Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76

    Ojämt laddtryck gti-99

    Har en gti-99 som ja har satt i en pysventil, har satt i en laddtrycksmätare oxå, och nu till problemet!! Kollar ja på mätaren när ja ger fullt så går nålen upp mot 0,9-1,0 och sen sjunker den till ca 0,6-0,7 för att sen höja sig lite?? känner ju att bilen vill dra men känns som om nått vill motverka det hela!!


    Sen en annan sak, original dump, hörs den nått?? har iaf nått som pyser kanska duktigt, blir som flera olika grader av pysljud!! Kan inte speciellt mycke om det här, kan men se dumventilen utan att krypa under bilen och hur ska det hela se ut??

    Mvh Robban

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Bilen ska inte pysa nåt överhuvudtaget....gör den det så har du nåt fel på den.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Den pös ytterst lite när ja köpte den, knappt så att det hördes!! Hur ser ja lättast om det är nått som bytt, vart exakt sitter dumpventilen om den är bytt?? Pyset kommer efter gaspådarg, låter som en trimmad 240!!

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    Har en gti-99 som ja har satt i en pysventil, har satt i en laddtrycksmätare oxå, och nu till problemet!! Kollar ja på mätaren när ja ger fullt så går nålen upp mot 0,9-1,0 och sen sjunker den till ca 0,6-0,7 för att sen höja sig lite?? känner ju att bilen vill dra men känns som om nått vill motverka det hela!!
    Eftersom du har elektronisk reglering av laddtryck så är det väl den som försöker reglera ner laddtrycket igen....

    EDIT: Det kan också vara att motorn spikar som satan och motorn skyddar sig...

    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    Sen en annan sak, original dump, hörs den nått?? har iaf nått som pyser kanska duktigt, blir som flera olika grader av pysljud!! Kan inte speciellt mycke om det här, kan men se dumventilen utan att krypa under bilen och hur ska det hela se ut??

    Mvh Robban
    "dumpventilen" eller avlastningsventilen som det igentligen heter sitter under motorkåpan uppe i högra hörnet.

    .
    Senast redigerad av ThomasT den 2010-02-13 klockan 13:36.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    De är ju inte så att den hugger lr så, utan mer att ja känner att den drar på fint och att den sen inte vill ge mer på det laddet och sänker det hela!! går det att göra nått åt det, utan att ta bort pysventilen och chipa den ist??

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    De är ju inte så att den hugger lr så, utan mer att ja känner att den drar på fint och att den sen inte vill ge mer på det laddet och sänker det hela!! går det att göra nått åt det, utan att ta bort pysventilen och chipa den ist??
    Börja med att köpa en orginal avlasningsvetil och byt ut den du har , den ska INTE pysa,väsa och "låta häftigt".
    Den ska vara KNÄPPTYST.
    Annars är den otät och trasig.

    Kontrollera även vakuslangen på avlastningsvetilen så den är hel.

    En ny avlastningsvetil kostar ett par hundringar.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    får nog kolla upp hur det ser ut då bland slangar o ventiler de kan inte vara så att ja har kopplat pysventilen fel annars??

    Bilen drar på duktigt på 1,2 växel för att sen inte vilja ladda mer på 3:ans växel!! på pysventilen finns 2 st nipplar, och den ena ska inte vara nån slang på utan vara öppen, ska se om ja kan få in en bild på hur det ser ur!!

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    blev lite osäker, pga att pilarna inte går åt samma håll!! så ja vet inte om ja satt min rätt...

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    blev lite osäker, pga att pilarna inte går åt samma håll!! så ja vet inte om ja satt min rätt...
    Tydligen pratar vi om olika saker så , jag pratar ORGINAL avlastningsventil du pratar leksaker men ett gott råd..................
    Börja med att kasta den där leksaken åt helvete......du kommer att få höra det av fler än mig på detta forum. (Säker kan någon av guruna på forumet förklara mer ingående än jag ,varför du ska kasta den åt helvete).
    Sen monterar du dit en orginal återledande avlastningsventil.

    Sen en till grej......
    Ett laddtryck på 0,9-1,0bar = Din orginalturbo lär dö inom en snar framtid & om inte det händer så kommer säkerligen något tråkigt att hända din motor..
    Åter igen en sak jag låter dom som kan förklara saken bättre än jag avhandla.
    Eller än bilen chippad??
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-02-13 klockan 14:36.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Placering och utseende orginal avlastningsventil Golf IV.


    Plastprylen med den i bild ljusa vakumslangen

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    ...om inte det händer så kommer säkerligen något tråkigt att hända din motor...
    Han har redan proklamerat i en annan tråd att han har för avsikt att skjuta motorn...



    .

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Placering och utseende orginal avlastningsventil Golf IV.


    Plastprylen med den i bild ljusa vakumslangen
    tack för bilden, får kolla lite hur den mår, och slangarna runt ikring...

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    tack för bilden, får kolla lite hur den mår, och slangarna runt ikring...
    Sug i den gula slangen, det ska vara helt tätt.

    .

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Tjena Robban! Det du har på bild där ser inte ut som en pys/dump-ventil alls. Det där är jag nästan säker på att det kallas "Bleedvalve". Eller på svenska en ventil som ställer trycket till turbon manuellt.

    Kostar ca 20 euro på Ebay och kan som sagt ta död på din motor eftersom du har elektronisk laddtrycks reglering. Och med den saken reglerar du den manuellt vilket inte lirar bra med elektroniken. En kanske vettig förklaring till varför den kommer upp i högt ladd till att börja med, för att sedan "kväva" trycket.

    Byt till original dumpventil ifall du inte redan har en.


    Mvh Vlado

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Min dumpventil ser ut som original, som på kortet! Och den som bilden ja har lagt upp är en boost controller, som sagt en manuell inställning för att få upp laddtrycket, bara så jävla konstigt att det inte funkar på min bil då en polare har kört med en sådan på sina vw/audi bilar utan problem!! Får väl ta o prova en annan modell...

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    bara så jävla konstigt att det inte funkar på min bil då en polare har kört med en sådan på sina vw/audi bilar utan problem!! Får väl ta o prova en annan modell...
    Du har ännu elektroniskt styrt laddtryck på din bil , rätt svårt att då ställa det manuellt. =)

    Vad för vag bil har polaren??

    Ska du höja laddtrycket på din bil är det chip som gäller.
    Sen har jag hört talas om Diod + Map......men det har jag ingen aning om vad det är.

    http://www.anthonydanna.com/vw/diodemod.htm

    OBS : Tar inte ansvar för ev gråt , grin och tandagnissel om det skiter sig.
    Jag förmedlar bara vad jag hört.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-02-13 klockan 21:35.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Du har ännu elektroniskt styrt laddtryck på din bil , rätt svårt att då ställa det manuellt. =)

    Vad för vag bil har polaren??
    Han har det på sin passat 1.8t-02, visserligen en nyare modell men kan väl inte skilja så mycke?? han har även det på sin audi tt-99 och har haft det på sin audi a3-99...

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    Han har det på sin passat 1.8t-02, visserligen en nyare modell men kan väl inte skilja så mycke?? han har även det på sin audi tt-99 och har haft det på sin audi a3-99...
    Elektroniskt styrt laddtryck även på dom och förmodligen acceleration & laddtryck mätt med röven.
    Eller så har helt missat något ang VAG:s sätt att styra laddtrycket på 1.8T(?)
    Vad vet jag? =)

    Läs den här den är faktiskt bra samtidigt som den är underhållande.
    http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=44
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-02-13 klockan 21:49.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Klart du kan styra ladd manuellt....om du nyper åt /blockar under trycket som går till wastegaten så kommer den inte släppa ut nåt och turbon ladda ändå mer.

    Det som då sker är att brasan blir större och dina kolvar och ventiler kommer gå åt helvete.
    Inget jag tror..I know =)

    1.8T funkar inge bra ihop med massa Ebay tjafs utan massa annat runt om dom...sätter felkoder och krånglar.

    Om du höjer ladd (genom ovan beskrivda sätt) så kommer ladd mätaren säga "för högt tryck" och försöka reglera ner det även fast en inte kan / behöver = fel kod och massa strul som följd.


    Så tyst i klassen och lyssna på Herr Henrik... ;-D

    /(Tjuga på att Foffa gör entré snart =)=) )\
    Senast redigerad av Mini_me den 2010-02-14 klockan 01:19. Anledning: Retas....med valfri.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    /(Tjuga på att Foffa gör entré snart =)=) )
    Det är han jag väntat på hela helgen , någon måste styra upp det här engång för alla. =)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin