Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    andersheterjag
    Gäst

    Vad är att föredra - nya eller gamla 1,6:an på Golf V?

    Har gett upp GTI-tankarna och siktar istället på en fin Golf V.

    När det gäller motor var min spontana tanke att det är en självklarhet att satsa på en FSI framför den gamla 1,6:an; lägre förbrukning och mindre utsläpp trots högre effekt, plus kemkedja istället för rem. Är det rätt tänkt? Jag har börjat tvivla lite efter att en bekant sagt att skillnaden egentligen är marginell på alla plan. Och hur är 1,6 Multifuel-motorn jämfört med vanliga 1,6:an och FSI:n?

    Tacksam för tips och råd. :-)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tror inte du kommer märka någon direkt prestandaskillnad mellan 1,6 och 1,6 FSI. Det verkar finnas fler 1,6r att välja mellan. Gissar att 1,6 FSI kräver 98 oktan...

  3. #3
    andersheterjag
    Gäst
    Prestandan bryr jag mig inte särskilt mycket om (det ska vara sambons bil) utan det som ska prioriteras är driftsäkerhet och dito kostnader. Det känns liksom mest logiskt att satsa på en nyare konstruktion (FSI) som är snålare och billigare utan att prestandan påverkats negativt, men jag frågar här eftersom ni vet. ;-)

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Marcus Lundqvist
    Medlemsnr
    5425
    Ort
    Torsåker
    Inlägg
    13
    Jag har en fsi och tycker att den har lite mer körbarhet om man jämför med en vanlig 1,6. Varvar lite högt på motorväg trots 6-växlar. De 1,6or jag kört varvar ännu mer.

    Nöjd med min och att den kräver 98 oktan spelar ingen roll då den drar mindre på 98 än vad den gör på 95, merpriset har med andra ord ingen betydelse.

    Bara att provköra och bilda sin egen uppfattning.

  5. #5
    zoddri
    Gäst
    Går lite OT men håller mig kvar i VAG-träsket..

    Vilken/vilka 1,6-maskiner har Skoda i sina modellprogram och när har de bytts ut? Nån som kan det såhär på rak arm?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Går lite OT men håller mig kvar i VAG-träsket..

    Vilken/vilka 1,6-maskiner har Skoda i sina modellprogram och när har de bytts ut? Nån som kan det såhär på rak arm?
    Samma som VW. Exempelvis Octavia har samma som motsvarande Golf.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin