Sidan 14 av 20 FörstaFörsta ... 411121314151617 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 399
  1. #261
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Caddymans avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henke
    Medlemsnr
    2759
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    54
    Hmm.
    Tycker mig känna igen det där. ;-)

  2. #262
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Caddyman Visa inlägg
    Hmm.
    Tycker mig känna igen det där. ;-)
    +1

    Matte, SnOOk>> En hel del du skriver stämmer bra. Men sen är vissa saker helt galna och ja orkar inte ens gå in på detaljer, du skulle ju inte erkänna att vissa saker inte stämmer iaf Men ja vet ju själv hur och var ja pajjat mina grejor Men kom gärna förbi på en grill å några kalla nån kväll så kan vi ljuga lite mer.

    En sak till: avslöja gärna dina källor på material specar, härdningar, uträkningar mm. Som när man skrev en uppsats i skolan så lära man ha en källförteckning.

    Å grattis till ditt nya kneg får man väl säga Har du gått å blivit konstruktör på sistone så är de ju perfekt. Bara att maila över en dwg fil så fixar ja plåtbiten till Tobbe

    Vetti fan om de är jätte aktuellt att köra en bit i hardox eller toolox. Kommer kosta mer än va de smakar. (inget är omöjligt) Men SS 2541 eller SS 2172 kanske skulle funka lika bra?

    Best regards!

  3. #263

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    erik: haha, du vet det ja, då vet du också att det var min drevsats du smaskade sist, och att den absolut höll bättre än alla tidigare.. att du sen mosade till husen lite också, det var ju en annan femma.. dom äldre, inkl alla vr6, är som sagt i gammal blöt-alu.

    härdningen på dreven omnämns i ett officiellt vw-dokument som släpptes -99 vill jag minnas, har det säkerligen kvar på gamla burken hemma i främby för närmare granskning. (detta är även utprovat av bekanta med tillgång till hydraulpress med digital belastningsmätare).
    material/legerings specar är knappast hemliga dokument, det bör du veta som är svetsare.
    finns även lite artiklar ang orginal vw-drevsatser och material som skrivits i samband med iaf 2st drevsats/diff-tillverkares produkter, där materialen står med.

    har aldrig påstått att jag är konstruktör, jag sa att jag jobbat med bla konstruktion, metallurgi, hållfasthet mm och det stämmer ytterst bra.
    nog kan jag skramla fram en dwg-fil på nått dylikt om jag orkade måtta upp biten ifråga, CAD/cam är inget främmande, även om det var ett tag sen jag knåpade i just autocad.

    vad gäller materialval, så vadsomhelst hårdare än blöt-alu gör nog sitt till att stadga upp det, ju hårdare desto bättre.


    0A4 drevsatsen finns kvar ännu, hade varit skoj å se vad den tål.


    tittar gärna över på en grillning å några kalla nån dag, bara å hojta till! =)

  4. #264

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Ort
    Falun
    Inlägg
    175
    förövrigt jobbar jag med konstruktion, belastning, hållfasthet och metaller hela dagarna och har så gjort en stund nu.. bara utifrån detta så säger jag att denna plåtbit har stor potential

    du skriver ju att du jobbar med konstruktion belastning hållfasthet osv här ovan står på sidan innan å ovan skriver du att du har jobbat ?

  5. #265
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Sn00k, jag kollade på gjutningen mellan 02S (0A4 kopplingshus) och en sen 02J och kopplingshusen är nästan likadana. Skillnaden som jag ser är fästöron och hastighetsmätar-utgång (som jag behöver). Vad är det mer som skiljer?

    Ska försöka få ihop en 02S med 02J diff och 02J kopplingshus...

    (Ursäkta om jag stör tråden tobbe, jag har lite 02A/02J delar om du behöver något...)
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  6. #266

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    sluta märk ord nu, fjantigheter, ta till er av den info som serveras istället, det besparar er att gräva fram den/göra testerna själva.
    jag postar den här för att jag skrotat låda på låda på låda på låda själv, och gjort en väldigt grundlig efterforskning vad gäller material, härdning, och olika konstruktioner vw använt sig av genom åren vad gäller hus, drevsatser, växelförare och övriga pinaler inuti lådan.
    jag påstår att denna fjantiga stålbit funkar, för att jag provat att byta till den kraftigare som finns att tillgå på INSIDAN, och det höll ihop betydligt bättre innan 2:ans drev föll i 2 delar. Denna inre är inte kraftig även om den är bättre än den tunna i plåt som sitter där normalt, men får den dras emot en YTTRE platta så existerar inget märkbart flex där sen, å då ska man förvränga huset rejält innan axeln å dreven ger sig.. då är det istället diffhuset som kan börja vrida på sig, det har vi ju sett.
    nu förklarade jag också att det finns nyare diffhus i alu/magnesium legering som är en betydligt bättre legering för ändamålet, dessutom har dom ingjutna förstärkningar både på insida och utsida, samt förbättrade oljekanaler in till 5:ans växel.(+ möjlighet att montera en 6:e)

    JA, jag konstruerar, förändrar konstruktioner och bygger saker i jobbet, det har jag gjort sedan många år tebax, det involverar ibland cad/cam å diverese maskin-speficika nc-programvaror mm spännande på bla bryggerier, inom industrin och inom kärnkraften, punkt.

    razer, jag ska ta å gräva fram ett par hus och ta några bilder vid tillfälle.
    senare 02J fick liknande gjutning, men annan utformning på en oljekanal samt nån inre förstärkning som fattas, +en annan legering på skalet, hur ser dina lådor ut i färgen? vanliga gamla grå-aktiga? eller mer vit/gul-aktiga?

  7. #267

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av sn00k Visa inlägg
    ja, jag konstruerar, förändrar konstruktioner och bygger saker i jobbet, på bla bryggerier......
    jasså det säger du!!! :d

  8. #268

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Fredriksson
    Ort
    Falun
    Inlägg
    175
    Sn00k ska du köra med a3an på ppf meet? skulle vara intressant å se den där 0.9xx 60foten

  9. #269

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    har jag påstått att min helt orginal 150hk a3:a skulle göra nått dylikt? svar nej, och jag ska inte köra något i år då motorn är helt orginal i bilen.. vet inte vad det skulle tjäna för syfte.

    jag kan däremot ha nämnt en röd S3:a som dammade av en 0.97s 60-fot, med riktigt byggd fram+bakvagn, launchcontrol, riktiga diffar, modifierad haldex, responssystem å en del pulver.. nån som investerat pengarna i grepp istället för en massa hjulspinn.

    när nya motorn är redo och mappad så kan vi mer än gärna ut å köra lite tider, vore skoj, hur går det med ditt bygge? nånting körbart till ppf meet?

    Tobbe: ska du köra nått?

  10. #270

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Sn00k, klart ja ska nu sitter ju lådan ihop tack vare delar ifrån dig (vi ska väl bara byta lite pengar ngn dag)

    [19/8 - 2011 UPDATE]

    Ja nu sitter lådan ihop efter 2 månaders stillestånd i motivation och orkes brist
    Man måste ju leva ibland oxå haha!
    Får se vad denna drevsats håller för, såg nästan ny ut och ngn annan form utav härdning på dreven.
    Så upp till bevis

    Återkommer med bilder när lådan sitter i bilen igen, imorrn kväll troligtvis :P

  11. #271

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Gött med uppehåll ibland så man vill ha kvar skrotet iaf =)

  12. #272

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Håkan Öman
    Medlemsnr
    4355
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    195
    Härligt att du fått ihop den igen
    ska du köra nått den 3-4 september i orsa på ppf träffen ?

  13. #273

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    bra skit, bara å mosa på nudå.. =)

    blev det nån förstärknings-plåt fräst/monterad?

  14. #274

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Gött med uppehåll ibland så man vill ha kvar skrotet iaf =)
    Ja men precis hehe

    Citat Ursprungligen postat av wu_digger Visa inlägg
    Härligt att du fått ihop den igen
    ska du köra nått den 3-4 september i orsa på ppf träffen ?
    De är klart, därför ja skruvar ihop den hehe

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    bra skit, bara å mosa på nudå.. =)

    blev det nån förstärknings-plåt fräst/monterad?
    Exakt, nej de blev inte de... men de blir väl en uppdatering att göra tills i vår!

  15. #275

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    23/8 - 2011 UPDATE

    Lyfte då i lådan i bilen häromdagen tack vare lite hjälp av fredriksson och brorsan.
    Idag blev de provkörning, och de fungerade kalas! =)
    Den blev ju som ny lådan, även beställt ett beg spakställ ifrån en Skoda RS, just för att slippa min nuvarande backspärr.
    Och lite praktiska själ Någon som vill köpa mitt Vw motorsport spakställ kopia??

    Test av schimsning utav en vxl-stocken:


    Mkt delar blir det..


    Fina diffen, och massa andra delar:


    På väg ihop igen, Norpan i full fart


    På plats i söndags:


    Provkörd idag tisdag, och tvättad efter 2 månaders damm i garaget haha!


    FÅR TACKA NORPAN för hjälp utav ihopsättningen
    Och Matte "Sn00k" för drevsatsen...

  16. #276

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Schögg som få!
    Kul att du hittat "inspi" igen!

  17. #277

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Skönt att det öst sig =) Blir det något köra i år då?

  18. #278
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    http://ncfmf.se/

    Ja sitter å trycker F5 å hoppas din bil ska dyka upp Nu vill vi se va nya lådan går för hehe

  19. #279

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Då var man anmäld :P

  20. #280
    mrpete
    Gäst
    släng gärna upp en bild på det där spakstället som nämndes.. gissar att det är till 02A-låda med wirelänkage?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin