Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Rostburk
    Gäst

    Missljud från golf gti dsg -09

    Hej!

    Hoppas någon som är betydligt mer kunnig än jag kan hjälpa mig.

    När jag gasar "halvhårt" uppstår ett märkligt ljud strax över 2000 varv. Det liksom knarrar lite ljust. Först trodde jag att det var någon del i inredningen som lät, men det verkar inte vara det. Det låter som det kommer från motorn.

    Om jag fattat rätt kan väl kompressorer och turbos ge ett vinande ljud, men detta är ej ett sådant utan just ljust knarrande, nästan som en summer i brist på bättre uttryck.

    Det låter bara mellan låt säga 2000 - 2300 varv, och aldrig när man kör plattan i botten, kanske för att man inte hinner höra det, vad vet jag.

    På Möller bil i Örebro sa verkstadsgubben som åkte med och lyssnade att det var ingenting att bry sig om.

    Men ska det låta så, kan det vara fel och i så fall vad?


    Tacksam för idéer!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Testa en annan gti och se hur den låter, troligen skall det inte låta så.

  3. #3
    Rostburk
    Gäst
    Min magkänsla säger också att det kanske inte ska vara så. Ska absolut försöka testa en annan.

    Synd bara att man känner sig som ett pucko när gubben på verstaden säger att allt är lugnt. Han borde ju veta......fast hhmmmmm....är väl knappast första gången någon får höra på verkstaden att "det där är helt normalt" :-)

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ofta händer det så som du upplevt på verkstan.

    Men stå på dig, du har garanti på bilen och då får dom felsöka vad det är som låter.

    Provar du en annan Golf så lär du garanterat inte höra problemet.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Vilken GTI äger du? Är det GTI V eller VI?

    Jag äger en GTI V och den låter inget konstigt. Jag har också provkört nya GTI VI och den däremot hade en lite lätt surrande ljud från motorn precis som du beskriver.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Jag har nog samma ljud i min som nu gått 130 mil. Precis som du beskriver så är det ett "rassel-fräs"-ljud om man accellererar halvhårt runt 2000-3000 varv, därefter låter det normalt. Det är definitivt inte i kupén utan från motorn eller därikring.

    Märkte det från första stund när jag hämtat ut bilen och tänkte ta in min för koll när jag har tid.

    Provade en GTI under senaste VW Performance Tour och kan inte minnas att ljudet fanns där då. Dock gasade man ju rätt hårt

    Edit: DSG-låda i min.
    Senast redigerad av Gti den 2009-12-09 klockan 13:22.

  7. #7
    Rostburk
    Gäst
    Precis. Rassel - fräsljud är ganska bra beskrivning. Har en Gti VI.

    Då verkar jag int vara ensam om detta ljud. Kanske är det så det ska låta, men jag ska nog testa en annan bara för att vara säker.

    Om detta är helt normalt känns det ju lite konstigt.....bilen kostar ju en del....borde inte låta kan man tycka......


    men, men....den som lever får se

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Bark tube:n som finns på GTI VI, vars uppgift är att förstärka motorljud (välljud) kanske även förstärker lite missljud?

    Jag har kört två st GTI VI DSG och båda lät som ni beskriver (lite rassel på dellast strax över 2000 rpm).

  9. #9
    Rostburk
    Gäst
    Har också tänkt på bark-tuben.

    Kan tilläggas att det inte direkt är en käftsmäll av missljud vi snackar om. Kör man med radio på eller på grov asfalt ( har 18" på) så tänker man inte på det.

    Avstängd radio + tyst asfalt då går det inte missa.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag upplevde inte heller ljudet som högt, utan snarare som ett bakgrundsorl.

    Jag hade antagligen inte upptäckt ljudet om jag inte stängt av radion (som jag alltid brukar vid provkörning).

    Undrar om det är förbränningsljud eller något annat. DI-motorer låter tyvärr inte speciellt trevligt vid vissa driftfall. Jag tyckte min motor lät illa på tomgång precis när jag hämtat bilen, men efter att ha lyssnat på flera motorer så inser jag att det är helt normalt.
    Senast redigerad av DPC den 2009-12-09 klockan 17:37.

  11. #11
    Niklas_L
    Gäst
    Vet inte om det är relevant men har man inte haft problem med dsg lådorna och missljud?

  12. #12
    Rostburk
    Gäst
    ingen aning, men det låter inte som om det kommer från växellådan.

    Kör man en manuell kanske man inte uppmärksammar ljudet pga att man inte befinner sig i vartalsområdet 2000 - 2500 en längre tid.

    Med dsg och halvlast växlar bilen själv upp tidigt och man ligger i detta område på varje växel under accelerationen, då är det lättare att höra ljudet.....en teori bara.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Rostburk Visa inlägg
    ingen aning, men det låter inte som om det kommer från växellådan.

    Kör man en manuell kanske man inte uppmärksammar ljudet pga att man inte befinner sig i vartalsområdet 2000 - 2500 en längre tid.

    Med dsg och halvlast växlar bilen själv upp tidigt och man ligger i detta område på varje växel under accelerationen, då är det lättare att höra ljudet.....en teori bara.
    Håller med, detta har nog inte något med DSGn att göra utan med t ex bark-tube eller nåt annat i motorn. Kör man en manuell och håller sig inom samma varvtalsområde låter det säkert likadant.

    Har inte testat men hör man ljudet utifrån bilen när man kör?

    Var ju lite intressant att min första passagerare i bilen omedelbart undrade "vad det var för ljud"...suck :-p
    Senast redigerad av Gti den 2009-12-10 klockan 15:10.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93

    Turbon

    Hittade detta på ett annat forum:

    "I thought I had exhaust rattle on my 2010. Whenever I hit between 2k-3k RPM's with load acceleration it sounded like fine metal rattling. Evidently it is the turbo! (I actually took it back to the dealer to check it out... the service guy then preceded to tell me that these turbo's sound like that and that it's totally normal)"

    Verkar med andra ord vara ett standardljud så jag kommer nog inte bry mig mer om det

  15. #15
    RGerman
    Gäst
    Hej,
    kör numera också min fin fina Golf GTI VI (DSG). Älskar den på alla vis och efter att jag hörde detta ljud körde jag till Atteviks för att ge bilen lite TLC. Fick ett papper med mig hem där det står (skriver av exakt):

    __________________________________________________ _________________

    TEKNISK PRODUKTINFORMATION
    Rasslande oljud från motor/avgassystem

    KUNDENS UTSAGA / VERKSTADENS FASTSTÄLLANDE
    Vid acceleration i varvtalshastigheter mellan 2400 och 3000 v/min. kan rasslande eller vibrerande oljud uppstå runt motorrum/avgassystem

    TEKNISK BAKGRUND
    På grund av avgaspulser vibrerar wastegatespjället och -reglaget inledningsvis vid laddtryckreglering

    SERIEINFÖRANDE
    ---

    ÅTGÄRD
    Vid anmärkning får _inga_ reparationer utföras, oljud är konstruktionsbetingade och motsvara serieutförandet.
    Inga komponenter skadas
    Informera kunden om detta faktum.

    ANVISNINGAR FÖR EKONOMISK REGLERING
    Inget garantifel.
    __________________________________________________ _________________

    Så det är väl ok då. Det jag undrar är, om ni ligger i 110 på 6 växel, känner ni då att det vibrerar i fötterna. Det är en pulserande vibrering, inte kontinuerlig och jag känner den framför allt på nylagd/finare asfalt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin