Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24
  1. #21
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ahall_nr1 Visa inlägg
    Jag tycker det är skit svårt att fotografera bilar och jag drar mig för att göra det,
    men igår hade jag en stund över och provade ta några exponeringar.

    Inte vet jag men snyggbilder värkas gärna tas med teleobjektiv, och min 24-70 kändes otillräckligt
    bild 1 7/500 70mm skärpedjupet är lite för kort.

    jag hade inget stativ så handhållet blir som det blir.
    2,8/50 60mm ISO1250

    Vilka brännvidder föredrar ni som listat ut hemligheten bakom den tilltalande bilden.
    och är det någon som provat att använda blixt.
    Jag kör med en Canon 40D och fotar en himla massa bilar, dock kanske det blir mer träffbilder och gärna bilar som rör sig... :-)

    Objektiven jag kör med är: Canon 70-200 4L, Canon 17-40 4L, Canon fast 50mm 1,8, Tokina 11-16 2,8.

    70-200 4L som jag tycker funkar riktigt bra till rörliga grejer och även lite annat som står till. Men man får ju stå en kilometer bort från objektet känns det som, opraktiskt för den typen av bilfoto ni verkar gilla kan jag tycka. Men det kanske kan funka till det ändå för det gör ju inget hur långt ifrån man står, det är ju skillnad på en bilträff t.ex. där man inte kan välja vart bilarna ska stå...

    Canon 50mm 1,8, en klar favorit som borde finnas i varje Canonägares kameraväska, duktigt plastigt, men så skarpt och billigt, kostar runt tusingen nytt! Väldigt bra till porträtt och sånt, men självklart till annat.

    17-40 4L ersatte min tidigare 17-85is som jag inte gillade skärpan på, 17-40 är ju väldigt allround tycker jag och är väl nästan den som sitter oftast på huset numera.

    Tokina 11-16 2,8 var jag på jakt efter redan när jag köpte 17-40, men det var ju helt omöjligt att få tag på både nytt och beg, gillar att köpa beg, folk är ju i regel rädda om sina fotogrejer så det brukar funka. Men denna gången gick det ju inte att få tag på så jag fick köpa ett nytt, dyrt men skarpt. ;-) Stod i valet mellan detta och ett Canon 10-22 och efter att ha kollat på massa bilder på fotosidan av både bilder tagna med tokinan och canonen så blev det tokinan som jag föll för. Har inte provat den så mycket än, men den känns verkligen gedigen och de få bilderna jag tagit med den kändes vettiga. Kanske inte så värst allround, men fin till landskap och sånt, kan nog även vara fin till bilträffsbilder tror jag. :-)

    Stativ tycker jag är ett måste att ha om man ska fota lite bilar, jag köpte ett riktigt snikigt stativ för några hundringar på elgiganten tror jag det var, funkar grymt för de pengarna och är stabilt trots att kameran väger en hel del.

    Blixt kör jag sällan med, men jag har en sigma tror jag det är som det är rätt bra tryck i, men den är jag inte alls nöjd med, kanske därför man sällan kör med den...

    Jag tycker bilderna du fick till blev jättefina, men jag gillar inte det lilla formatet du la upp dom i. :-)
    Iso 1250 tycker jag låter jättemycket på den sista bilden.

  2. #22
    GTIPower
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Iso 1250 tycker jag låter jättemycket på den sista bilden.
    Håller med, speciellt eftersom det handlar om stillastående objekt.
    För sådana situationer som den nämnda bilden kan man med fördel slå av "Auto ISO" om man kör med det, och ändra till lägsta möjliga. Stativ? Ja

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Sitter i tankarna på att uppgradera min kamera från en "halv" system kamera till en riktig systemkamera (Canon EOS 500D) men vad för objektiv skall jag välja till den? Räcker det med ett 18-55 eller skall man satsa på ett 18-200. Jag vill gärna kunna zooma lite grann vid motortävlingar mm

  4. #24
    GTIPower
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    Sitter i tankarna på att uppgradera min kamera från en "halv" system kamera till en riktig systemkamera (Canon EOS 500D) men vad för objektiv skall jag välja till den? Räcker det med ett 18-55 eller skall man satsa på ett 18-200. Jag vill gärna kunna zooma lite grann vid motortävlingar mm
    Tänk på att ju större zoom omfång, desto svårare att få ett objektiv som presterar bra över hela registret.
    Läs recensioner på http://www.fotosidan.se eller tex http://www.dpreview.com
    Glöm inte att det finns en stor marknad med begagnade objektiv. Gjorde själv ett klipp för ett tag sedan och sparade 50%

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin