Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165

    Start/tomgångsproblem Golf 2 -90 90hk RP-motor

    Har aldrig pysslat med dom här elektroniska förgasarna med lambdareglering, men när lillkusinen köper på sig en golf med problem så måste man väl engagera sig lite.

    Problemet är att den ibland, oftast när det är kallare ute -15 till -25 och neråt. Har ju varit kallt här uppe senaste tiden och bilen körs lite och står ute.

    Håller han inte gas så dör den, men sen lite senare efter att den stått en stund så kan den gå hur bra som helst.
    Annars ska den visst gå riktigt bra med jämn tomgång och allt. Tydligen ingen glykol i oljan eller tvärsom

    Har inte själv varit och kikat på bilen än men tänkte få lite kött på benen innan jag åker och kikar.

    * Jag var lite inne på frusen vevhusventilation, men är kanske inte troligt när den ibland går bra bara en stund efteråt
    * Ska mäta upp lambdasonden
    * spruta startgas och leta efter vacumläckor: -förgasarfotspackning, -slangen från bromsservot och andra slangar
    * Kanske kyltempgivaren som är lite kass? eller bara glappkontakt?
    * Visst sitter det nån typ av automatchoke? trycka gasen i botten innan man startar eller nåt sånt? brukar det krångla?

    Annat jag ska kika på? Felkällor?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Var nu och kikade på bilen:

    Var en kraftig lila kabel som kom från huvudkabelstammen och gick ner bakom förgasaren som hade lossnat.
    Sen hade jorden/skärmen från lambdasonden lossnat från ventilkåpan. Samt att huvudledaren bara satt virad runt lambdasonden då den lossnat från pressningen.

    Går det att fixa till anslutningen mot lambdasonden genom att löda eller nåt, eller blir det för mycket motstånd?

    Batteriet vart kört så fick inte igång bilen så får ta och kika på det nån annan dag då det inte är -20 ute.

  3. #3
    Quattro_mannen
    Gäst
    Ska inte vara något problem att löda lambda anslutningen.

  4. #4
    schüberg
    Gäst
    Håller med Quattromannen, löda funkar säkert. Den lila tjockisen är kabeln till insugets förvärmning,väldigt nödvändig för stabil tomgång när det är kallt. Det sitter tre tempgivare vid toppen, den röda är till förvärmningen,blå till motorstyrdonet,svart till tempmätaren.Slå på tändningen å kolla att du har ström på den lila kabeln annars kan röda givaren vara kass. Den blå till motorstyrdonet är ofta en problemkälla också,det finns ingen choke eller kallstart utan styrdonet ökar bara på spridartiden ju kallare det är å den signalen kommer ju från den blå givaren.
    Att han får hålla gas vid start KAN också bero på att spjällmotorn inte vill hålla öppet, den skall öppna spjället tillräckligt för tomgång.Sitter en liten stång som håller upp spjället och i änden på den även tomgångskontakten.Där samlas ofta oljeklegg och skräp, kablarna brukar gå av osv......
    Skruva bort slangen så du kan se ner i ``förgasaren´´,se om det kommer bränsle från spridaren, om spjället rör sig.
    De saker du räknat upp är även ``klassiker´´ som du gör helt rätt i att kolla,speciellt insugsfoten.
    Något jag också sett flera gånger är att lambda kabeln sitter inkopplad i ett litet gult kontaktstycke precis där kylvattenslangarna går in i kupén,det är diagnosurtaget till motorstyrdonet och där skall INGET sitta! :-)
    Detta system brukar annars vara ett av de mest skottsäkra jag vet på våra fantastiska VW´s!! ;-)
    Mvh Schüberg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin