Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Sandra Månsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    31

    Passat 1.8T Kamremsbyte, longlife mm

    Hej!
    Jag har precis köpt en passat 1,8T 03 och har lite frågor=) Jag funderar på ett kamremsbyte då bilen har gått 14300 mil, hur mkt kostar ungefär en sådan service? Jag vet att det står 18000 mil i serviceboken men jag tycker det låter lite väl länge.
    Bilen är longlife servad men som jag har förstått så kan det bli problem med att oljesilen sätter igen? Ska ändra serviceintervall till 1500 mil istället tänkte jag.
    Är det enkelt att montera motor/kupé värmare?
    Bilen saknar dragkrok, men jag hade tänkt o sätta dit en, finns det ngn här som har monterat biltemas/mekonomens dragkrok och var det någorlunda enkelt att få dit den?

    Tack på förhand för alla svar=)

    Ägde förut en VW Beetle 2,0 99, men den kostade mig ca 10-15 000 varje år i rep. o nu hoppas jag att passaten ska hålla lite bättre kvalité!

  2. #2
    Aktiv Medlem
    Volkswagen Club Sweden
    Razs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Medlemsnr
    3794
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 243
    Välkommen hit!

    Kamremmen ska bytas vid 12 000 mil så om det inte är gjort så rekommenderar jag dig att göra det direkt!
    Det kostar vanligtvis mellan 5-8000 kr om man lämnar bort arbetet till en verkstad.

    När det gäller Longlife service så har det varit upp massor med gånger innan, prova att söka.
    Här är ett exempel på en tråd ang longlife
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...light=longlife

  3. #3
    Medlem
    Volkswagen Club Sweden
    jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    274
    Jag bytte min kamrem redan vid 9800 mil (Audi A3 1.8T -2001) då jag gick efter reglen "max 5 år". Vad jag fått veta så ändrade VAG sina rekommendationer från 18.000 mil till 12.000 mil eller 5 år. När jag bytte min så var just bilen nästan 6 år. Vid bytet så kunde man ana små torrsprickor i kamremmen. Så min rekommendation skulle vara att byta direkt.

    Angående dragkrok bak så brukar det inte vara så stora problem att fixa själv. Jag gjorde det på en kompis bil och det tog ca 2 timmar totalt och då är ingen av oss speciellt duktiga på att meka. Du måste besikta dragkroken på SBP också. Strömmen tar du från baklamporna.

    Longlife serva gärna bilen men byt olja och filter själv var 1.500 mil. Den finns INGEN olja som kan behålla sina egenskaper sådan lång tid som 3.000 mil.
    VW Golf GTi DSG -2010 & VW Polo TDi ed. 60 -2009
    http://www.garaget.org/jimzon

  4. #4
    Aktiv Medlem Moderator
    Volkswagen Club Sweden
    Henrik.Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    5 954
    Vad jag fått veta så ändrade VAG sina rekommendationer från 18.000 mil till 12.000 mil
    Tvärt om!

    Passat 97- >00 : 12000mil

    Passat 01 - > 05 : 18000mil

    Gäller bilar med 1.8T motor som efterfrågas i denna tråd.
    Sen bör man inte köra 18000mil men så ser rekomendationerna ut.
    Även vattenpump skall bytas i samband med kamremsbytet , på 1.8T from 01 eftersom den drivs av kamremmen.

    Motorvärmare

    Mycket enkel att montera , du klipper in dig på ingående slang på oljekylaren.
    Enda som behövs för att komma åt är att lossa expansionskärlet & flytta det åt sidan så man kommer åt att "operera".
    http://www.defa.com/doc/700/769.pdf

    Longlife service

    Koda om och kör 1500 mil alt byt olja + filter 2ggr mellan varje 3000 mila service.
    Oavsett vad folk säger.
    Sök i forumet så får du svar på varför.




    Dragkrok

    Mycket enkelt , bara att lossa stötfångaren bak , skruva lös krockbalken och ersätt denna med drakgkroken.
    Elen är som på en gammal hederlig bil och tjuvs bakom baklyserna.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-11-20 klockan 21:47.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    Anders T
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Kamremmen ska bytas vid 12 000 mil så om det inte är gjort så rekommenderar jag dig att göra det direkt!
    Det kostar vanligtvis mellan 5-8000 kr om man lämnar bort arbetet till en verkstad.

    När det gäller Longlife service så har det varit upp massor med gånger innan, prova att söka.
    Här är ett exempel på en tråd ang longlife
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...light=longlife

    Gör arbetet själv så sparar du en halv månadslön....nästan iaf. Gjorde de på min. tar lite tid men om man vet hur mkt pengar man sparar så är de helt klart värt de! Finns en komplett sats från SKF med rem, spännare å vattenpump för ca 2000kr....Kör inte med longlife-service! 1500mila-service är lagom då dessa motorer kan få för sig att koksa igen i oljepumpssilen.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Sandra Månsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    31
    Tack för alla svar
    Ska ge kamremsbyte till min bil i julklapp så jag slipper oroa mig över det! Serviceintervallen får ändras oxå för jag kör bara 1500 mil om året, plus att jag hoppas att jag slipper problemet med att oljesilen koksar igen!

  7. #7
    Wolfens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Wolfen
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    466
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Jag bytte min kamrem redan vid 9800 mil (Audi A3 1.8T -2001) då jag gick efter reglen "max 5 år". Vad jag fått veta så ändrade VAG sina rekommendationer från 18.000 mil till 12.000 mil eller 5 år.
    Fel. Det finns ingenstans i serviceboken där det står nåt tidsintervall. Inte ens Svenska VAG i Södertälje kunde svara på min fråga när man ska byta kamrem, om man kör mindre än 500 mil per år (dvs första bytet efter ca 20-30 år!). Det jag fick som svar var att lämna bilen på en VAG verkstad så ska dom i samband med varje service kontrollera skick och avgöra när det är dags för bytet.
    Golf GTi turbo '03 + Passat Variant TSI Sportline '09

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Sandra Månsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    31
    Är det några fler remmar jag bör byta när de ändå river för att komma åt o byta kamrem o vattenpump?
    Senast redigerad av Shedevil den 2009-11-21 klockan 14:23.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    Anders T
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Shedevil Visa inlägg
    Är det några fler remmar jag bör byta när de ända river för att komma åt o byta kamrem o vattenpump?
    AC-rem är inte fel å byta när man ändå är där å grejar. kostar nån hundralapp å är rätt mkt enklare att byta när man har plockat bort fronten....

  10. #10
    VWGolIVs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 592
    Nog tror jag det står i serviceboken när kamrem skall bytas, har stått i alla mina serviceböcker, golfar, passater osv.

    Jag kör 10000 mil med mina sen byts kamrem, rullar vattenpump osv, varför chansa då det blir möd dyrare om det blir ett ras.

    Service gör jag efter 1000 mil oavsätt vad som står i boken.
    Volkswagen Passat 2.0 TDi

  11. #11
    Wolfens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Wolfen
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    466
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Nog tror jag det står i serviceboken när kamrem skall bytas, har stått i alla mina serviceböcker, golfar, passater osv.
    Självklart att det står, men inte nåt tidsintervall. Jag syftar på det jimZon skrev om "max 5 år".
    Golf GTi turbo '03 + Passat Variant TSI Sportline '09

  12. #12
    Wolfens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Wolfen
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    466
    Citat Ursprungligen postat av Shedevil Visa inlägg
    Är det några fler remmar jag bör byta när de ändå river för att komma åt o byta kamrem o vattenpump?
    Du ska byta kuggrem, spårkilrem, vattenpump, spännrulle. Jag tror inte att jag har glömt nåt
    Golf GTi turbo '03 + Passat Variant TSI Sportline '09

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Sandra Månsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    31
    Tack för svaret=)

  14. #14
    Medlem
    Volkswagen Club Sweden
    jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Självklart att det står, men inte nåt tidsintervall. Jag syftar på det jimZon skrev om "max 5 år".
    Dock så borde alla organiska materiel bli spröda efter ett antal år? Som tex vindrutetorkare etc, även om man kör minimalt?
    VW Golf GTi DSG -2010 & VW Polo TDi ed. 60 -2009
    http://www.garaget.org/jimzon

  15. #15
    Wolfens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Wolfen
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    466
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Dock så borde alla organiska materiel bli spröda efter ett antal år? Som tex vindrutetorkare etc, även om man kör minimalt?
    Jag håller med dig till 100%. Just därför ställde jag en sån fråga till VAG. Men jag säger bara att det inte står "max 5 år" i serviceboken som du sa;-)
    Senast redigerad av Wolfen den 2009-11-21 klockan 17:20.
    Golf GTi turbo '03 + Passat Variant TSI Sportline '09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2014 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin