Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Masin
    Gäst

    Bildiagnostik "Vag-com"

    Hej!

    Någon som har koll på hur pass bra de fungerar?

    De florerar en del olika kopior ute på marknaden.
    Fungerar dessa eller måste man köpa en äkta Vag-com för närmare 3000-lappen?

    Några tips?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kopiorna brukar inte fungera bra enligt erfarenhet.
    Vag-Com däremot funkar fint det lilla jag kört det rent privat. (Enda begränsningen är online kodningar som kommer mer och mer på VAG:s bilar & ej går att utföra med VAG-COM pga av att du måste ha behörighet till fabriks uppkoppling)
    Värt 3000:- enligt mitt tycke om man vet att man kommer att ha behov av det och lär sig använda det.
    Jobbar annars dagligen med VAG:s egna siemens system så därav har jag ej haft större behov av VAG-COM men raderna ovanför kan du se som en referens och ett betyg på systemet i helhet. ;-)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Håller med Henrik.M, jag har den dyrare kabeln från www.vag-com.se och är helnöjd.

    Möjligt att de billiga fungerar men du får också en gammal version osv.
    Jag har gjort felkodssökningar till andra och har tagit betalt, så min kabel har betalat sig.
    Jag har även haft stor nytta av den till mina bilar och har på det sättet sparat flera 1000 lappar på att slippa
    åka till VAG för felkodsavläsning.

  4. #4
    Masin
    Gäst
    Tack för snabba svar!
    Låter som svaret är enhälligt.

    Läste att kopian endast fungerade med de äldre versionerna av programmet, vilket inte kunde göra alls lika mycket som vag-com...
    Dessutom verkar det som att bilen och datorn skulle kunna ta skada av kopiorna, iaf är det ingen återförsäljare som tar något ansvar för hur de skall fungera.

    Känns som en investering så VAG-COM får det nog bli!

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag kommer att köra VW många år till, kanske rent av hela livet om det går och då har jag mer nytta av en kabel från VAG-COM där det ingår uppdateringar gratis, både av programmet och själva kabeln.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Glöm inte att vi igenom klubben har bättre priser på svenska vagcom.

  7. #7
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Peter Backman
    Medlemsnr
    5060
    Ort
    Fjärås
    Inlägg
    27
    Hej!
    Jag är tveksam till om det verkligen är så att det blir mer och mer onlinekodningar så att dessa inte går att göra med VCDS. Det är inget jag har märkt eller hört talas om. Jag skulle gärna vilja ha exempel på detta. Däremot är det ju så att det inte går att koda motorstyrenheter och startspärrar på bilar nyare än ca år 2000. Detta görs online från VW i Tyskland, så inte ens VWs verkstäder här i Sverige ser koderna. Men detta handlar ju enbart om stöldskydd.
    Anders eriksson Svenska Vag-Com

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Kopiorna brukar inte fungera bra enligt erfarenhet.
    Vag-Com däremot funkar fint det lilla jag kört det rent privat. (Enda begränsningen är online kodningar som kommer mer och mer på VAG:s bilar & ej går att utföra med VAG-COM pga av att du måste ha behörighet till fabriks uppkoppling)
    Värt 3000:- enligt mitt tycke om man vet att man kommer att ha behov av det och lär sig använda det.
    Jobbar annars dagligen med VAG:s egna siemens system så därav har jag ej haft större behov av VAG-COM men raderna ovanför kan du se som en referens och ett betyg på systemet i helhet. ;-)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av corrado95 Visa inlägg
    Hej!
    Jag är tveksam till om det verkligen är så att det blir mer och mer onlinekodningar så att dessa inte går att göra med VCDS. Det är inget jag har märkt eller hört talas om. Jag skulle gärna vilja ha exempel på detta. Däremot är det ju så att det inte går att koda motorstyrenheter och startspärrar på bilar nyare än ca år 2000. Detta görs online från VW i Tyskland, så inte ens VWs verkstäder här i Sverige ser koderna. Men detta handlar ju enbart om stöldskydd.
    Anders eriksson Svenska Vag-Com
    Är SVM koder jag syftar på , dvs en snabbkod som du skirver in online och sedan får mjukvara/kod till begärt/begärda styrdon främst vid eftermontering av utrustning.
    Audi har mer och mer börjat låsa sina styrdondon mot SVM-kod , på sina nyare generationer kan ge några exempel jag råkat ur för och det finns säkert fler.

    Nya generationen av A3-A4 samt A5-Q5-A6-A7-Q7-A8 , eftermontering dragkrok samt farthållare låst mot SVM kod , farthållaren går att koda in men går ej att aktivera utan att motorstyrdon kodas med SWM kod.

    Vw Transporter generation 6 låst mot SVM kod när man ska koda ex att DRL ska lysa på GP modellen.

    VW Crafter elstyrdon samt radion är låst mot SVM kod samt tillbehörs utrustning ex aktivera/avaktivera sidomarkeringar skåp , aktivering/avaktivering fartspärr , aktivering/avaktivering färdskrivare.

    Några jag rent konkret kommer på och kommit i kontakt med.
    Inget en vanlig hemmapulare kommer i kontakt med men det visar att SVM kodningar blir vanligare och vanligare iaf på audi.

  9. #9
    Michew
    Gäst
    Hejsan här kommer lite frågor !

    Jag är intresserad av ett kit innehållande kabel och programvara.

    Jag har en Golf 1.8 TSI årsmodell 2010.

    Jag undrar vad det är för skillnad mellan HEX-USB med VCDS och HEX-USB+CAN med VCDS.

    Vilket paket ska man ha ?

    Vad har vi för rabatter med GTI klubben ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin