Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    mk4
    Gäst

    Varvräknaren hoppar när man kör i gupp GTI-99

    Hej! Hoppas kunna få hjälp med ett mystiskt problem.

    När jag kör i ett gupp eller en skarv i vägen så hoppar varvräknarnålen, motorns varvtal ändras inte men nålen flyger upp ungefär 1000 varv och sedan ner igen.

    Det känns som det borde vara något som är glappt eller liknande, vad tror ni?

    VW Golf IV GTI -99

    //Henrik

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har liknande problem, kan ligga i 90 och så helt plösligt dimper hastighetsmätaren till kanske 50 och sedan upp i 90 igen.

    Typ samma fel, men vet inte varför.

  3. #3
    mk4
    Gäst
    Nått är ju skumt.

    Läste om något liknade med varvräknaren på internet och då sa nån att det kunde vara något fel på en grej som hette fördelaren och i värsta fall så kunde kamremmen börja strula.

    Är inte jätteduktig på motorer och förmodligen är det inte så allvarligt men man blir ju lite nojig

  4. #4
    ture
    Gäst
    Du har inte en nyckelknippa hängandes i tändningslåset och där är ev lite glapp i startändkontakten (eller vad den nu heter)

    mvh
    t

  5. #5
    mk4
    Gäst
    Nej, inget speciellt tungt i nyckelknippan.

    Funderar på att lämmna in bilen men jag misstänker att det kan bli ohyggligt dyrt...

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Tror inte dom löser det heller, de lär nog bara byta ut en massa dyra komponenter.

    Man kanske får ta reda på vad som ger dessa signaler, kanske är glapp i nån kabel eller nått som gör att när det guppar till så glappar kabeln och så vippar nålen.

  7. #7
    mk4
    Gäst
    Mmm jag tror också det tyvärr.

    Är det ingen annan som har samma problem?

  8. #8
    jockep
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mk4 Visa inlägg
    Mmm jag tror också det tyvärr.

    Är det ingen annan som har samma problem?
    jo jag hade samma problem 1 gång för typ månader sedan.. hastighetsmätaren gick ner till typ 70 när jag låg i 120, sen hoppade den direkt upp till 120 igen.. sen dess har de aldrig hänt igen så jag har inte forskat nå i de...

    gissar på glapp kontakt någonstans, eller ärgade kontaktstycken....

    Jag har faktiskt varit bakom instrumenten och dragit lite stereo kablar sen efter detta hände, kanske jag kom åt nå då så de blev bra igen

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har samma fenomen på min bil. Det kommer och går men så länge det inte är allt för frekvent bryr jag mig inte om det. Pissig el.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin