2 16v på bilen och regbesiktiga?

    /R

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Efter som VW bara tillåter 112 hk i det chassiet så måste du nog gå omvägen via SFRO och ombyggt fordon.

  3. #3
    jooeell
    Gäst
    enkla svaret är att det inte går!

    tyvärr måste du bygga om den till ombyggt fordon dvs motor bromsar och hjulupphängning måste modifieras motor och bromsar måste komma från samma bil och av en nyare modell med katalysator kanske en passat med 2,0 16v eller en golf 3 16v eller det sämsta alternativet i mina ögon en golf 2 nyare med kat kommer inte på vad motorbeteckningen är på den tyvärr... finns naturligtsvis fler alternativ men orkar inte räkna upp alla

  4. #4
    robber
    Gäst
    Bilen är från 1982 och KR motorn är utan kat original men man måste ändå ha kat trotts att kat vart obligatorisk 1989?

    /Robin

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    saxat från http://www.sfro.com/bilarframe.html

    AVGASREGLER

    BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

    Årsmodell 1975 och äldre
    Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

    Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
    Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

    Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

    För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

    Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

    Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

    Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
    Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

    BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON

    Årsmodell 1975 och äldre
    Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

    Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
    Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

    Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

    Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

    Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

    Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

  6. #6
    robber
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    massa text
    Tack!

    Blev inget köp då. Jakten fortsätter!

    /R

  7. #7
    Jaaacob
    Gäst
    Äh gå inte bet... sfro regga med en motor från 16v seat lr något. plocka skivor m.m. från corrado lr liknande. Bara att börja meka

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Du skulle väl kunna plocka en PL motor med KE-jet? Den insprutningen är ju lambdastyrd och motorn har katalysator. Eller så plockar du en KE-Jet från en PL om du nu redan har en KR motor och sätter på en kat. Ingen skillnad som SFRO ser. Kombinera det med några rejäla bromsar så lär det nog funka.

  9. #9
    jooeell
    Gäst
    bara det att motorkoden är fel! =/ kommer nog inte gillas

  10. #10
    Jaaacob
    Gäst
    Kontrolleras väl knappast om allt är som det ska?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Jaaacob Visa inlägg
    Kontrolleras väl knappast om allt är som det ska?
    Vid vanlig regbesiktning och SFRO måste man intyga vars motorn kommer ifrån och ange motorspec.
    Detta för att få rätt intyg och antal hästkrafter samt avgasrening.

    Så jo detta lär nog kontrolleras.

  12. #12
    Jaaacob
    Gäst
    Många motorer så sitter typnummer och motornummer bara nitat i alulappar men det är stansat då förstår jag?
    Vid SFRO bes så fyller du i ett papper. de kikar och godkänner. Har inte vart problem för mig.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Sant.
    Beror som vanligt på sanningshalten då.

    Men man skall ju ange bilens ursprung.
    Regnummer eller chassienummer så det går att spåra.
    Då borde åxå motor mm gå att spåra.

    Men alla gör olika kanske.
    SFRO är ju lite mer godtyckligt då de bedömmer från fall till fall.

    Så om du senare blir stoppad i SBP:s nålsöga med den motorn vad säger du då?
    Jo ööhhh jag har bytt eller??

    Jaja alla sätt är bra men är de rätt för den sakens skull?

  14. #14
    Jaaacob
    Gäst
    Helt rätt... rätt ska vara rätt men även i de bästa av världar så finns det möjligheter till maskhål. Har du någonsin kört cup, rejsing så vet du vad jag menar Reglementena är mycket spännande.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja visst och så klart är det upp till var och en.

    Nää jag är dålig på att tävla men önskar att få till det.
    Läser och bygger ju för att kunna klassa i något reglemente även om det inte blir tävling.
    Är väl mest rally och sånt jag hållit mig till , men även där finns reglementen att lusläsa.
    Läser gärna SFRO-boken åxå.

    Men hela tråden är lite sned tycker jag.
    Vill man byta motor i något bygge så ta reda på exakta uppgifter FÖRST och ställ frågor sen.
    Nu kanske inte jag är den bästa på att ge råd men forumtips är inte alltid de mest sanningsenliga =)

  16. #16
    Jaaacob
    Gäst
    Word!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin