Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 94
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Bilen levereras med sommar däck. Jag gjorde så att jag förhandlade mig till vinterdäck och så behöll dom sommardäcken. Sen att jag valde dom dyraste däcken utan att säja till försälgaren är en annan historia

    Skydds plast fungerar bra, har det på min audi quattro. Jag hade även skyddsplast på strålkastarna och när jag tog bort plasten så var dom som nya. Jag fick ta bort den pga att jag fick för stark halvljus lampa en gång när jag bytte så det missfärgade plasten

  2. #22
    Micke_t
    Gäst
    Jag och tjejen var och provkörde en GTI i går och tyckte att den var otroligt kul att köra. Provade en med manuell låda. Ska försöka få provat en med DSG innan vi bestämmer oss.

    Specen ser för tillfället ut såhär:

    4 dörrar
    Vit lack
    Tygklädsel

    Xenon
    RDS 510
    Detroit fälg
    Media IN (usb)
    Sidokrockkuddar bak
    Parkeringssensorer bak/fram
    Tonade rutor
    Förvaringspaket

    Övrigt som vi är lite osäkra på är:
    DCC (säkert kul men lite dyrt. Hoppas kunna provköra en med DCC)
    Ljus och siktpaket 2 (vet inte om detta är så lönt?)
    DSG (ska provköra innan vi bestämmer oss)


    Pratade med en säljare och rabatten låg på ca 6,3%. Men det går kanske att pruta lite till.

  3. #23
    Micke_t
    Gäst
    Ingen som har några tips eller tankar? Ni är väl ute och kör, så klart.

    har ni också problem med läckande vindrutetorkare (bak) som alla i USA verkar ha?!

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Ingen som har några tips eller tankar? Ni är väl ute och kör, så klart.

    har ni också problem med läckande vindrutetorkare (bak) som alla i USA verkar ha?!
    Jag har än så länge inget problem med bakrutetorkaren. Men däremot havererade bakrutetorkaren på min gamla MK5 GTI.

    Angeånde din spec så tycker jag den ser bra ut. Praktiskt med 4-d och snyggt med vit bil och tonade rutor. Du har gjort de nödvändiga uppgraderingarna på stereo och fälgar och lagt till en del praktiskt utrustning. Angående DCC så är den inte nödvändig på en GTI som har mycket bra fjädring från början (R:en däremot mår bra av DCC), ljus o sikt 2 är i min värld helt onödigt och slutligen handlar DSG om vad man uppskattar som förare.

  5. #25
    Micke_t
    Gäst
    Håller med. Ljus och siktpaket 2 åker bort. Troligen även dcc. Bara att bestämma oss för om vi ska spaka själv eller inte.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Ingen som har några tips eller tankar? Ni är väl ute och kör, så klart.

    har ni också problem med läckande vindrutetorkare (bak) som alla i USA verkar ha?!
    Min har droppat någon gång på bakrutan efter tork men jag är tveksam till om det är riktigt uppfattat att munstycket läcker. Jag tror snarare att det är överflödig spolarvätska som droppar ner. Har aldrig droppat något från den om jag inte använt den.

    Köper du Xenonljus får du väl ljus -och sikt på köpet? Tycker det är schysst med automatiskt avbländbar backspegel och belysning i sidospeglarna. Tycker också du skall lägga till de dryga 2500kr för backkamera och park-assist nu när du ändå tar parkeringssensorer bak och fram.

  7. #27
    Micke_t
    Gäst
    Ljus- och siktpaket 1 ingår. I nr2 tillkommer elinfällbara speglar och någon lampa som, om jag minns rätt, lyser ner i marken från backspeglarna. Tycker inte att det är värt de 3100 kr det kostar. Backkamera känns lite onödigt, om än lite kul. Lägger hellre de pengarna på snygga vinterfälgar. Hittade ett par Goal i antrasit på vw.se som jag fattade tycke för. Kan se snyggt ut med gråafälgar på en vit bil. Lite trisst att de inte har fälgar att kika på hos åf. Någon som har några snygga vinterfälgar att rekommendera? Och kanske någon bild?

  8. #28
    Micke_t
    Gäst
    Riktig beslutsångest nu. Hoppas beställa en om två veckor och har fortfarande inte bestämt oss för om det blir DSG eller ej. Jag är barnsligt förtjust i DSG-lådan men gillar den manuella väldigt mycket - så länge det inte är kökörning. Suck, pust och stön.

  9. #29
    Micke_t
    Gäst
    DSG kommer det att bli. punkt.


    Inte för att det kommer att påverka köpbeslutet men är det dyrare att serva en bil med dsg? Eller tillkommer det andra kostnader?

  10. #30
    Zynodisk
    Gäst
    Jag köpte först en Golf 5 GTI med vanlig 6 vxl och körde den i ca 2 år, sen beställde jag en GTI DSG -08, vilket var ett misstag.
    Jag tröttnade på DSGn efter tpy 5-6 månader. Nu är jag tillbaka med den manuella (i en golf 6 gti) och trivs hur bra som helst med den.
    Tyvärr så dödar DSG ganska mycket körglädje.
    Trots att jag kör en hel del i stan och köer så ångrar jag inte manuellt. Detta är min erfarenhet.

  11. #31
    Micke_t
    Gäst
    Jag är den förste att erkänna att det är kul med manuell låda i en sådan bil men vi kommer att använda bilen till att köra inne i och runt Stockholm samt lite längre sträckor i landet. På motorväg och större vägar tycker jag inte att det spelar så stor roll vilken låda jag väljer men kortare sträckor i stan är det skönt att slippa växla. Den typen av vägar där det är kul att växla kör vi nästa aldrig på.

    Men vi ska ut och provköra både DSG och manuell en gång till så vem vet - man ska inte vara rädd för att ändra sig. Jag är lite rädd att jag kommer att ångra mig oavsett vilken jag väljer....

  12. #32
    jockem
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Zynodisk Visa inlägg
    Jag köpte först en Golf 5 GTI med vanlig 6 vxl och körde den i ca 2 år, sen beställde jag en GTI DSG -08, vilket var ett misstag.
    Jag tröttnade på DSGn efter tpy 5-6 månader. Nu är jag tillbaka med den manuella (i en golf 6 gti) och trivs hur bra som helst med den.
    Tyvärr så dödar DSG ganska mycket körglädje.
    Trots att jag kör en hel del i stan och köer så ångrar jag inte manuellt. Detta är min erfarenhet.
    Håller bara med, manuell är roligare. Hade en GTI DSG -09 i 4 månader sen va de inte kul längre.

  13. #33
    Micke_t
    Gäst
    Zynodisk och Jockem: Hur använder ni bilen? Pendlar till jobbet? Söndagskör på bana?

    Såg att led-bakljus nu är standard på 2011 års-modell vilket är kul. Tycker att det ser lite kul ut men inget jag skulle betalt extra för.

  14. #34
    Zynodisk
    Gäst
    Skit också, jag fick betala 3800 extra för dem.. Men de gör mycket för intrycket... Så de gör inte ont.
    De höjer kanske baspriset med de samma?
    Jag kör till jobbet, ca 20 km och en hel del inne i stan. Sen kör jag ganska mycket i jobbet så de blir endel långresor också, och den är helt ok att köra långt med. Den blir väl lite stötigare när jag fått på HR fjädrarna, men de får man leva med.
    Vid tillfälle så kör jag lite på bana och ibland på lite krokiga vägar där GTIn kommer till sin rätt.

  15. #35
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Zynodisk och Jockem: Hur använder ni bilen? Pendlar till jobbet? Söndagskör på bana?

    Såg att led-bakljus nu är standard på 2011 års-modell vilket är kul. Tycker att det ser lite kul ut men inget jag skulle betalt extra för.
    Jag var övertygad om att DSG var det bästa som hänt sedan skivat bröd innan jag köpte bilen. Men efter att ha kört drygt 700 mil med bilen så är jag inte så övertygad längre. Även om jag kör mycket i stan, (pendlar Kungsholmen - Kista varje dag) så saknar jag ibland den känslan man fårmed en manuell låda. Jag tycker DSG:n speciellt vid nedväxlingar är lite väl brutal. (Den kanske behöver uppgraderad programvara?)

    DOCK, på nästa bil så kommer DSG:n att finnas med ändå, mest för att det är så tråkigt att växla och att jag buskör så sällan. Köpte GTI'n för att kunna ha lite extra pulver när det väl gäller.

    Det tillval som gett mest är DCC, värt varenda krona! :O
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Både min förra GTI V och min nuvarande R är manuellt växlade och jag ångrar inte det en sekund. Tycker man om att köra bil och vill ha den absoluta känslan så är valet lätt. Manuellt funkar även bra i tätort på både GTI och R då deras motorer är grymt flexibla och man behöver inte växla speciellt ofta (inga problem att glida genom rondeller på 4:an i 30 km/h).

  17. #37
    Micke_t
    Gäst
    Hur ska jag kunna välja när ni alla har olika åsikt?

    Skämt o sido, ska ut och provköra en liten runda idag efter jobbet och kanske en längre tur i morgon. Om det blir manuell låda kanske jag ska slänga på DCC - måste ju ha någon teknisk finess att prata med passagerarna om.

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Jag tror du kommer få lika många svar som det finns åsikter så bäst är att göra rejält med provkörningar innan du bestämmer dig. Ingen annan än du själv kan avgöra vad som är rätt.

    Jag har aldrig ångrat valet av DSG, hade det på min förra och har det på denna. Körde en manuellt växlad golf för någon vecka sen vilket bara förstärkte känslan av att jag valt rätt

    Tycker det är rätt drygt att växla, gillar att kunna stämpla fullt och bilen gör sitt med en fräsig avgaspuff utan att jag behöver använda en växelspak. När man växlar ner i sportläge möter bilen också snyggt upp med motgas och det låter coolt. Kanske gör den manuella versionen samma sak?

  19. #39
    Wolverine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Många olika åsikter om DCC.
    Min är utrustad med det och vetefan om jag har någon annan extrautrustning som är mer värd pengarna, kanske dynaudion då
    Håller med dig, skit i allt annat, men DCC och Dynaudio är absoluta måsten

  20. #40
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Hur ska jag kunna välja när ni alla har olika åsikt?

    Skämt o sido, ska ut och provköra en liten runda idag efter jobbet och kanske en längre tur i morgon. Om det blir manuell låda kanske jag ska slänga på DCC - måste ju ha någon teknisk finess att prata med passagerarna om.
    Micke, jag tar tillbaka allt negativt jag sagt om DSG! Körde en Volvo V50 med manuell låda från Göteborg till Stockholm och kom hem precis... guuuud vad tråkigt det är att växla. DCC, Dynaudio och DSG är måsten! Vill du prova är du välkommen till Kungsholmen på söndag för att testa!
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin