Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Om du har otur.
    Dock ej i samma utsträckning som Caddy.



    Alla värmare ha den funktionen inbyggd att när bränslenivån når reserv så går värmaren ej att starta.
    Försöker man starta värmaren ändå genererar den en sporadisk felkod.



    Värmaren samt matarpumpen är ersatt.
    Värmaren heter BQ i slutet och man ersätter matarpumpen till en matarpump från passat för den är tydligen bättre och kläggar inte igen av miljödieseln när det är extremt kallt.

    Därav utrycket "BQ" värmare som några kanske hört om dom snackat värmare på VAG.
    Hur vet man då om man har tur eller otur?

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Hur vet man då om man har tur eller otur?
    Fungerar den så är det inga problem.
    Fungerar den inte har du mest troligt problem.

    Man ska inte krångla till det mer än så. ;-)

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Värmaren samt matarpumpen är ersatt.
    Värmaren heter BQ i slutet och man ersätter matarpumpen till en matarpump från passat för den är tydligen bättre och kläggar inte igen av miljödieseln när det är extremt kallt.

    Därav utrycket "BQ" värmare som några kanske hört om dom snackat värmare på VAG.
    Sant men även har åtgärds koden löst olika bilar för oss (Även vid kallt).
    Men vanligast är ju värmar byte.

  4. #24
    tonyboy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    AAaa...T5..precis mitt område.
    I det fallet med massa felkoder så brukar det ofta vara brännkammaren som går sönder.
    Går att byta löst och brukar göra underverk=)
    Hoppas verkstan tycker det också, så det kanske bara blir skitdyrt istället för svindyrt :-)
    En av felkoderna var just låg "bränslenivå" eller nåt och en annan felkod var att den inte "kände av motorvarvtal"...

    /t

  5. #25
    tonyboy
    Gäst
    Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
    Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

    /t

  6. #26
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av tonyboy Visa inlägg
    Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
    Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

    /t
    Då gäller det att sköta sig då så man slipper problem...
    Kör alltid med ECO-knappen inne nu för tiden när jag kör kortare turer så inte värmaren går.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av tonyboy Visa inlägg
    Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
    Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

    /t
    Se bara till att dom även fixar ny mjukvara till värmaren , annars är du på ruta 1 igen.

    Då gäller det att sköta sig då så man slipper problem...
    Kör alltid med ECO-knappen inne nu för tiden när jag kör kortare turer så inte värmaren går.
    Av någon förunderlig & idiotisk anledning är den numera bortagen på bilarna.

  8. #28
    tonyboy
    Gäst
    ok, tack för info!
    Men vad är det för skillnad på mjukvarorna?

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av tonyboy Visa inlägg
    ok, tack för info!
    Men vad är det för skillnad på mjukvarorna?
    Den nya mjukvaran (som sitter i dom nya värmarna) gör så att värmaren ej eldar upp sig själv i samma utsräckning.
    Antagligen har det något med tempratur/bränsle styrning att göra.
    Vet ej om du kan uppdatera befintlig eller om du måste byta värmare , kanske någon annan vet bättre.
    Jag har endast bytt trasiga värmare aldrig uppdaterat.

    Vill inte skrämmas men jag vet värmare där det är bytt brännkammare varje vinter utan att det löst problemet , lösningen på problemet har varit att byta hela värmaren.
    Tom stans "externa" firmor har börjat rekomendera värmarbyte eftersom dom inte anser det lönt att repa värmaren / byta brännkammare längre eftersom dom får göra om det efter ett tag igen.
    MEN ser du bara till att få garanti på jobb/funktion av elfirman så bör det ju inte vara några problem med att bara byta brännkammaren , förutom att dom kanske får göra det ett par gånger.

    Ett tips i all välmening. =)

  10. #30
    tonyboy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Ett tips i all välmening. =)
    Det e lugnt!

    Det var iofs inte brännkammaren som gav felkoden utan förbränningsfläkten. Men det kanske är samma?

    Är det svårt att byta hel värmaren själv? Då tänkte jag mest på att lufta vatten- och bränslesystemet efteråt. Har hittat nya på nätet för runt 11' inkl timer...

    /T

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Jag gissar att de du har hittat på nätet är "vanliga" webasto, sätter du in en sån så måste du även koppla in fläktstyrning och dra nya kablar till bränslepumpen. Det blir en hel del extra arbete och det är inte värt det.
    Ska du byta själv, skaffa åtminstone en org (eller måste de programmeras till bilen?).

  12. #32
    tonyboy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tonyboy Visa inlägg
    Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
    Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

    /t
    Nu har Vällingby bilel AB lagat värmaren, det var bara locket till förbränningsfläkten som hade hamnat på sniskan och satte stopp för fläkten. Efter att dom fixat locket så snurrade värmaren på!

    Kan varmt rekommendera Vällingby bilel för dom i 08-området!

    Samtidigt kan man undra vad Enköpings bilkompani i Bro sysslade med då dom tog in bilen för felsökning av värmaren! Kan man inte kräva att dom ska titta på lösa lock, slangar och anslutningar då man betalar över 1600 för felsökning av värmare?
    Dagens tistel till dom och jag tänker inte lämna in bilen där fler gånger!

    /T

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Nu har Vällingby bilel AB lagat värmaren, det var bara locket till förbränningsfläkten som hade hamnat på sniskan och satte stopp för fläkten.
    Förmodligen är det då tidigare bytt brännkammare + fläkt i den.
    För det locket hamnar inte på sniskan av sig själv utan att någon pillat i det , det vill jag påstå är en ren omöjlighet.

    MEN det var bra att det löste sig snabbt och smärtfritt. =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin