Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    KoBo_83
    Gäst

    Klantskalle styr problem golf v6 4 motion 2000

    Jaaa det kan man nog säga om mig..

    På väg hem i söndags natt med min golf v6 4motion 00 kommer i en t korsning spegelblankt hinner inte bromsa börjar svänga lägger bilen på sidan i ett snöfyllt dike. får hjälp att dra upp han men när han väl är uppe så inga synliga skador på karossen eller nåt sånt inner skärmen hade lossnat typ. men ska köra iväg med han och styrningen beter sig helt skumt.

    känns som att han bara svänger med ena hjulet? och att de andra typ hänger löst från styrstaget? för efter en stund så svänger de med och då svänger hela bilen ordentligt. håller jag ratten rakt så går han stabilt och fint. men så fort jag börjar svänga så blir de ketchup effekten först kommer inget sen kommer allt. nån som har nån ide om vad som har hänt? är de hjulinställningen som är kajko eller kan jag ha bockat till styrstaget eller haft av de till och med? kikade snabbt idag men kunde inte se nån bristning? kan den paja i gängerna mellan styrstag och styrled? nån som vart med om nåt liknande?


    Kan tillägga en sak som jag tänkte på när bilen låg i diket så svängde jag på ratten till höger så höger hjulet va svängt men frågan är om vänster hjulet stog rakt då och att styrstag/styrled/framvagnsinställningen tog stryk då?
    // Benny

  2. #2
    KoBo_83
    Gäst
    ingen som har en aning?
    men är de nån som vet om styrstag/styrled kan gå
    sönder av att man svänger när ena hjulet är HELT fast?

  3. #3
    jockep
    Gäst
    ja om ett styrstag eller styr led går av så kan inte bilen köras...
    vad som hänt dej vet jag inte riktigt... men kolla så de inte har packat sig massa snö överallt så de trögar...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av KoBo_83 Visa inlägg
    ingen som har en aning?
    men är de nån som vet om styrstag/styrled kan gå
    sönder av att man svänger när ena hjulet är HELT fast?
    En framvagn kan lätt krökas vid en dikeskörning.
    Dvs allt från bärarmar till styrstag kan gå sönder , behövs inte mycket så är framvagnen sned.
    Vi pratar mm toleranser för att en bil ska börja bete sig som en orm.

    Har sett framvagnar som gått sönder vid trotoarkörning.

    Du bör nog få saken undersökt närmare av en verkstad.

  5. #5
    jockep
    Gäst
    du måste nog in under bilen och kolla..

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Att kolla under bilen hjälper sällan att lösa ett befintligt problem. =)

    Såvidare man inte vill ställa in framvagnen med hjälp av måttband och krita hemma. (Går det också på äldre bilar).

    Sen kan jag tilägga : Du kan nog vara lugn för att ett rattutslag med stillastående bil inte kröker ett styrstag eller en bärarm.
    Isf har det blivit krökt/skadat före av någon anledning.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-01-12 klockan 21:30.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Att kolla under bilen hjälper sällan att lösa ett befintligt problem. =)

    Såvidare man inte vill ställa in framvagnen med hjälp av måttband och krita hemma. (Går det också på äldre bilar).

    Sen kan jag tilägga : Du kan nog vara lugn för att ett rattutslag med stillastående bil inte kröker ett styrstag eller en bärarm.
    Isf har det blivit krökt/skadat före av någon anledning.
    Jag tror på bakvagnen,
    fick sladd i snöslask med en jetta å va i en trottoarkant, den var rett normal att köra, ändå tills man svängde åt vänster, för började den få tyngd på höger bak å det bakhjulet pekade utot som om den var bakhjuls styrd, å då fick man samma fenomen som du pratar om, var helt livsfarigt när man kom till en rondel. :P men men

    jag skulle göra en hjulinstälning på den, det är inte fel å göra. men kolla över alla stag fram och bak innan ifal du måsta byta nått,
    men annars så ändrar det sig lättare än man tror .

  8. #8
    KoBo_83
    Gäst
    slutsats av de hela ^^
    styrstaget såg ut som en banan
    och nu är de bytt och bilen ligger som ett strykjärn igen..

    Kanon!!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    bara en tanke, behöver han göra framvagns inställning också när han har bytat staget?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade gjort en inställning.

    Dumt o slita däck vilket troligen lär hända.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin