VCDS
Sidan 1 av 20 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 399
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164

    Vw Golf mk1 turbo -75 - Köpa? Lägg seriöst bud!

    Hejsan!

    Efter div. påtryckningar av div. personer så skapar jag väl en projekt tråd då

    Bilen i fråga är min Golf Mk1 Turbo med 1.8l crossflow maskin med turbo..

    För att göra en LÅÅÅÅÅNG (Närmare bestämt 10år) historia kort så börjar jag såhär...

    Ja fick bilen utav mina föräldrar som 16 åring för att göra en trevlig första bil att lära sig köra bil i..

    Lite kul fakta är:

    Bilen har endast haft 4st ägare!
    Alla inom familjen...

    1a: Min farbrors frus mammas mamma 1975-1991
    2:a Min farbrors frus mamma 1991-1997
    3:e Min farbror och hans fru 1997-2000
    4:e JAG 2000 --->

    Bygget spårade ur efter ett växellåds ras 2001, och bilen blev ombyggd till komplett GTi specifikation.
    Ifrån att ha haft en motor på 50hk och 1.1l med 4-vxl låda så blev bilen genast mkt roligare att köra,
    nu med full GTi inredning, 1.8l GTi motor på 112hk och 5-vxl GTi låda
    Det gjordes lagomt till att jag fyllde 18!

    Sen 1 ½ år senare gick inte den igenom besiktningen pga gti konverteringen så då blev den med turbo istället!
    Sen dess har utvecklingen utav bilen spårat ut ordentligt...

    Kortet taget precis efter hemkomsten, 16 April 2000.


    Kortet taget precis efter hemkomsten, 16 April 2000, viss skillnad då mot nu


    Motorutrymmet, precis lyft ur original maskinen och GTi konvertering påbörjad. Våren 2001..


    Dagens fakta är:

    Bilen är i skrivande stund registrerad som ombyggt fordon och är godkänd med ALLA ombyggnationer!
    Den är även entusiast försäkrad av Bilsport och MC försäkringar!

    Bilen reggades 2003 med turbo osv..
    Har åkt med flera olika turbo motorer & växellådor innan de blev dagens recept.
    Som är lite speciellt



    Motor & Växellåda:

    1.8L block(KR/PL), toppdeckat och balanserad/viktjusterad bottendel med: 16v vev, stakar(PG), kolvar(Audi MC smidda, frästa urtag för oljekylnings munstyckena), Calico lager (coatade race lager), ARP - ramlager bult/muttrar.
    *Oljekylning (Separat 10raders oljekylare i fångaren fram + Golf GTi mk2 vatten kyld oljekylning)

    *topp: AKL (8v x-flow): portad, Mirafrästa säten med dubbla gtifjädrar, hydraliska. lättvikts tryckare, 8mm styrningar, ventiler(39.5/32.9, rostfria med 8mm skaft)
    *kam: 276* & ställbart kamdrev(rosenkrantz)

    *styrsystem: Autronic SM2
    *Innovative Bredbandslambda (LC-1)

    *insug: Aluminium plenum skruvat i rostfri fläns, special tillverkat med trattar.
    *spjällhus: Volvo 960, 67mm
    *fuelrail ämne: Aluminium, special fräst med AN kopplingar
    *Aeromotive bränslefilter
    *SX bränsletrycksregulator
    *Stålomspunna bränsleslangar med AN6 kopplingar!
    *spridare nu: Delphi 998cc@3.0bar (Tidigare: Siemens DeKA 630cc @ 3.0bar)
    *Bränslepump (Bosch 044, Audi Sport Quattro)

    *Turbo: Tidigare - En KKK-k27 (bottnad, orkade bara med 2kg laddtryck SÅLD)
    Nu blir det en Presicion SC55 (alt. SC58/SC60) Billet, ska klara av +500hk!
    *grenrör: svartstål (hembyggt)
    *wastegate: Rosenkrantz rostfri/alu 44mm med v-bands klammer
    *Rostfritt 3" avgassystem med v-bandsklammer, och 4" diesel utblås


    *intercooler: 600x300x76 (mm mått på cellpaketet) tack till www.do88.se

    *tryckrör: rostfritt polerat 60.3mm turbo ut->ic.
    3" mellan Ic->insug. 100mm ventilations slang från luftfilter till turbo
    *dumpventil: rosenkrantz 50mm

    *växellåda: helt donad 02A låda med 02J innehåll samt en pelequin diff
    *växellådsolja: Red Line, Light Weight ShockProof
    *koppling: 4-pucks 228mm sinterlamell
    *Tryckplatta/svänghjul: Sachs tryckplatta, tyvärr org olättat svänghjul (då vi ej hann med att lätta de då svarvaren höll på att bygga om garaget)
    *drivaxlar: Egen garagemix

    *Specialgjorda motor/vxl-låds fästen med polyurethan bussningar

    Laddtryck: 1.9bar - V-power i tanken, 630cc spridarna gick på 4bars bränsletryck och 90% duty!
    På hjulen: 354hk@408nm
    I motorn: 392hk@445nm


    Åkt fler 11 sek repor på 402meter under 2009, förhoppningsvis blir det fler under 2010!!

    Mer info kan ni läsa här
    : http://www.garaget.org/?car=16022

    2st "action" bilder ifrån säsongen 2009..




    Och sen lite dagsfärska bilder vad jag håller på med i garaget nu under vintern 2009/2010...

    VW motorsport spakstället börjar bli klart! Dock är "L" leden bara en prototyp änsålänge!
    Den ska ritas upp i CAD och fräsas ut sen när allt är klart och injusterat!
    Även hål ska tas upp i sidan och bakpå spakställs tornet som synes (ungefär som mina fina svarta ringar som ja ritat)!



    ARP - ramlagerbultar, Calico lager (Coatade för vev+ram), nya topplocksbultar, nya kolvringar,
    div nya bultar samt packningar, nytt oljefilter och
    ca 30% mer förstärka/hårdare ventilfjädrar än nuvarande


    Bottendelen nästan ihop monterad...


    Bottendelen momentdragen och nästan helt ihop. Här har ja nyss monterat skvalpskyddet och oljepumpen,
    nu mera sitter även tråget monterat och även ett oljefilter är monterat!
    Monterades alldeles efter denna bilden togs..


    Fick paket häromdagen, tack till do88.se för bra priser på div. silikon slangar och en fin fin Intercooler
    (cellpaketet= 600x300x76mm, med 3" anslutningar)


    21 Februari 2010 - UPDATE

    Ja just nu håller jag på och gör plats åt IC:n i fronten, den var lite i högsta laget för att gå in i fronten.
    Men nu sitter den på plats och det går att stänga huven normalt

    Fick lov att sänka ner den lite i rambalken för att huvlåset inte skulle krocka med ovankanten på Ic:n.

    Ska bygga lite fästen och förstärka upp rambalken fram lite granna innan den kläs in igen.
    Då med en liten försänkning i som IC:n kommer stå alldeles förträffligt i

    Det ska inhandlas lite plåt och div. små saker imorrn så byggandet kan fortsätta!!
    Senast redigerad av golf666 den 2014-02-06 klockan 11:18.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 284
    Blir bra det här Tobbe, i år ska väl 10:an sitta : )

    Har du hunnit beställt retainers och kam än..?

  3. #3
    mustek
    Gäst
    Kör du med oljekylare till växellådan eller håller den bra för dig endå?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Äntligen en projekttråd! =)

    Det ska bli kul att följa ditt motorbygge!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Blir bra det här Tobbe, i år ska väl 10:an sitta : )

    Har du hunnit beställt retainers och kam än..?
    Haha, ja man kan juh hoppas iaf
    Nej de har jag inte, kommer in om ngn timme och rätar ut lite frågetecken & funderingar

    Citat Ursprungligen postat av mustek Visa inlägg
    Kör du med oljekylare till växellådan eller håller den bra för dig endå?
    Ingen oljekylare till växellådan, har kört med Red Line, Light Weight ShockProof olja i lådan och de har funkat fin fint!
    Den är dyr oljan men bra

    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Äntligen en projekttråd! =)

    Det ska bli kul att följa ditt motorbygge!
    Haha tackar Raz

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    22 Februari 2010 - UPDATE

    Först var jag och en polare på Feltema, handlade lite kap & slipskivor samt 2st små fina gummiupphängningar med m8 gäng i vardera ände.
    Liknande bränslepumps upphängningar, som ja ska ha till IC:n.
    Sen var jag förbi en firma och fixade lite plåt att bygga den till tänkta balken/plåt lådan som Ic:n ska stå i!
    Var även förbi skroten och kollade upp lite Caddy Mk1or som stod där, såg ut en med skapligt fräsch plåt.

    Så imorrn ska jag och brorsan förbi och kapa lite, Vad som ska kapas osv, får ni se imorrn

    Nu har de byggts lite igen..

    För att få ner IC:n tillräckligt för att huvlåset skulle gå fritt var viss modifiering nödvändig!


    Förstärkning pga främre motorfästet sitter i främre balken!
    Främre motorfästet är lite stöd åt resten bara så de är ingen jätte vikt som hänger i det..
    Så denna förstärkningen ska nog duga! Eller vad tror ni?


    Lite plåt, här ska de byggas..


    Blev efter lite kapande och svetsande en alldeles förträfflig plåt med försänkta hål för gummi kuddarna IC:n ska stå i.
    Såklart tog gasen i svetsen slut, så kunde inte bygga klart själva lådan.. De ska dit mer plåt innan de är klart här fram!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Snyggt.. Fan det e nästan så man önskar man var arbetslös så man själv fick gjort något..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av ovredsson84 Visa inlägg
    Snyggt.. Fan det e nästan så man önskar man var arbetslös så man själv fick gjort något..
    Tackar Nej ja hade hellre haft ett jobb och fått in lite mer kulor på kontot varje månad, men men...

    23 Februari 2010 - UPDATE

    Nu så har de blivit mer svetsat i garaget!!

    Var och fyllde på eller ja vi fick lov att hyra en ny tub då våran gamla inte var chip märkt.
    Och de gick juh inte för sig, troligtvis så skulle vi få 1 eller 2 års gratis hyra nu då vi lämnade in våran gamla tub
    Aldrig fel...

    Sen var jag och brorsan till skroten och kapade bort en frontplåt ifrån en mk1 caddy!
    Tänkte att jag skulle bygga en löstagbar, alltså frontplåten som huvlåset sitter i..
    Smått störande ibland att ha den där, och sen ska jag stärka upp den lite mer. Då min är tok vek!!

    Balken som IC:n ska stå i/på är här nästan helt klar,
    grundad och nyss lagt på karosserikitt på baksidan (blir tight och komma åt sen när den väl blir svetsad på plats )


    Grundat även förstärkningen..


    Balken precis i svetsad i bilen...


    Grundad..


    Och karosseri kitt även lagt på ovansidan såklart,
    nu är de bara vänta på att detta torkar så man kan lägga på ett par lager med täckfärg på detta


    Ic:n hamnar nu mkt bättre i fronten och original huvlåset kommer kunna sitta kvar

    Härnäst ska min löstagbara front påbörjas.. ska se hur jag ska göra om frontplåten från caddyn kommer användas.
    Eller om jag köper mig en helt ny front plåt istället...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Medlemsnr
    4519
    Ort
    Falun
    Inlägg
    73
    Fan Tobbe bygger du ett fågelbad Kom igen å avslöja lite tankar om en ny turbo oxå! Måste ju veta hur mycket mods ja behöver göra på vr6an för att peta ner dig från pallen på BR Fortsätt kämpa vi hörs!

    Ps. Billagste gasen till svetsen hittar du på Swärds i borlänge de kör praxair, bra mycket bättre än aga.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Det ser ju riktigt bra ut det där!
    Hur hade du tänkt lösa det där med den löstagbara fronten? Hur ska den fästas? dzus lås?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av Erik_vr6 Visa inlägg
    Fan Tobbe bygger du ett fågelbad Kom igen å avslöja lite tankar om en ny turbo oxå! Måste ju veta hur mycket mods ja behöver göra på vr6an för att peta ner dig från pallen på BR Fortsätt kämpa vi hörs!

    Ps. Billagste gasen till svetsen hittar du på Swärds i borlänge de kör praxair, bra mycket bättre än aga.
    Haha, nja snarare ett IC bad
    Ny turbo, mjo blir väl ett Precision aggregat är de tänkt att inhandlas nästa månad här..
    Dock ej 100% vad de blir än, men något med SC55/58/60 som beteckning på slutet

    Gas är redan fixad, blev o hyra en AGA tub.
    Tar de via farsans företag, så slipper momsen iaf
    Kosta 1400:-/året i hyra och påfyllning 580:- exkl moms att fylla, en rättså stor tub 1meter hög ungefär!

    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Det ser ju riktigt bra ut det där!
    Hur hade du tänkt lösa det där med den löstagbara fronten? Hur ska den fästas? dzus lås?
    Thanks
    Njae, själva fronten blir nog bara o fästas ungefär som den gör på mk2an.
    Skruvas, blir bara mitt partiet som kommer bli löstagbart (den delen mellan lamporna som huvlåset sitter i)!
    Iaf i mina planer för stunden

    Ska börja kolla lite närmare på det imorrn!

  12. #12
    ChristianA
    Gäst
    Riktigt fint bygge detta

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av ChristianA Visa inlägg
    Riktigt fint bygge detta
    Thanks!

    24 Februari 2010 - UPDATE

    Idag gjorde jag inte mkt i garaget...

    Först hjälpte jag och brorsan Pappa att skotta ner MASSA snö ifrån taket på verkstan.
    RÄTT mkt snö, kommer bilder imorrn på det

    Sen blev de lite meck iaf!
    Mekade isär den nya generatorn inför lack. Såklart var de inte 100% bra!
    Så blir en kombinerad generator med min gamla och hoppas de funkar
    Den laddade lite dåligt i höstas, och har provat att byta kol/laddregulator.
    Och de blev ingen skillnad. Så troligtvis ngn lindning eller nå annat tok...

    Sen kollade jag lite mer på de här med den löstagbara frontplåten!
    Kom fram till att ja ska åka förbi en plåt firma imorrn och kolla om dom vill bocka lite plåt.
    Så ska de nog kunna bli en helt ny, slät frontplåt förutom huvlåset
    Jag återkommer när de börjar kapas och byggas ngt!!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Kul att se en tråd på denna bil man följt sedan starten !

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av Borbos Visa inlägg
    Kul att se en tråd på denna bil man följt sedan starten !
    Kul att du tycker de Borbos

    Först 2 bilder från igår, skottningen på taket


    De var en del snö som skulle av taket.... de tog på krafterna!


    25 Februari 2010 - UPDATE!

    Idag blev de en vända förbi en plåt firma och fixade lite mer plåt.
    Dom bockade den även efter mina mått!

    Här är plåten dom bockade delad på 2.. Vad skulle man nu göra?


    Min frontplåt på golfen, markerat upp lite mått och...


    ...Slant visst med vinkelslipen


    Efter några timmars knåpande så såg de ut så här:


    Några sekunder senare så här:


    Va f-n tänker ni nu
    Vänta bara.. ja tog fram svetsen, svetsade lite, borrade lite, slipade lite och vips så såg de ut så här igen:


    Så där, nu har man en löstagbar front på en golf 1a
    Och en mkt renare och snyggare frontplåt dessutom, alla ojämn heter och hur vek plåten är original har stört mig länge!
    Nu tog jag och förverkligade ngt ja velat gjort länge!

    Nu återstår lite slipning, div svetsning utav div fästen, borra lite hål, svetsa lite mer och sen spackla och slutligen lacka!
    Kommer bli kanon de där

    Imorrn ska operation frontplåt fortsätta....

  16. #16
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Vackert Tobbe det kommer att bli bra med löstagbar front på mk1.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    Citat Ursprungligen postat av pekka kiiskilä Visa inlägg
    Vackert Tobbe det kommer att bli bra med löstagbar front på mk1.
    Tackar Pekka
    Lite smidigare blir det faktiskt nu, alltid vela haft de som på en 2a.
    Och nu är de nästan så iaf
    Får bygga om fronten helt sen så den är HELT löstagbar alltså resten nedanför oxå,
    men de blir ett annat år

    Testar att lägga in en video eller två ifrån förra säsongen oxå!

    Mappning inför säsongen 2009, kolla gärna in sista 20sekundrarna så får ni se hastighetsmätaren som rör på sig i rask fart (dock urusel kvalite på filmen, men ni som vet hur ett 16v mätarhus ser ut vet att de har 140km/h när mätarnålen står rakt upp och 260km/h som mesta topphastighet!)
    http://www.garaget.org/video/gmyo2vysxkjp

    Och självklart (enbart för att tracka Erik - Finalen ifrån Bugrun 2009!
    http://www.garaget.org/video/uoun6vqdr0v9

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 164
    26 Februari 2010 - UPDATE!

    Idag fortsatte jag med frontplåten.
    Tillverkade övre Intercooler fästen, fick kapa ett rör, borra lite och svetsa lite grann!
    Sen satt den som gjutet, sen fick jag även modifiera förarsidans lyktsarg en del då tryckslangen ut ur Ic:n passerade
    lyktan lite väl nära Men de gick bra till slut, innebar att jag fick modifiera och bygga om lite fästen.
    Men de gick bra med vinkelslipen och svetsen som bästa kompisar

    Slutligen blev de en provmontering och test!!
    Allt fungerar fint och går fritt ifrån att ta i motorhuven (vilket jag redan testat xx-antal gånger)



    Här syns fäst skruvarna till övre IC fästena, De kommer bli nå mindre och smäckrare skruvar sen, vad vet jag ej ÄN!


    Med huven stängd

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Snyggt som vanligt från bröderna Granqvist..

    Keep it up.. =)

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 599
    Och kylaren skall rymmas VAR =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin