Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135

    Golf Gti 16V mkII, genomgång inför bansäsongen 2010 påbörjad...

    Kännde att det var dags att lägga upp en tråd om min banbil på detta nya fina forum!

    Bilen började sitt liv som en Golf CL 1.6 någon gång 1988. Det jag vet är att den byggdes om till en Gti i Finland någon gång i början av 2000 talet. Den köptes sedan av en riktig ålänsk VW fantast.

    Jag köpte bilen i september 2005 av honom, då jag hade precis fått min första Golf ramsned efter en krock (fick möte med en som kom på fel sida i en blind kurva, jag hann bromsa men det gjorde tyvärr inte den andra bilen.....) som var en riktigt Gti (-89 tror jag det var). Då jag fått blodad tand för banåkning efter min första banträff med Gti klubben, var det ingen ide att försöka få ordning på den karossen tyckte jag då.

    Jag började direkt bygga om den för bankörning, för nu skulle det byggas bil för bana! Spenderade otaliga timmar att studera dåvarnade gti forumet och rejsa.nu för idéer och inspiration. Och på den vägen är det!

    Målet med denna bil är att vara ett redskap för att snabbt tag sig runt en bana eller konbana. Allt som inte har en funktion som göra att det går snabbare eller gör bilen tillförlitligare har ingen plats på denna bil. Den kommer inte att vinna någon skönhetstävling, men är det race så är det!

    Sedan har den lärt mig en hel del om chassi och väghållning samt vad som funkar och inte funkar på bana. Och den kommer att ständigt förändras för att kunna gå fortare. Och det är en testbänk för mina idéer. Men nog om det, till bilen:

    Kaross och inredning
    • OMP 6-punkts bur med extra stag
    • OMP övre och undre fjäderbensstag samt egen designat fjäderbensstag bak
    • Cobra Monaco stolar och 6-punkts bälten
    • Batteri flyttat bakom passagerar stol med huvudbrytare
    • Diverse Autometer mätare (oljetryck, oljetemp, växeĺlådstemp, vattentemp och volt)
    • Performacebox
    • Rensad på all asfaltsmatta, och just nu pågår skrapning av hjulhusen på underredsmassa.


    Transmission
    • 020 2Y-låda med bultad VW Motorsport lamell diff, ca 120NM förspänning
    • RedLine 75W90 med LS tillsats
    • Lättat svänghjul 3kg
    • Orginal lamell men kraftigare tryckplatta
    • Genomgångna drivaxlar med borttagna brickor och RedLine CV2 fett


    Motor
    • Forsberg Motorsport kamaxlar
    • Martelius extraktor grenrör 4-2-1 lindat med avgasband
    • Tropic kylare med dubbla fläktar och 70 graders termostat
    • Mobil 5w50 olja
    • DLI race motorfästen
    • I övrigt orginal KR (bromsad till ca 135hk)


    Chassi
    • Koni coilover med 90 Nm fjädrar fram och progressiva bak
    • DLI topplagringar
    • DLI race bakaxel bussningar, resten av bussningarna är Polyflex
    • DLI 1.5graders bakaxel schims
    • -3 grader camber fram med lite toe-out
    • Kort styrväxel från HMH


    Bromsar
    • G60 ok och skivor (280 mm Zimmerman)
    • Carbotech XP10 belägg fram, orginal bak
    • Motul RBF600 bromsvätska
    • Kylningen är en blandning av North Viking och eget pul


    Däck och fälg
    • Oz Superleggera
    • Toyo R888 205/50/15 Fram
    • Toyo R888 195/50/15 Bak


    Och så lite bilder, tyvärr har jag ingen ordentligt kamera utan det mesta jag har är mobil bilder:

    (Har letat i en halvtimme hur jag skall ladda upp bilder, men inte lyckats. Så bilder får komma senare.....)

    Så det får bli lite film istället då!!

    Vi börjar med BugRun 2009:


    Part 1....


    Part 2....


    Part 3....

    Lunda med GTI klubben 2009:


    Part 1....


    Part 2....

    Och så min snabbaste tid på Challenge (www.challenge.nu)



    Får räcka så, men det kommer mycket mer bara jag har lärt mig hur jag får upp bilderna!!!

    Men det som händer just nu i garaget är att bilen är nästan i molekyler och jag håller på och skrapar underredsmassa och går igenom det mesta för att klara säsongen 2010! Just nu siktar jag på att ha den klar tills i slutet av Maj för att köra första Challenge och sedan BugRun förståss! Drivers cup skulle vart skoj, men till dess hinner jag inte tyvärr.....
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag måste säga att jag gillar Bugrun 2009 part 2, speciellt 8:50 in i filmen =)
    Jag måste träna lite på min körteknik så jag blir snabbare i kurvorna bara...

    Kul att du utvecklar och gör din snabba bil ÄNNU snabbare! Hoppas du får se lite resultat i Challengebanan!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    ahh, mkt trevligt bygge låter det som, å kul med lite filmer oxo, man blir alltid lika sugen på att få ordning på bilen

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Jag måste säga att jag gillar Bugrun 2009 part 2, speciellt 8:50 in i filmen =)
    Jag måste träna lite på min körteknik så jag blir snabbare i kurvorna bara...

    Kul att du utvecklar och gör din snabba bil ÄNNU snabbare! Hoppas du får se lite resultat i Challengebanan!
    Ja den är bra, jisses vilken fart skillnad... ;-) Man få ju lite perspektiv när man ser fartskillnaden, helt klart är att nästa steg för min bil för att bli riktigt snabb är mer effekt. Man pratar om väghållning och vara snabb i kurvorna, men man kan vända på steken också....

    För att bli snabb när det svänger gäller det att lita på bilen och känna sig trygg samt justera in chassit för att passa ens körstil. Sedan är det bara att nöta på...

    Skillanden mellan min bil med lite effekt är att jag kan hålla full mutter i princip hela tiden, har aldrig problem med fäste etc. När jag passerat apex, kan jag stå på fullt. När man har mer effekt blir det en helt annan femma....

    Har vart emot turbo maskin på min bil, men det blir mer och mer lockande med en sån där 1.8T maskin...... Är ju en j*kla skillnad i pris jämför med att få den effekt man vill med en sugis.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135

    Kinnekulle 2005

    Dags för lite bilder då, men vi börjar där det hela startade......

    Jag hade köpt min första Golf faktiskt bara min andra bil, den första var en Toyota Corolla -74 (KE20). Den fick jag ärva av min syster och de redan sin andra steroanläggning innan jag fick mitt körkort. När det begav sig var det bilstereo för hela slanten som gällde. Nåja, det är gamla synder nu. Tillbaka till golfen, jag köpte den av en kompis kompis som hade den till salu. Provkörde den och sedan var jag fast, hade aldrig kört nått med mer än 70 hk förrut. Nu testade jag en bil som hade 139 hk och ett 2.5" avgassystem samt sänkningssats, det var som att köra gocart tyckte jag då! Jag slog till direkt! Sedan började jag leta informtion på nätet, hittade gtiklubben.nu samt rejsa.nu. Köra bana verkade ju vansinnigt kul, och nu hade jag en bil som skulle funka för det!

    Fick se att gtiklubben ordnade banträffar, fick med mig min vapendragare Kjell aka Wursting. Vi lastade bilen med diverse verktyg och om jag inte minns rätt en däcktrycksmätare (hade läst en massa på rejsa.nu......).



    Nere vid båten i Eckerö på väg mot Sverige och Kinnekulle!


    Första gången man såg denna, om man undrade vad som väntade.....


    Bilen urlastad och besiktad, bara väntar på att få släppas ut på banan!


    Ready for race! Kolla in den snygga hjälmen......


    Första gången i lineup, en ytterst snabb VR6 framför mig.... Vi har haft en del bataljer under årens lopp....


    Här har vi en annan snabb filur, som man träffade för första gången.


    Första silen, sen var man fast........


    Det syns inte, men jag har ett smail upp till öronen.

    Tyvärr var det första och sista gången denna gti var på banan. Tur var kanske det, för den var krockad före och var rätt vek i balkarna fram.

    Det var så det hela började......


    Någon månad senare såg det ut såhär........





    Han jag köpte min nuvarande röda pärla av, fixade senare upp denna kaross och vad jag vet så snurrar den fortfarande på Åland ännu.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Roligt med en tråd på din snabbebil här, gillade den mest det året den brölade genom webrar.

    Får du med dig Kjell på några träffar iår eller, länge sen man såg han.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Roligt med en tråd på din snabbebil här, gillade den mest det året den brölade genom webrar.

    Får du med dig Kjell på några träffar iår eller, länge sen man såg han.
    Visst lät den gött, med webbrar! Tyvärr fick jag den aldrig att gå riktigt bra... Men på Kjells gröna mkIa med KR maskin gick det hur bra som helst. Den gröna är nu slaktade, då den var alldeles för rostig samt det var sned i karrosen fram. Han har en ny mkIa som är en riktig killer. Tyvärr har han inte kört bana me den ännu.

    Jag har försökt få med honom de senaste året, men det har blivit VV för honom den senaste tiden (Vovve och Villa). Volvon köpte jag.... ;-) Jag jobbar hårt med att få med honom till BugRun iår!
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  8. #8
    Barbapappa
    Gäst
    Kul med lite gamla bilder, tyckte också det var bättre när du körde med Webrar så man kunde hänga med bättre haha. ;-)
    Snyggt kämpat genom åren och alltid kul att se bilen och dig in action, full fart!

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135

    Gelleråsen 2005

    Lite mera bilder då.....

    Han köpa min nuvarande golf och fixa den färdigt tills den sista bankörningen med gti klubben detta året. Då hade även min vapendragare Kjell hunnit köpa sig en mkIa med KR maskin (Det var inte bara jag som blev biten av bankörning på Kinnekulle....).


    Stämmingsbild på morgonen när vi anlände till Gelleråsen.


    Incheckning....


    Och här har vi nya pärlan, i princip i det skick som jag köpte den. Nya fälgar och däck dock.


    Och här har vi Kjells nyförvärv.


    Och ute på banan.


    Depån, till höger kan man se att Kjell redan lärt sig hur man åker fortare, genom att minska vikten, så passagerarstolen åkte ut.....


    Däckslitage, 0 camber ger ingen bra slitbild.....
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av SixPs Visa inlägg

    Depån, till höger kan man se att Kjell redan lärt sig hur man åker fortare, genom att minska vikten, så passagerarstolen åkte ut.....
    Jag gillade den här bilden bäst =)

    Kul att du lägger in lite gamla bilder i tråden!

  11. #11
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Jag gillade den här bilden bäst =)

    Kul att du lägger in lite gamla bilder i tråden!
    Jamen titta, den såg jag inte när jag laddade upp bilden. :-)

    Tänkte jobba mig framåt med de bilder jag har. Men det blir nog en update av dagsnoteringen också idag eller imorgon.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Vart fullt upp de senaste dagarna, dygnet har för få timmar..... Plus att jag inte gillar att lägga upp bilderna på photobucket eller liknande, blir att smälla upp en server hemma istället. Så mycket enklare att hantera då, och så blir det enklare att flytta över bildena hit, när och om den funktionen kommer.

    Men blocket är nu tvättat och målat, samt toppen rengjord. Samt målat oljetråget och generatorfäste. Ligger även en tråd på rejsa som är mer uppdaterad. Men bara jag får ordning på bildhanteringen så kommer det att vara fullt uppdaterat här också.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin