Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Sänka mk4?

  1. #41
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Ja, verkligen, man lär sig hela tiden nåt nytt
    Men min fråga kvarstår. Kan nån svara på den, tack:
    Iom att hur effektiv väghållning en bil har beror på en massa olika parametrar och inte endast avstånde mellan CG och RC. Så har de förändringar de gjort på GTI'n förbättrat den mer än vad sänkningen av chassit har försämrat den.

    MkIV GTI är ju ganska osportig orginal, mer en komfortbil än GTI.

    MkV är ju väldigt mycket roligare som orginal.

    Därför vart jag väldigt förvånad när jag nyligen läste att mkIV(180hk) och mkV är nästan lika snabba runt Nurburgring och Hockenheim(SportAuto Supertest).

    .

  2. #42
    Wolfen
    Gäst
    Tack.
    Så jag vann inget på att jag bytte till coilovers? Jag har känsla att den har blivit stabilare och säkrare, speciellt vid kurvtagning. Jag kör inte bana, men tycker om att gasa lite extra då och då Inbillar jag mig alltså att det är så? Jag har Eibach coilovers och dom är hårdare iaf, DET om inget annat är jag säker på
    Senast redigerad av Wolfen den 2009-12-08 klockan 08:38.

  3. #43
    nill0w
    Gäst
    Var hos besiktningen idag och passade på å fråga ang. kränghämmare.
    Det var inga problem, som rörde dom, att ta bort kränghämmaren om man fick med alla fästen å grejer så inget hängde löst.
    Så nu blir det att byta två styrleder och slita bort kränghämmaren och så ska väl bilen förhoppningsvis vara lite mindre klonkande sen!

    Mvh

  4. #44
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Tack.
    Så jag vann inget på att jag bytte till coilovers? Jag har känsla att den har blivit stabilare och säkrare, speciellt vid kurvtagning. Jag kör inte bana, men tycker om att gasa lite extra då och då Inbillar jag mig alltså att det är så? Jag har Eibach coilovers och dom är hårdare iaf, DET om inget annat är jag säker på
    Du kan vara lugn, du har fått bättre väghållning med Eibach kittet. De hårdare fjädrarna kompenserar den extra krängning chassit genererar. Sedan handlar det mycket om kontroll av bilen, när man byter till hårdar prylar så ökar kontrollen.

    MEN något som inte ska förunnas är den fantastiska placeboeffekten... ibland räcker det med att det känns som om det går fort för att man ska bli nöjd!

    .

  5. #45
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Tyska tidningen SportAuto testade en Audi TT(272hk) på en tyska bana(Hokenheim?) med lite olika uppgraderingar.

    Chippning Raeder Motorsport +45hk, 20.000kr
    Dunlop-R-däcken samt Rial fälgar -10kg, 35.000kr
    KW Clubsport chassi, vilka är hårdare än de vanliga KW V1-3, 23.000kr

    De körde fyra varianter:

    1 Std, Std, Std, 1.17,1 min
    2 Std, R-däck, Std, 1.15,2 min
    3 Chippad, Std, Std, 1.16,4 min
    4 Chippad, Std, chassi, 1.16,5 min

    Med standard däck gav chassit inget extra, synd att de inte testade chassi + r-däck.

    Nu vill jag INTE med detta påstå att sport chassin inte fungerar för det gör de i de flesta fall. MEN de gör väldigt mycket mer för känslan av sportighet än vad de gör för varvtiderna.


    Någon som är duktig på tyska får gärna kommentera deras slutsatser:

    http://www.sportauto-online.de/testb...article_detail
    http://www.sportauto-online.de/testb...2-1042523.html

    .

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    MEN något som inte ska förunnas är den fantastiska placeboeffekten... ibland räcker det med att det känns som om det går fort för att man ska bli nöjd!
    Tänk åxå på köttklumpen som ska styra skutan med!
    Det skall till en ganska bra kalibrerad förare för att få fram skillnaden.

  7. #47
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Du kan vara lugn, du har fått bättre väghållning med Eibach kittet. De hårdare fjädrarna kompenserar den extra krängning chassit genererar. Sedan handlar det mycket om kontroll av bilen, när man byter till hårdar prylar så ökar kontrollen.

    MEN något som inte ska förunnas är den fantastiska placeboeffekten... ibland räcker det med att det känns som om det går fort för att man ska bli nöjd!

    .
    Ja, det har du nog rätt i, och jag ÄR nöjd:-) Men med tanken på att coilovers kostade en hel del så hoppas jag att det är inte placeboeffekten jag betalade för

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin