Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261

    När kom mk3, Mk4 osv POLO

    När kom dom olika modellerna? Mkt som skiljer en mk3 från en mk4?


    Tänkte köpa mig en polo för mellan 15-30 tusen tänkte ja beroende på va som händer, En 00 ser ja att man får för ca 35. Va bör man tänka på, den jag kollade på idag, en 96, gåt nästan 20 000mil skulle dom ha 150000 men var en del o göra, sedan var de inte ens vatten i expa.kärlet då sket ja i de. Men den hade trummor bak, har alla polo de förutom gti eller? Är de från någon viss årsmodell de är skivor även bak.

    När kom den nyare karossen om man säger så, med lite finare intrumentering osv. Gärna lite tips och råd tack.

    mvh en polo vän
    Senast redigerad av D_Stenlund den 2009-12-14 klockan 17:43.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    grymma svar man får

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Följer väl golfarna.. Ungefär i varje fall.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    När kom dom olika modellerna? Mkt som skiljer en mk3 från en mk4?
    -94 kom 6N och det är en bra bil, framförallt 1.6 8V.
    Tyvärr valde Sv. Volkswagen att inte ta in GTi:n som kom -98 utan kallade 1.4 16V för GTi!?


    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Tänkte köpa mig en polo för mellan 15-30 tusen tänkte ja beroende på va som händer, En 00 ser ja att man får för ca 35. Va bör man tänka på, den jag kollade på idag, en 96, gåt nästan 20 000mil skulle dom ha 150000 men var en del o göra, sedan var de inte ens vatten i expa.kärlet då sket ja i de. Men den hade trummor bak, har alla polo de förutom gti eller? Är de från någon viss årsmodell de är skivor även bak.
    -00 kom sen 6N2 som var en Facelift-modell MEN den är bla. helgalvad vilket borde borde betyda bättre rostskydd. Även krocksäkerheten blev bättre men tyvärr försvann den bästa motorn, 1.6 8V...
    Nu fanns ju också GTi:n i Sverige och dom är ganska vanliga och billiga då de va helt fel prissatta. Då det lönade sig att köpa en GTi istället för en vanlig med lite uttrustning så såldes förhållandevis många GTi:er men det är ju bara bra.
    Ingen Svensksåld Polo 6N har skivbromsar bak MEN det behövs inte heller!!!
    Vill du änå ha det så är det GTi:n som gäller.


    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    När kom den nyare karossen om man säger så, med lite finare intrumentering osv. Gärna lite tips och råd tack.

    mvh en polo vän
    6N2 fanns bara -00 och -01 och sen kom nästa modell men dom kan jag inget om...
    Enda tipset utöver det vanliga med rost, bromsar m.m. är växellådorna som är en svag länk men det gäller ju flera nyare VW-modeller.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    tack!

    Så du tycker man ska hitta en 00 och uppåt? Där stiger även priserna rätt mycket. Vet inte vad man ska gå efter eller vad som är bäst.
    mk4 kom alltså 00 ?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    6N2 är väldigt när besläktad med Lupo så då måste det vara en bra bil : )

    Jag tycker du ska titta efter en 6N2 alltså -00b till -02a
    Klart snyggare än 6N och galvad som föregående sa, mycket bättre rostskydd.

    Du har inte mycket motoralternativ men om vi säger så, undvik dom små motorerna och ta 1,4 16v. Den är snål och pigg (ganska iaf) och relativt driftsäker så länge kamrem är bytt och vevhusventilationen är utrustad med uppvärmning.

    Kamremmens rullar brukar spricka runt 9000mil på dom här motorerna så är den
    inte bytt och bilen gått mer så byt direkt.

    Finns väl inte så mycket att klaga på, men kolla hjullagren efter missljud för det är samma som på Lupo och dom har lite problem med sånt, hmm..

    Om du skulle köpa en och den mot förmodan skulle rasa så vet du vart du hör av dig, jag har stora gömmor med motordelar nu...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    norpan ja är inte förvånad i erat släkte

    Okey så 00 uppåt, då stiger även prisena men de kanske de är värt. Tänkte på de idag, har dom färddator osv?

    Såg att man kan få en golf 4 för samma peng, men ja har börjat gilla polon just för smidigheten och bensinsnålheten men även för att tjejen som inte är direkt van att köra i storstan ska kuna sätta sig och köra. G60 får hon snällt sitta i passagerarstolen

    Men ja ska kika vidare norpan va finns de mera för bra alternativ än Polon.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    akta lådorna, sjukdom tyvärr. läcker alltid olja och går torra till slut! men smidiga att ta ner lådan på för den delen.

    Jag hade nog satsat på en svinfräsch mk3! lågmilad så har man bra bil många år!

    vet min lupo gti vart inte direkt bensinsnål, 0,7 typ, tycker intej ag var snålt mot vad det var för bil direkt.
    Och dålig låda!

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag har haft både 6N och 6N2 (antar att de där dessa som ni kallar för Mk3 och Mk4) och ska man inte ha en GTi så gillade jag helt klart min -98 bättre som hade motorn jag skrev om tidigare, 1.6 8V på 75 hk.
    Båda modellerna är relativt lika rent tekniskt förutom motoralternativen samt rostskyddet.
    6N har dock inget dåligt rostskydd så leta du efter en fin 6N med rätt motor!
    Vad det gäller läckaget i växellådorna så är det ett enkelt fel att åtgärdat.


    För att egga lite bjuder jag på en bild av min Polo jag hade tidigare:



    Fler bilder finner du här på http://www.p-plats.se/polo .

    Sen hade jag en GTi också och den finner du bilder på http://www.p-plats.se/pologti .
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    fin, vad hade du för årsmodell?

    Hur är de med färd-dator. Alla bilar dricker mindre soppa än den ja nyss sålde. 240, 82. dra åt helvete säger ja bara.

    Så en mk3 är en helt okey mil, runt 13tusen mil med nybytt kamrem och välservad, en bra bil med andra ord ? Ska satsa på en sådan då

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Den blåe jag hade var en -98 och det är en bil jag saknar.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin