Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47
  1. #1
    Fredrick
    Gäst

    BSR PPC chip och garanti?

    Om jag chippar min nya Golf GTI med BSR PPC så går ju maskin garantin ut, men om jag isamband med trimmningen tecknar BSR maskin garanti så borde jag väl ha samma "garanti trygghet" som innan chippningen eller?

    Hur har ni som chippat en ny bil gjort?

  2. #2
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Om jag chippar min nya Golf GTI med BSR PPC så går ju maskin garantin ut, men om jag isamband med trimmningen tecknar BSR maskin garanti så borde jag väl ha samma "garanti trygghet" som innan chippningen eller?

    Hur har ni som chippat en ny bil gjort?
    verkstaden kan se att du chipat.
    Och om dom gör det så kommer dom att neka även om sätesvärmen slutat fungera.

    Samma gäller för besiktning och försäkringsbolag då det är olagligt att trimma.

  3. #3
    Fredrick
    Gäst
    Men det är där BSR´s maskingaranti kommer in, de ersätter skador som tillverkaren inte ersätter pga av chippet.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    verkstaden kan se att du chipat.
    Och om dom gör det så kommer dom att neka även om sätesvärmen slutat fungera.

    Samma gäller för besiktning och försäkringsbolag då det är olagligt att trimma.

    Då ska dem vara petiga, det du nämner har inte med maskin att göra, jag frågade dem sa att det är inga problem så länge det inte har med trimmet att göra, beror väl på vem man pratar med osså, kollar dem om bilen varit trimmad om sätesvärmaren inte fungerar?, knappast......

  5. #5
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Men det är där BSR´s maskingaranti kommer in, de ersätter skador som tillverkaren inte ersätter pga av chippet.

    BSR har ju en bunt bilar med rasade turbos.
    Svaret blir tyvärr att du kört för hårt utan att kyla turbon och vips så har du en fin räkning på 15 000:- för turbo byte.

    fråga vwr18 här på forumet.
    Han körde österlund steg 3 och turbon höll i 2 veckor har jag för mig

  6. #6
    Fredrick
    Gäst
    Det låter ju mindre bra...
    Det låter som jag får nöja mig med de 200hk som jag redan har då.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Det låter ju mindre bra...
    Det låter som jag får nöja mig med de 200hk som jag redan har då.

    Är nästan säker på att detta gäller äldre bilar, inga gti femmor, finns dem som kör sönder originalbilar också, visst är det mer påfrestande men kör med förstånd så har jag svårt att tänka mig att nåt skulle hända så länge du har bilen, om du inte ska ha den i evigheter?, trimma på, du kommer inte ångra dig....

  8. #8
    Fillllle
    Gäst
    KÖR MED SUNT FÖRNUFT KYL TURBON GASA INTE FÖRRÄN OLJAN ÄR VARM OCH PLÅGA INTE BILEN ONATURLIGT MYCKET!!!!

    Hur svårt kan de va att undvika problem då?

  9. #9
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fillllle Visa inlägg
    KÖR MED SUNT FÖRNUFT KYL TURBON GASA INTE FÖRRÄN OLJAN ÄR VARM OCH PLÅGA INTE BILEN ONATURLIGT MYCKET!!!!

    Hur svårt kan de va att undvika problem då?
    Finns ju ett stort problem med chiptrimning.

    Studera K03 kompressor map och så ser du att du övervarvar turbon redan vid ca 0.8-0.9bar

    Dvs varje gång du trycker fullgas med ditt "steg 3" och laddar 1.2 så är du lång utanför säkerhetsmarginalen.

    Dvs din snurra tar sakta självmord även att du låter den kylas

  10. #10
    Fillllle
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Finns ju ett stort problem med chiptrimning.

    Studera K03 kompressor map och så ser du att du övervarvar turbon redan vid ca 0.8-0.9bar

    Dvs varje gång du trycker fullgas med ditt "steg 3" och laddar 1.2 så är du lång utanför säkerhetsmarginalen.

    Dvs din snurra tar sakta självmord även att du låter den kylas
    Du är säkerligen mer insatt i de siffrorna än vad jag är men ang många chip så laddar den ju knappast fullt hela tiden utan endast i visa varvtal en kortare tid för att sedan ladda desto mindre. Det är inte som att höja laddet på en saab 900 skruva lite på wg som de flesta pillar med. Då är de maxslitage på grejorna.

    Men eftersom att det är extremt kunniga proffesorer som tar fram program för diverse bilar så har dom antagligen full koll på vad de klarar och inte klarar på en rimlig nivå.

    Sen att en bil mår sämre eller tar mer stryk när den är trimmad det är inget att förringa. Men ganska många bilar är överdimensionerade. Golf ED30 230hk --> 300+ med ett chip? el att turbo konv en Honda typeR till 330hk utan att byta kolvar o stakar? ganska så överdimensionerat, enligt mig.

    Men för att undvika eller drastiskt minska riskerna för motorhaveri är ju att kyla efter gasa när den är varm etc.

    Skulle tro att Svensson sliter mer på sin bil när han fläskar till jobb o stänger av direkt än när Fredde fetar på med sin chippade o kyler av den efter sin runda samt kollar oljan lite då då ja ni fattar...

  11. #11
    Fredrick
    Gäst
    Verkar som vi har en stark chipp motståndare här.

    Det är bra att få fakta men just nu får jag lite olika fakta som gör mig förvirrad, jag är tacksam om ni som ger denna fakta på någotvis har belägg för faktan ni kommer med och inte bara säger att "BSR´s chip gör så turbon rasar efter 2 veckor", ja ni förstår säkert.

  12. #12
    Nattuggla
    Gäst
    Om det hade funnits en sanning hade det ju inte varit en diskussion. Säger sig självt att bilen tar stryk av ett chip, annars hade företagen inte haft 1000 friskrivningsregler. Vad man får göra är ju att ju att väga fördelar mot nackdelar. Sen vet man ju om man ska ha ett chip eller ej. Hade tänkt chippa min GTI -03 först men kommit fram till att jag inte kommer utnyttja det såpass mkt att det är värt risken som finns. Men alla är vi olika.

  13. #13
    Fredrick
    Gäst
    Ja. jag med min nya GTI 07:a funderar mer och mer på att helt enkelt avstå ifrån det 48 extra hästkrafterna efter allt jag läst.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Det är bra att få fakta men just nu får jag lite olika fakta som gör mig förvirrad, jag är tacksam om ni som ger denna fakta på någotvis har belägg för faktan ni kommer med och inte bara säger att "BSR´s chip gör så turbon rasar efter 2 veckor", ja ni förstår säkert.
    Det är enkelt... kolla bara på kompressor mappen till den turbon som du har...


    Och som svar på frågan om garantier så gäller givetvis inga garantier från VW om du får motor/drivline problem. Att sedan BSR inte vet skillnaden mellan en garanti och en försäkring är lite skrämmande. Om man var säker på att sina produkter inte skadar bilens tillförlitlighet så skulle man kunna göra som de tyska trimföretagen och lämna en garanti på att man tar hand om de eventuella problem som uppstår, och då kostnads fritt givetvis. En försäkring fungerar genom att fler är med och betala de problem som några råkar ut för... och man betalar ganska mycket...

    Säg att du tecknar försäkringen samt har tex ett turbo haveri år 3, då(om BSR väljer att ersätta dig) har det kostat dig 5350kr... det är inte i närheten av en kostnadsfri garanti....


    .

  15. #15
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Det är enkelt... kolla bara på kompressor mappen till den turbon som du har...

    Säg att du tecknar försäkringen samt har tex ett turbo haveri år 3, då(om BSR väljer att ersätta dig) har det kostat dig 5350kr... det är inte i närheten av en kostnadsfri garanti....


    .
    Helt rätt!

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag undrar hur BSR kunde bli så stora som dom är och fortfarande kunna bedriva sin verksamhet om alla deras kunder rasar sina bilar...?!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  17. #17
    Emil
    Gäst
    Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...
    Bara för att en bil har varit chippad betyder ju inte att någon "kört skiten" ur den...
    ...och en std bil kan lika väl vara totalslut!
    Många chippar ju för att fä bättre bränsleekonomi (om dom sedan får det vill jag inte uttala mig om).
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  19. #19
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Bara för att en bil har varit chippad betyder ju inte att någon "kört skiten" ur den...
    ...och en std bil kan lika väl vara totalslut!
    Många chippar ju för att fä bättre bränsleekonomi (om dom sedan får det vill jag inte uttala mig om).
    Precis! Helt rätt

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...
    En R32 går inte att jämföra med en chippad GTI, R32an är för tung och slö.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin