Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47
  1. #1
    Gogolf
    Gäst

    Nån som bluefinnat sin GTi MK6?

    Bluefin till nya golfen verkar ju jäkligt smidigt och relativt privärt. Men hur bra blir bilen egentligen. Nån som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheten?

    Hur pass mycket märker man skillnad vid gaspådrag?
    Någon märkbar skillnad i soppaförbrukning?
    Några problem? vid installation eller efteråt
    Är du nöjd och skulle göra det igen för samma peng?

    Har du mappat bilen någon annanstans du hellre rekommenderar istället för bluefin?

    Tack för svar =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    bara en fråga, vad är bluefin?

  3. #3
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    bara en fråga, vad är bluefin?
    En slags "trimma din bil hemma själv kit". Du laddar ner information från bilen till en "pryl" som du sedan kopplar upp till datorn och skickar iväg till "superchips" och sedan får du ett mail inom ca 8 timmar när dom gått igenom din information och du laddar sen ner en mappning som du sedan laddar upp till bilen.

    Sorry för den otekniska beskrivningen. Du kan läsa lite mer här och se lite bilder.

    http://uk-mkivs.net/forums/p/114362/778461.aspx

  4. #4
    Sigge
    Gäst
    Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

    Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

    MVH
    Marcus

  5. #5
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

    Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

    MVH
    Marcus
    Som jag förstod det så ska den klara 380. Den är garanterad till 350 men de har oftast en rätt stor marginal så du ska nog inte vara allt för orolig. Men du kan nog inte få några garantier.

  6. #6
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Som jag förstod det så ska den klara 380. Den är garanterad till 350 men de har oftast en rätt stor marginal så du ska nog inte vara allt för orolig. Men du kan nog inte få några garantier.
    Nä, några garantier räknar jag inte med. Men det är ju skönt att veta om den överhuvudtaget ska klara det.

    Det är ju sagt att -R ska ha 350Nm men när den släpps så kan man ju se hur mycket den egentligen lämnar. Det är ju inte otänkbart att den lämnar mer...

    MVH
    Marcus

  7. #7
    Barilla
    Gäst
    Enligt det jag har hört så ska den klara 400 och neråt utan problem.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Om motorn i R härstammar från S3 så ser det lovande ut:

    http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=735

    Effekt och moment på hjulen som matchar eller överträffar det uppgivna för motorn!

    Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?

  9. #9
    tuvor
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Om motorn i R härstammar från S3 så ser det lovande ut:

    http://www.rri.se/popup/performanceg...p?ChartsID=735

    Effekt och moment på hjulen som matchar eller överträffar det uppgivna för motorn!

    Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?
    du vet inte vad den dsg lådan i R klarar. Den har säkert inte samma koppling som i GTI'n.
    Vore en miss av Volkswagen annars..

  10. #10
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?
    Jo, den ska "strypa" vridet om det överstiger 350, vet inte om detta försvinner i den nya mappen.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Jo, den ska "strypa" vridet om det överstiger 350, vet inte om detta försvinner i den nya mappen.
    Precis som jag hade för mig.

    VW borde ha marginal till nedställning av moment för R. Inte kul att momentbegränsa en toppmodell. Men personligen så kommer jag att gå mot strömmen och satsa på en R med manuell låda om det blir av med ett köp.

  12. #12
    Barilla
    Gäst
    Jo det blir nog inte många R´s sålda med manuell låda.

  13. #13
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

    Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

    MVH
    Marcus
    Svarar mig själv här. Skickade en fråga till den svenska agenten Motornord och de skriver att programvaran är anpassad till DSG lådan så de bör vara lugnt.

    Nu kliar det i beställningsfingret...

    MVH
    Marcus

  14. #14
    bcr
    Gäst

    Bluefin eller BSR

    Är också nyfiken på Bluefin till GTI VI, någon som testat ?

    Och är det någon som jämfört med BSR? Bluefin ska ju ge nästan 20 hk mer än BSR?

    Är BSR bättre än Bluefin?

    /Håkan

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av bcr Visa inlägg
    Och är det någon som jämfört med BSR? Bluefin ska ju ge nästan 20 hk mer än BSR?


    /Håkan
    Du ska inte tro allt som står på internet...

    .

  16. #16
    bcr
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Du ska inte tro allt som står på internet...

    .
    Då frågar jag igen;-)
    Någon som provat och jämfört Bluefin/Motor Nord steg 1 och BSR steg 1 ?

    Vilket är bäst?

    /Håkan

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av bcr Visa inlägg
    Då frågar jag igen;-)
    Någon som provat och jämfört Bluefin/Motor Nord steg 1 och BSR steg 1 ?

    Vilket är bäst?

    /Håkan
    Det kan nog ingen svara på, för svår definierat. Välj istället den som det är enklast att handla ifrån/ få hjälp av om något strular.


    Var hittar du siffrorna som säger att det skiljer 20hk?

    .

  18. #18
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tuvor Visa inlägg
    du vet inte vad den dsg lådan i R klarar. Den har säkert inte samma koppling som i GTI'n.
    Vore en miss av Volkswagen annars..
    Jag skulle nog gissa att både manuell och DSG är samma i GTI och R (och S3 och TTs). Annars skulle dem promotot det i R matrialet.

    /N
    Senast redigerad av silam den 2010-02-09 klockan 20:46.

  19. #19
    alterswede
    Gäst
    har inte använt bluefin till GTIn (än).
    Däremot har jag testat att köra en Focus ST som är flashad med bluefin och jämfört med BSR och dreamscience som jag hade i min egna.

    Kan säga att de var betydligt större turbokick i bsrs program = roligare att köra.
    Nu är ju 2.5 liters motorn från volvo en helt annan femma (höhö) gentemot Golfens fyra, men till focusen hade jag nog behållt BSRs program.

    Ska tilläggas också att de båda programmen utlovade ungefär samma prestanda.
    258hk för BSR och 260hk bluefin.

    För egen del har jag varit nöjd med BSR i mina bilar, var inne på att skaffa V-tech ett tag också men har lagt ner den tanken.
    Skaffar jag BSR i GTIn så är de bara en sak jag undrar...:P
    Seat Leon FR 2009 tsi 211hk ger 258 hk , 382nm med PPC3
    Golf GTI VI 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.
    Skoda Octavia RS2 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.

    har mailat BSR, ska bli kul och veta varför :P

  20. #20
    bcr
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av alterswede Visa inlägg
    har inte använt bluefin till GTIn (än).
    Däremot har jag testat att köra en Focus ST som är flashad med bluefin och jämfört med BSR och dreamscience som jag hade i min egna.

    Kan säga att de var betydligt större turbokick i bsrs program = roligare att köra.
    Nu är ju 2.5 liters motorn från volvo en helt annan femma (höhö) gentemot Golfens fyra, men till focusen hade jag nog behållt BSRs program.

    Ska tilläggas också att de båda programmen utlovade ungefär samma prestanda.
    258hk för BSR och 260hk bluefin.

    För egen del har jag varit nöjd med BSR i mina bilar, var inne på att skaffa V-tech ett tag också men har lagt ner den tanken.
    Skaffar jag BSR i GTIn så är de bara en sak jag undrar...:P
    Seat Leon FR 2009 tsi 211hk ger 258 hk , 382nm med PPC3
    Golf GTI VI 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.
    Skoda Octavia RS2 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.

    har mailat BSR, ska bli kul och veta varför :P
    Jag har mailat dem om samma sak och fick ett kryptiskt nonsens svar i stilen med att det är "olika fabrikanter" ....
    Är nyfiken på ditt svar också :-)
    /Håkan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin