Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Joda
    Gäst

    Fabriksmonterad dieselvärmare i Passat 2,0 TDi -08

    Halloy!!

    Jag och en kompis kollade på en Passat 2,0 TDi 4-motion -08 igår. Den verkade ha fabriksmonterad dieselvärmare på 5Kw. Vad jag förstått det så väljer bilens elektronik när värmaren ska gå igång. Man har alltså ingen möjlighet att trigga igång den själv..

    Finns det i dagsläget någon lösning för detta? Det är ju oerhört dumt att man inte kan använda värmaren som en parkeringsvärmare.

    Kan något sprida lite ljus kring detta?

    /Johan

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Finns en utbyggnadsats att köpa , så du får parkeringsvärmarfunktion.
    Här uppe bygger vi om/uppgraderar i parti och minut.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Finns en utbyggnadsats att köpa , så du får parkeringsvärmarfunktion.
    Här uppe bygger vi om/uppgraderar i parti och minut.
    Hur ser man att man har en dieselvärmare på denna bilmodell?

    mvh Per

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Hur ser man att man har en dieselvärmare på denna bilmodell?

    mvh Per
    Diselvärmarna verkade bara monteras till vecka 46 2008. Därefter kan det vara så att man har utvecklat smartare system för att ta hand om motorns värme och/eller installerat elektrisk värmare (12 volt) som går när vilen startat men ej kan producera tillräckligt mycket "kupévärme" själv.

    KGK verkar vara generalagen i sverige för Webasto. På deras sida kan man hitta olika tabeller etc.


    På den bilen polaren kollade på så satt det en webasto-klisterlapp framme vid kylet. Jag TROR att jag skymtade dieselvärmarens avgassystem parallellt med BILENS högra ramben. I höjd med "hasplåten" i plast.

    Tack för informationen Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hur ser man att man har en dieselvärmare på denna bilmodell?
    Öppnar huven och kollar under höger framlykta alt pillar bort höger grillgaller och ser om de sitter en värmare där bakom.

    Diselvärmarna verkade bara monteras till vecka 46 2008. Därefter kan det vara så att man har utvecklat smartare system för att ta hand om motorns värme och/eller installerat elektrisk värmare (12 volt) som går när vilen startat men ej kan producera tillräckligt mycket "kupévärme" själv.
    Den uppgiften stämmer nog ganska bra , efter det blev diselaggregatet tillval , före det var det standard.
    Är ersatt efter det med sk "brödrost"/elpatron en typ av elektrisk uppvärmning av vattnet vid värmepaketet.

    Stämmer även att KGK är generalagent för webasto.

    http://webasto.cust.strongbox.se/mic.../?p=diselbilar

    http://www.webasto.se/fileadmin/medi..._Plus_2008.pdf

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Öppnar huven och kollar under höger framlykta alt pillar bort höger grillgaller och ser om de sitter en värmare där bakom.



    Den uppgiften stämmer nog ganska bra , efter det blev diselaggregatet tillval , före det var det standard.
    Är ersatt efter det med sk "brödrost"/elpatron en typ av elektrisk uppvärmning av vattnet vid värmepaketet.

    Stämmer även att KGK är generalagent för webasto.

    http://webasto.cust.strongbox.se/mic.../?p=diselbilar

    http://www.webasto.se/fileadmin/medi..._Plus_2008.pdf


    Och du och jag som nästan aldrig varit överens tidigare

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Finns en utbyggnadsats att köpa , så du får parkeringsvärmarfunktion.
    Här uppe bygger vi om/uppgraderar i parti och minut.
    Okej intressant, är det mycket jobb? har du någon aning vad det kostar att uppgradera på en 2007:a 140hk tdi?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Okej intressant, är det mycket jobb? har du någon aning vad det kostar att uppgradera på en 2007:a 140hk tdi?
    Man bygger om elektroniken i värmare och bil samt byter mjukvara i värmaren.
    Ombyggnads satsen i sig är inte billig samt att du får räkna med ca 3 verkstadstimmar för jobbet samt att du måste köpa till antingen klocka,fjärr eller GSM för att utnyttja funktionen. (Ingår ej i satsen)

    Jag ligger nog ganska bra nära om jag säger 10 lappar om du väljer med klocka.
    (Väljer du GSM eller fjärr då blir det ännu dyrare).

  9. #9
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Har en bil uttagen -07 med webasto-klistermärke under huven. Hur funkar värmaren, startar den själv vid en viss temperatur eller vad?

    mvh Per

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Har en bil uttagen -07 med webasto-klistermärke under huven. Hur funkar värmaren, startar den själv vid en viss temperatur eller vad?

    mvh Per
    Den startar när det är kallt (Kommer ej ihåg exakt när men någonstans ovanför 0 strecket i yttertemp) för att hjälpa motorn till arbtemp , sedan ligger den och reglerar tempraturen & den styrs av yttertemp och motortemp.
    Man hör när den går och känner avgaslukten utanför bilen.
    Värmaren arbetar upp till ca 90 grader sedan ligger den och reglerar. (Fullast , dellast och regler/tom gång.)
    Under regler/tomgång går endast värmarens vattenpump dvs den bränner inte.
    Därför kallas det för hjälpvärmare , hjälpvärmaren kan sedan uppgraderas/byggas om till parkeringsvärmare eller rättare sagt hjälpvärmare med parkeingsvärmarfunktion.


    Enkelt förklarat av en som är dålig på att förklara. =)

  11. #11

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Tack Henrik!

    mvh Per

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Lånar tråden lite...

    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Diselvärmarna verkade bara monteras till vecka 46 2008.
    Därefter kan det vara så att man har utvecklat smartare system för att ta
    hand om motorns värme och/eller installerat elektrisk värmare (12 volt)
    som går när vilen startat men ej kan producera tillräckligt mycket "kupévärme" själv.

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Den uppgiften stämmer nog ganska bra , efter det blev diselaggregatet tillval , före det var det standard.
    Är ersatt efter det med sk "brödrost"/elpatron en typ av elektrisk uppvärmning av vattnet vid värmepaketet.
    Betyder detta att alla passat tdi av nuvarande modell (från 2006 till v.46 2008) har dieselvärmare av brännartyp, typ webasto 5 kw? Oavsett utrustningsnivå? eller motor, t.ex både 140 och 170 hk?
    Är väldigt intressant att veta då det i de flesta annonser inte står något om dieselvärmare, kan väl vara just för att man inte har byggt om till parkeringsvärmare som det står om längre upp i tråden.

  14. #14
    Webcaps
    Gäst
    har alla TDI:n värmare? även alla tyska bilar? funderar nämligen på att importera en..

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Lånar tråden lite...






    Betyder detta att alla passat tdi av nuvarande modell (från 2006 till v.46 2008) har dieselvärmare av brännartyp, typ webasto 5 kw? Oavsett utrustningsnivå? eller motor, t.ex både 140 och 170 hk?
    Är väldigt intressant att veta då det i de flesta annonser inte står något om dieselvärmare, kan väl vara just för att man inte har byggt om till parkeringsvärmare som det står om längre upp i tråden.
    Dom flesta.
    Skriver jag alla så är det förmodligen någon som saknar.



    har alla TDI:n värmare? även alla tyska bilar? funderar nämligen på att importera en..
    Volkswagen är en tysk bil. ;-)
    Däremot tror jag inte bilar avsedda för tyska marknaden har hjälpvärmare pga av att dom ej har behov av det.
    Jag misstänker att det är bilar avsedda för "arktisktklimat " typ skandinavien som har detta.
    Men jag har haft fel förut.

  16. #16
    Webcaps
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Volkswagen är en tysk bil. ;-)
    Däremot tror jag inte bilar avsedda för tyska marknaden har hjälpvärmare pga av att dom ej har behov av det.
    Jag misstänker att det är bilar avsedda för "arktisktklimat " typ skandinavien som har detta.
    Men jag har haft fel förut.
    åja... jag räknade helt enkelt med att alla riktiga bilar är tyska och syftade givetvis på bilarna för den tyska marknaden.
    hur ska man veta om en tysk bil (aka VW Passat tdi -07) i Tyskland avsedd för den tyska marknaden är försedd med hjälpvärmare?

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Webcaps Visa inlägg
    åja... jag räknade helt enkelt med att alla riktiga bilar är tyska och syftade givetvis på bilarna för den tyska marknaden.
    hur ska man veta om en tysk bil (aka VW Passat tdi -07) i Tyskland avsedd för den tyska marknaden är försedd med hjälpvärmare?
    Man frågar den som säljer bilen är ett hett tips & det enklaste.
    Annars kan man genom chassienr få fram PR nr på bilen och den vägen få reda på fullständig fabriksutrustning via VAG.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin