Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Golfstige
    Gäst

    Vilken Passat ska man välja?

    Nu ska jag å sambon köpa en bruksis.
    Har bestämt oss för en Passat Kombi -98 , -99, -00.
    Motormässigt vill vi gärna ha en 1.8 (sugis) men kan väl även gå med fin 1.8T eller V5.
    Vi har satt ett pristak på ca: 60.000:-

    Nu till mina funderingar.
    Vilken årsmodell är att föredra?
    Nått som skiljer till exempel -98 från -99 o.s.v
    Skiljer bromsar, chassi och sånt fån 1.8 till 1.8T ?
    När kom den VW blå instrumenteringen på passaten?
    Skiljer de mycke i bränsleförbrukning på sugisen mot turbon och V5:an?
    Ser inredningen och instrumenteringen lika ut på dessa årsmodeller?
    Om man åker på att fixa framvagnen på en sån passat, duger dom här länkarmskitten som man kan hitta på blocket för runt 3-4k eller är det v.a.g som gäller?
    Hur är automatlådorna på dessa bilar?

    Tacksam för hjälp.

  2. #2
    Särkelä
    Gäst
    Bra bil om du hittar nån i hyfsat skick. Men skulle nog föredra en turbo. Sugisen får man seg dra lite tycker jag. ingen vidare. men turbon funkar bra. V5 drar nog lite mer soppa me. Finns väll två olika motorer där en me 150 hk o en med 170hk.
    Chassi mässigt är dom årsmodellerna du nämner likadana och även inredningen.
    Automatlåderna funkar mycket bra tycker jag. och sköna o köra me.
    Hittar du nån så kika så det mesta redan e bytt i framvagnen så slipper du den dyra kostnaden. Även dörrlåsen kan kärva en del. O sen om det är en turbo lyssna hur den låter i motorn händer att dom koksar en del. Till följd att man får byta oljesil lr oljepump.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Försök att undvika 1,8 , jag tror knappast den är mer bränslesnål än 1,8T.
    Från år 2000 verkar VW ha fått ordning på Passat-tillverkningen för antalet fel/problem sjönk drastiskt från denna årgång. Rent generellt är väl alltid en senare årsmodell att föredra pga flera skäl.

  4. #4
    Golfstige
    Gäst
    De lutar åt en 1.8T då de nästan inte finns några vanliga 1.8r ute till salu...
    Vi har en prisgräns på ca:60.000:-..
    Frågan är om man ska välja en -98, -99 med lägre mil eller en -00:a med lite mer mil då?
    Vad skulle ni ha valt?

    Tacksam för tips och hjälp.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag hade personligen valt den årsmodellen som kändes mest rätt efter att jag provkört ett flertal bilar.

    Finns pärlor även bland dom tidiga årsmodellerna , liksom det finns rishögar bland dom senare.

    Dokumentation av bilen skulle jag även väga in som en tung punkt.....med tanke på framvagnsproblemen på tidigare årsmodeller & att servicarna är dokumenterade. (Behöver ju inte vara gjort på märkesverkstad det viktiga är att det finns papper på det).
    Importbilarna hade jag ratat.......finns fina svensksålda till rätt kurs.

    Sen är det bara att gå efter magkänsla.......det är ju dina pengar (eller bankens) och det blir ju din framtida investering.

    Tråkigt svar , men det är det bästa o vettigaste jag kan komma fram till framför en bildskärm.....och jag har kört 100-tals passater av olika årsmodeller genom åren...därav mitt svar.=)

    Har själv börjat smått att glo efter passater pga av mer tillökning i familjen & pga av att dom nu börjar hamna i en kurs där vi vanliga dödliga har råd att köpa & äga dom ......och inte bara skruva i dom. =)

    Eller så är det en tidig 30-års kris bakom hörnet.....vad vet jag?

    Fina bilar är det.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan lägga till en sak i ett nytt inlägg.

    Blå belysning kom på årsmodell 1998.
    Det var dom första 97rna som hade grön belysning.

  7. #7
    Barbapappa
    Gäst
    Hur är det med framvagnarna på dessa bilarna, är det knakigt och gnissligt precis som på A4rna? Har en jobbarkompis som ska köpa nån kombibil och en Passat variant i 60-70k-klassen verkar ju kunna funka tydligen.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Hur är det med framvagnarna på dessa bilarna, är det knakigt och gnissligt precis som på A4rna? Har en jobbarkompis som ska köpa nån kombibil och en Passat variant i 60-70k-klassen verkar ju kunna funka tydligen.
    Dom var knakiga o gnissliga , men om föregående ägare har skött allt rätt borde dom fått det åtgärdat på reklamation.
    Nuförtiden har vi knappt något problem med knak o gnissel i framvagnarna.
    Dock så händer det att man får byta någon pinne pga av slitage det ska man inte sticka under stol med....för det vore lögn.
    Oftast är det bilprovningen som då anmärker på någon sliten/glapp pinne.

    Men om jag säger så här.....nuförtiden kanske det är 5 av 100 inlämnade audi/passater som har rena framvagnsjobb pga av högt miltal och slitage.
    1998/99 var det kaos då var det 110 av 100 bilar som hade defekt framvagn = Fanns inte ens grejer.
    Detta rykte lever tyvärr ännu kvar idag eftersom det var väldigt många som blev drabbade & det blev kaos.
    Sen att det var tillverkningsfel på framvagnsdetaljerna gör inte saken bättre.

    Idag är det inte så utan idag byts framvagnsdetaljer pga av rent slitage & prylarna håller betydligt längre.

    Sen kan man diskutera konstruktionen på en multilink framvagn.....vissa älskar den pga av köregenskaparna....andra hatar den pga av att det är för komplicerat och dyrt när det ska servas.

    Fler mojänger = fler saker som slits av tidens tand = högre kostnad när det ska repas.

  9. #9
    adis
    Gäst
    Satsa på en 00:a med 1.8T. Som det sades i tidigare inlägg är 1.8 sällsynta samt svårsålda när det finns en med turbo och inte mycket dyrare i inköp samt drift. Nu har du satt ett tak på 60', 01 kom en facelift. Själv bytte jag precis in min 04 som jag var väldigt nöjd med, inga problem alls. En toppen bil!

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Trendline är att föredra framför aningen spartanska Comfortline. Vägrar ens ta i plastratten som sitter i Comfortline.

    /Johan

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja Trendline lyfter inredningen, trevligt. Är TDI helt ointressant? 1,9TDI 115hk går ju riktigt mysigt. Här har du gamla faktablad som kanske kan vara av intresse?
    http://personbilar.volkswagen.se/med...at_97_2422.pdf
    http://personbilar.volkswagen.se/med...ta_98_2429.pdf http://personbilar.volkswagen.se/med...ta_99_2438.pdf http://personbilar.volkswagen.se/med...ta_00_2446.pdf

  12. #12
    Golfstige
    Gäst
    Tack för alla svar.

    Det känns som att man ska leta efter en svensksåld -00:a med 1.8T motorn.
    Gärna trendline som de verkar på er....
    Men sen kan de ju va lite svårt å hitta nån i vettigt skick för 60k....
    Hur är de att köpa en sån med 18.000 - 25.000 mil på mätaren?
    Är de isåfall bättre att köpa en äldre med kanske 13.000 - 17.000mil?
    Är 1.8T motorn pålitlig?....svagheter?
    Hur länge håller turbon på en familje racer utan chip och trim?

    Tacksam för hjälp.

    Hade gärna köpt en TurboDiesel passat, men tycker att skatten är alldeles för hög, kör för lite mil för att de ska löna sig.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Motorn är pålitlig så länge man sköter service och byter kamrem, vattenpump, löprulle osv. var 12000ende mil.

    På de längsmonterade är det viktigt att man sköter oljeservice eftersom att oljan kan koksa annars. Ett uppdaterat oljefilter kom förra(?) året för att få in lite mer olja. Jag skulle rekommendera att inte köra longlife.
    Senast redigerad av razer den 2007-06-27 klockan 13:22.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Jag köpte min för två år sedan iofs en 2003:a men då hade den rullat 13000 mil och nu har den passerat 18000 mil. Förutom servicedetaljer som kamrem, tändstift, filter och bromsar har jag bytt, tempgivare, kamaxelgivare, takantenn och kanske nåt till som jag glömt, inga stora grejer iaf. Olja och filter byter jag själv ca var 1500:e mil.

    Mitt råd är att inte stirra dig blind på milen. Min bil hade gått långt men på kort tid (företagsbil) All service var gjord enligt boken. Köp en så ny bil som du har råd med. Faceliften som kom -01 ska vad jag ha hört även fixat problemen med framvagnen. Min bil har iaf inga problem med framvagnen trots många mil.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Passat är en bra och prisvärd bil.
    Somliga begär en del för dom trots allt.
    Även jag:
    http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=...=showad&id=591

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Importbilarna hade jag ratat.......finns fina svensksålda till rätt kurs.

    Eller så är det en tidig 30-års kris bakom hörnet.....vad vet jag?
    Varför rata import bilarna??
    Dessa eviga tjat om att se upp med import bilar är jag trött på...
    Bara boken är rätt ifylld osv, går juh ganska enkelt att kolla upp historiken!

    Jag köpte min Passat Variant 1.8T Highline -98 (IMPORT -01) för 1 år sedan och den har gått felfritt nästan iaf, bytt bränslepumpen och gjort servicar med olja, stift, filter osv..
    Min passat hade gått 19300mil när jag köpte den för 1 år sedan, den har idagsläget rullat 21100mil, och idag är de dax att byta en led i framvagn. Den första leden som är bytt i alla fall sedan den kom till sverige år 2001 och hade gått 8000mil, sen dess har den haft en ägare/barnfamilj som bodde långt ut på en grusväg i skogen Föregående ägare har även bytt turbon vid 15000mil + olje slangen från motorn till turbon till en med bättre flöde (stålomspunnen teflonslang) så att koxet inte ska fastna)!

    Jag chippade den strax efter att jag köpte den, och de blir som en ny bil efter det. Rekomenderas!! Org. tycker åtminstone jag att den är lite trött..

    Och tidigt 30-års kris? nja tror inte det, är själv 23 år (nyss fyllda) och har ingen flickvän eller hund. Men jag köpte kombi ändå!
    De är juh guld värt när man ska lasta nå eller så! Sen är kombin mkt snyggare än sedanen tycker jag hehe... smaksak iofs
    Senast redigerad av golf666 den 2007-06-28 klockan 10:56.

  17. #17
    Maxvr6
    Gäst
    Kör en -00 1.8T variant som precis rullat över 22000 och den går fin fint på vägen. Har inte bytt något i framvagnen än. Dock så har vi haft lite annat problem, som ventilknack och värmepaket som gått. Vi har funderat på att sälja bilen pga miltalet men det blir lätt en annan passat i så fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin