Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Kungen
    Gäst

    GTI Mk2 8v, hastighet på 2:an?

    Jag har en GTI 8v från -85 som gått 24000 mil. Jag försökte göra en 0-100 sprint härom dagen. På ettans växel kom jag upp i 50. Förvånad blev jag när jag endast nådde 80 km/h på tvåans växel innan varvtalsstoppet slog till vid 6400 rpm. Jag har hört att man nästan ska nå 100 km/h på tvåan!

    Jag tänkte att kopplingen kanske slirade, och försökte i stället att nå toppspeed på tvåan genom att inte accelerera som en galning. Även denna gång kom jag bara upp i 80.

    Är det nåt fel när jag bara kommer upp i 80? Jag kan för övrigt säga att tvåan är lite halvkass, som den brukar vara på dessa bilar. Den är lite trög att få i när bilen är kall, men jag hör aldrig några missljud. Kopplingen är inte heller helt hundra. När jag kör 70 på femman, trycker gasen i botten, stampar ner kopplingen och släpper upp den hastigt så slirar kopplingen ett par sekunder innan varvtalet sjunker från 6000 till de 2200 som de bör ligga på (jag har alltså gasen i botten under hela förloppet). Annars verkar det aldrig som att kopplingen slirar, förutom att bilen är misstänksamt ryckfri när jag rullar iväg från stillastående.

    Alltså, är det nåt fel på tvåans växel eftersom jag bara når 80 km/h på den?
    Och bonusfrågan lyder; utifrån beskrivningen, verkar min koppling vara ok?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Tvåan är garanterat ok, det finns ingen möjlighet att ändra utväxlingsförhållandet utan att byta drev/ axlar i lådan.
    80 blås på tvåan tycker jag känns ganska normalt för en 8V.
    (Jag har aldrig haft en själv, men min gamla 16V orkade nästan 100 i tvåan men den hade ju 1000 varv till att hämta ur spisen.)

    Kopplingen verkar ju hyfsad, men du ska nog inte räkna med att den tål fortsatt buskörning någon längre tid.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin