Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    uuno_san
    Gäst

    Problem med lås, Golf IV -99

    Har precis köpt min första VW, en Golf IV 1.6 -99
    Riktigt nöjd än så länge, känns riktigt stor inuti..

    Fick lite problem för 2 dar sen med att det inte gick att låsa dörrarna från förardörren, fick gå runt till passagerardörren..
    Men de gick att låsa upp från förardörren..
    Idag så gick ja o låste upp bilen som vanligt, men fick inte ut nyckeln.. Vred den fram o tebax, till slut fick ja ut den..
    Skulle lägga varningstriangeln i bagaget pga besiktning men där var det låst..
    Är det kistan i förardörren som pajat?
    Finns de nåt enkelt sätt att själv fixa detta eller är det VW-verkstad som gäller?
    Läst nåt om att mikrobrytarna kan gå sönder, vad innebär det?

    Gärna snabba svar, snart dax för besiktning o vill gärna komma in i bagaget..

  2. #2
    jockep
    Gäst
    jag har oxå problem med låset på min golf gti-99... när jag låser med fjärren på nyckeln så låser alla dörrar utom förardörren??? men om jag stoppar in nyckeln i förardörren och låser igen så funkar det... har läst mycket här om dessa låskistor så jag mistänker ju stark att de är den som spökar men jag vet ju inte säkert...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Har nåt liknande, fast på min gti-99:a så är det passagerardörren som inte låses. Men låser jag passagerardörren med nyckel så låser jag alla dörrar.

  4. #4
    uuno_san
    Gäst
    Har inte fjärrlås på min, kan bara låsa med nyckel.. Kanske borde skaffa fjärrlåsning medans man ändå håller på o river?

    Hitta denna sida, riktigt bra skrivet vad som kan vara fel..
    Ska riva ner dörrsidan o kika nån dag, hoppas ja inte pajar nåt mer bara =(

    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1542461&page=1

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Som länken beskriver så är det ofta det som är fel.
    Speciellt om man låser med fjärr och så låses förardörren upp.

    Så löda om och testa, fungera för mig.

    Bakluckelåset går sönder pga att där kommer in skit i låset.
    Mitt fungerar knappt och ja funderar snart på att ta loss det
    och se vad ja kan göra åt det.

  6. #6
    uuno_san
    Gäst
    Har nu tagit ner dörrsidan enligt instruktionen i länken, gick riktigt smidigt..
    Tog isär låsmekanismen men hitta inget fel, utan felet har vart i låscylindern hela tiden..
    Har alltså plockat ner dörrsidan o mekanismen helt i onödan..
    Till råga på allt så får ja inte ihop mekanismen, det är en fjäder som blir över.. Har letat som en dåre men inte hittat vart den ska sitta, jobbigt läge..
    Så de blir nog så att man får köpa en låsmekanism på skroten, typiskt!

    Byter låscylindern från passagerardörren till förardörren o vice versa så att ja kan låsa o låsa upp från förardörren men bara låsa från passagerardörren..
    Har inte lust att byta alla lås på bilen bara för att även kunna låsa upp från passagerardörren.

    Nån som vet om det bara är att byta låsmekanism eller måste man åka in till VW o koda om nånting?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Vilken fjäder är det som blir över ?

    Byter du låscylindern så kan du bygga om den själv om du är lite händig och sätter dig vid köksbordet.

    Då är det bara att ta en från skroten och flytta över din nyckelinställning.

    kostar nog nån 1000 lapp om du köper en ny från vw.

  8. #8
    uuno_san
    Gäst
    Det är en spiral fjäder..
    Har hört nånstans att VW kom med nån nyare låsmekanism 2002, kan nån bekräfta det? Och isåfall, passar den på min som är en -99?

    Tack för tipset med låscylindern, blir till att pilla sen när man fixat detta.. =)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Du kan inte ta en bild o skicka eller lägga ut här så kanske ja kan peka var den skall sitta.

  10. #10
    uuno_san
    Gäst
    Hittade vart den skulle sitta!! Gött.. =)
    Fanns inte med på bilden i länken ja skicka..
    Men hitta en bild på en begagnad på en skrot o där fanns den med..
    Nu ska man bara orka ta sig till garaget o orka pilla dit allt igen, hoppas allt funkar nu.. Har mina tvivel..

  11. #11
    uuno_san
    Gäst
    Fick efter många om o men till slut allt på plats.. Låsmekanismen funkar, men låscylindern är kass på förardörren..
    Blir till att beställa en begagnad låscylinder o bygga om så att den gamla nyckeln passar.. Hoppas detta funkar nu..

  12. #12
    uuno_san
    Gäst
    Kollat med laga.se o bildelsbasen.se men det finns bara en låscylinder i hela sverige, och det är till en -03:a så den passar tydligen inte för den hade nåt annat artikelnummer elle nåt..
    Nån som vet om det passar ändå?
    För VW gjorde väl nån förändring på låsmekanismen iaf runt -02 har ja hört, ändra dom på låscylindrarna då oxå?

    Nån som har en över eller vet vart man kan få tag på en?

    Ingen lust att lägga 1500kr bara för att få med tändlås o 0 låscylindern till högerdörren oxå..

  13. #13
    carla
    Gäst
    Hej
    Samma ämne fem år senare!

    Golf -00 går bhara att låsa o låsa upp från passagerardörren. Tredörrarsmodellen.

    Ideer????

  14. #14
    mihpan
    Gäst

    ...och varför skulle det vara bättre nu, fem år senare? :)

    Jag har en -02:a som precis börjat kärva. Misstänker att det är låskolven på förarsidan. Får in nyckeln men kan inte vrida den för att låsa. Om jag däremot låser på passagerarsidan så kan jag låsa upp på förarsidan. Ibland fastnar nyckeln när jag låst upp men jag får ut den efter någon minuts lirkande. C-låset i sig funkar, så jag misstänker kolven. Någon som vet hur lätt/svårt det är att byta kolv och göra om så att min nuvarande nyckel passar på den "nya" kolven. Beskrivning, bild, kanske? Och så kan jag inte göra radbrytning så all text hamnar i ett stycke : ) Tackar er på förhand!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin