Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Ooscar
    Gäst

    Torkarmotor Bak

    Hejsan jag har en Golf IV och torkarmotorn bak funkar inte, den bara låter och inget händer jag undrar vad detta kan vara för fel och om det går att laga om man är händig. Eller vad en ny kostar ca?
    Tack på förhand mvh Oscar

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Standardfel, om du är händig så kan du ta loss den och fixa den, eller så köper du en ny eller begagnad på skroten.

    Går väl på 1000 kr kanske, men priserna har säkert ändrats sedan jag bytte min, nu har jag ingen.

  3. #3
    Ooscar
    Gäst
    ok har du någon aning vad det kan vara för fel=)? vad som kanske måste göras?=) eller vad man ska leta efter? tack på förhand
    Senast redigerad av Ooscar den 2010-03-30 klockan 19:54.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Ooscar Visa inlägg
    ok har du någon aning vad det kan vara för fel=)? vad som kanske måste göras?=) eller vad man ska leta efter? tack på förhand
    Ta loss och montera ihop igen för att se om det fungerar annars är mitt tips att byta motorn för tids nog kommer den ändå ge upp helt, det är som VWGolIV skriver standard att de ger upp.

    mvh Per

  5. #5
    Ooscar
    Gäst
    tack så hemst mycket för hjälpen båda

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det är en dålig konstruktion, det läcker in vatten när du spolar bakrutan, sen "rostar" axel och allt innanför.
    Man kan om man har tur smörja upp allt, men den rasar förr eller senare.

    Själv har jag ingen och har bara satt en svart lock över hålet, mycket snyggare.
    Sen lär man sig att man aldrig behöver använda bakrutan vid körning. =)

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Problemet är att röret till spolningen genom axeln går av och det börjar läcka spolarvätska.
    Spolarvätskan löser upp fettet och man får problem med drivningen.
    I förlängningen läcker det sen ner på låset och man får problem med detta också!!!

    Det finns en renoveringssats till den ena typen av torkarmotorer men det finns två tillverkare och den andra finns inga reservdelar till.
    Jag har sett folk som lagar röret men det är pilligt och jag skulle byta motorn till en ny för att slippa problem i framtiden.
    Att få byta låset blir dyrt det också...

    Till slut ett tips:
    Kolla så spolarmunstycket alltid pekar rakt upp och inte följer med torkaren för då är det hög tid att renovera eller byta!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Vad Patrik säger ovan är exakt vad som gäller.
    Stämmer med alla mina egna efterforskningar i samma ämne för både Golf (III och IV) och Audi (S6 97'a i mitt fall)
    Vet att åtminstone för Golf III är torkarmotor DYRT och oftast slut (t.ex. på skrotar) och när jag tog isär min så lämnade hela konstruktionen en hel del att önska. Skulle jag ha en Golf IV idag (vilket jag hade för ett par år sedan, en GTI 03'a) som hade strulande torkare bak, så skulle jag plugga skräpet direkt och köra utan.

    /Gb.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin