Hej!

Jetta LS från -81 med vad jag förstår EM-motor (om man slår det på regnr), som nu går dåligt vid jämn gas.

Till saken hör att vi precis gjort service på bilen. Vi har bytt...

1. Kamrem + spännare
2. Luftfilter
3. Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock (samt ställt tändningen).
4. Olja, oljefilter
5. Bytt alla vacumslangar

Vi har testat spruta startgas runt packningen mellan förgasaren och insuget och det läckte, den varvade på när man spruta där. Köpte en ny packning som givetvis var fel (http://www.biltema.se/carparts/carpa...?iItemId=56022) står inte att den passar EM, men läste här eller på Mk1 Club Schweden att den skulle passa. Så vi satt på en massa packningstätning istället för packningen såg inte alls bra ut.

Nu misständer den mindre på tomgång, det lilla jag kört. Men vid jämn gas vid t ex. 50 km/h på 4an så rycker det rätt duktigt. När man accelererar så går den bra och drar som den ska.

För allt vi kunde se så såg allt ut att stämma vid kamremsbytet, men det kan ju självklart ha blivit fel - vad tror ni? Låter det mer som ett vacum- eller tjuvluftsfel?

Update:
Har bytt packningen mellan förgasaren och insuget...
Fick bygga om gasfästet lite, vände på det och satt det mot förgasaren istället för mot packningen. Upptäckte att distansen som är inuti luftburken hade ramlat ned i förgasaren

Fixade till allt detta, men går lika ryckigt i alla fall...
Har även ställt om förgasaren flera gånger nu utan bra resultat, har även bytt tillbaka alla tänddelar som fungerade innan, men samma sak. Har även en ny tändspole, hjälpte inte heller något. Har bytt soppafilter med...

Sprutade med startgas medan jag hade igång motor idag med, men den varvade INTE till något vilket borde innebära att den inte drar någon tjuvluft?

Någon som har några idéer?

// Jocke