Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    VWR18
    Gäst
    AGU som i detta fall har ingen mappsensor som mäter det momentana laddet och kan begränsa laddtrycket via ecu´n. Det är inte förens det börjar tokspika som den backar tändningen för att rädda sig ur situationen, men då kan det vara för sent!

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    ok, och med de menar du?? borde inte min göra som den gör pga att det är en AGU motor?? Den rycker inte lr dylikt, utan den bara sänker laddet, typ som om det vore läkage lr nått!!

  3. #23
    VWR18
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    ok, och med de menar du?? borde inte min göra som den gör pga att det är en AGU motor?? Den rycker inte lr dylikt, utan den bara sänker laddet, typ som om det vore läkage lr nått!!
    Det jag menar är att när du höjer laddet genom att pysa wastegate styrtrycket så har du inte någon mappsensor på insugssidan som mäter det aktuella laddtrycket och kan dra ner det via din databox som dom från 01- Utan det finns ännu större chans att det går åt skogen.

    Ecu´n/ databoxen kan kompensera/ korrigera max 10% felmarginaler. Det är nog just det som händer. Så fort du är utanför max värdet så skyddar bilen sig själv genom att backa tändningen som i sin tur sänker laddet tillbaka till rätt nivå.

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    ok, så ja kan inte lura det på nått sätt då, utan det blir en sväng till BSR istället???

  5. #25
    VWR18
    Gäst
    Inte på något sätt som är att lita på, det går att feta på mer soppa med regulator men då får han mer soppa över hela registret istället.

    Har du tittat på dina kolvtoppar efter att ha kört på detta sätt och haft spikningar?

    Hur ser tändstiften ut?

  6. #26
    NeXeN
    Gäst
    Anledningen till att den inte går helt bra med en "öppen dump" är att det sitter en LUFTMÄNGD mätare i bilen och har man en öppen dump så släpper man ut uppmättluft som motorn ska ha för att gå optimalt. Motorn kommer få förmycket/liten soppa under div stunder när du kör med bilen och det kommer att sluta i ras

    Jag har även läst att nästan 99% av alla "öppna" dumpar läcker också vid tomgång.
    Det innebär två saker.
    1. Motorn får för lite soppa så länge man inte har något laddtryck som stänger dumpen.
    2. Motorn drar i sig en massa ofiltrerad luft via dumpen (= vilket resulterar i sliten motor och turbo)


    Så åk till VAG och köp en org "dumpventilen" om du är rädd om bilen. (Den ska klara upp till 2bar Laddtryck)

    Vill du ha mer effekt så är det bara att tanka Shell V-power och sen åka till en företag som kan chippa bilen så kommer du nog sova bättre om nätterna

  7. #27

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Öppen dump har ja inte, inte vad ja har sett iaf!! Min ser ut som på bilden om det inte går att sätta den nån annan stans?? Därimot så pyser min som om det skulle sitta en öppen dump!!

  8. #28
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    Öppen dump har ja inte, inte vad ja har sett iaf!! Min ser ut som på bilden om det inte går att sätta den nån annan stans?? Därimot så pyser min som om det skulle sitta en öppen dump!!
    Har du ett öppet filter?

    Då kan ljudet komma ut genom det...

    .

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Har inget öppet luftfilter heller! Allt ser original ut förutom Pysventilen som sitter där så snällt

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Fick nu högre laddtryck, men de pga att slangen till westgaten lossnade! Hur kan de bli så?? menar då att med pysventilen ja HADE kunde ja ju inte få upp nått vidare tryck men nu så hann de upp till 1.3 innan ja fick syn på det och släppte då gasen ganska fort!!

  11. #31
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Robban_e Visa inlägg
    Fick nu högre laddtryck, men de pga att slangen till westgaten lossnade! Hur kan de bli så?? menar då att med pysventilen ja HADE kunde ja ju inte få upp nått vidare tryck men nu så hann de upp till 1.3 innan ja fick syn på det och släppte då gasen ganska fort!!
    Om slangen är lös så öppnar inte wastegaten över huvud taget... kan gå illa då....


  12. #32

    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    Robert Eskilson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    76
    Nä slangen är ju inte lös längre, stannade o skruvade fast den direkt!! Bara lite nyfiken på varför de blir så stor skillnad bara för att den lossnade, och ingen direkt skillnad med pysventil (och nej, kör inte med den längre!!)...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin