Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Min MK6 GTI är sedan ett par veckor uppdaterad med Superchips programvara via Bluefin. Bilen har gått drygt 800 mil i nuläget...

    Enheten beställdes söndag kväll, betalade direkt online med VISA-kort. Den skickades med DHL måndag eftermiddag och levererades utanför min dörr tisdag eftermiddag. Tisdag kväll efter jobbet pluggades Bluefinnen in i ECU-uttaget och original programvara kopierades. Bluefins programvara installerades i min dator, Bluefin kopplades till dator och programvara skickades till Bluefins databas. Fem minuter efter att programvaran laddats upp kom ett automatsvar per e-post att en uppdatering fanns att hämta. Pluggade in Bluefin igen och tankade ned den, nu fanns båda programvaror i Bluefin-enheten. Pluggade in Bluefin i bilen igen och läste in uppdaterad programvara i bilen, klart...
    När jag startade bilen första gången lyste motorlampan, men efter att jag stängt av den och startade igen slocknade lampan. Efter sedvanlig varmkörning till minst 75 grader oljetemp stämplade jag på fullt. Bilen känns mycket starkare, främst från ca. 2500 varv/min.

    Några dagar senare uppdaterades morsan och farsans GT 160 DSG -11 med samma resultat, fast på den känns känns ett högre vrid lite tydligare på något lägre varv. Att det funkade bra med även 1,4TSI-motorn var lite förvånande eftersom Superchips själva trodde att det var osannolikt att det skulle gå att programmera den motorn via diagnostikuttaget. VW har sedan ett tag tillbaka börjat programera in ECU-skydd på vissa modeller...

    Kort sagt, jag är väldigt nöjd över resultatet och hur smidigt allt gick! Effekt- och vridmomentsförbättringen är paritet med Superchips effektkurvor.

    Just nu när Pund-kursen är låg kostar Bluefin under 5000:- inkl. frakt hit.
    Senast redigerad av Crille82 den 2011-04-24 klockan 12:18.

  2. #22
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Crille82 - Du har fått mycket effekt tillskott per krona, prisvärt! Det är ju väldigt smidigt med hand enheten om man av någon anledning vill byta tillbaka. Min GTI mk6 har gått 2000 mil nu varav 800 mil sedan i November med BSR steg 1 ppc 3. Kanon nöjd så långt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Crille82 - Du har fått mycket effekt tillskott per krona, prisvärt! Det är ju väldigt smidigt med hand enheten om man av någon anledning vill byta tillbaka. Min GTI mk6 har gått 2000 mil nu varav 800 mil sedan i November med BSR steg 1 ppc 3. Kanon nöjd så långt.

    /Peter
    Det kan ju vara bra att kunna läsa in uppdateringen på nytt om det skulle vara så... ;-)

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Har du klockat bilen före och efter trim i ex intervallet 100-150? Kul att det fungerar bra!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Har du klockat bilen före och efter trim i ex intervallet 100-150? Kul att det fungerar bra!
    Nej, jag har tyvärr inte det...

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

    Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

    Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.

    Har du slängt i steg 2 program utan att hårdvaru uppdaterat. Du ska ju absolut inte köra steg 2 program och köra fullt med det. Läser du inte notiser innan vad som krävs på bilen. Det finns en stor blå ruta vad som krävs på bilen för den effekten på hemsidan.



    http://www.superchips.co.uk/search?m...5&variant=2178
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2012-03-20 klockan 20:42.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Har du slängt i steg 2 program utan att hårdvaru uppdaterat. Du ska ju absolut inte köra steg 2 program och köra fullt med det. Läser du inte notiser innan vad som krävs på bilen. Det finns en stor blå ruta vad som krävs på bilen för den effekten på hemsidan.



    http://www.superchips.co.uk/search?m...5&variant=2178
    Jo uppenbarligen har jag läst det eftersom jag skrev det i inlägget ovan...

  9. #29
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Har man budgeterat för ett ras så är det bara att gasa på!!

    Det finns balla uppgraderingsprylar att bygga vidare på sedan...

    .

  10. #30
    viobebe
    Gäst
    Tydligen går denna motor redan på gränsen, så att trimma innebär att både driftsäkerheten och livslängden påverkas avsevärt, då drivlinan utsätts för ganska stora påfrestningar. Och då begreppet "over engineering" är ett minne blott idag så är risken för ras förr eller senare ganska stor.

    Ville själv göra en mildare uppdatering men avråddes att göra detta av min släkting som jobbar på VW.

  11. #31
    cow
    Gäst
    Kolla upp så att inte bilen är trimspärrad via diagnostik urtaget, är den det kan du glömma bluefin, Bsr om du inte tänker besöka en återförsäljare.

  12. #32
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av viobebe Visa inlägg
    Tydligen går denna motor redan på gränsen, så att trimma innebär att både driftsäkerheten och livslängden påverkas avsevärt, då drivlinan utsätts för ganska stora påfrestningar. Och då begreppet "over engineering" är ett minne blott idag så är risken för ras förr eller senare ganska stor.

    Ville själv göra en mildare uppdatering men avråddes att göra detta av min släkting som jobbar på VW.
    Går på gränsen?

    Annars räknas ju den maskinen som riktigt skottsäker. APR som är världens främsta Vw-tuner har bevisat detta rätt ordentligt.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Finns alltid dom som vill tänja på gränserna
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2012-03-21 klockan 07:08.

  14. #34

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Chrille: Jag såg att de hade släppt jag med. Men jag är lite skeptisk till att köra med original hårdvara.. Men funkar det bra ? Inga illavarslande tendenser ? Jag kommer iofs troligtvis att inte gå på förrns jag bytt lite mer kringutrustning men det kan ju vara intressant att veta hur det går ändå..

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Chrille: Jag såg att de hade släppt jag med. Men jag är lite skeptisk till att köra med original hårdvara.. Men funkar det bra ? Inga illavarslande tendenser ? Jag kommer iofs troligtvis att inte gå på förrns jag bytt lite mer kringutrustning men det kan ju vara intressant att veta hur det går ändå..
    Självklart är det inte att rekomendera att köra med original hårdvara. Men det främst värmeutveckling som blir ett problem om man kör för hårt. Bilen går jättebra!

  16. #36
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

    Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.
    Hej Crille.

    Intressant! Är det stor skillnad jmfr din föregående steg 1 software (enl webben 274 hp)?
    Om det ska vara 295 hp med catback + intake så kanske du har någonstans mittemellan. Vridet är ju imponerande om allt stämmer. Hade varit värre för mig med DSG6 kanske. :-)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej Crille.

    Intressant! Är det stor skillnad jmfr din föregående steg 1 software (enl webben 274 hp)?
    Om det ska vara 295 hp med catback + intake så kanske du har någonstans mittemellan. Vridet är ju imponerande om allt stämmer. Hade varit värre för mig med DSG6 kanske. :-)

    /Peter
    Hej!

    Det är en avsevärd skillnad mot steg 1, framfört allt vridet i mellanregistret. Att vridet ökat ytterligare 50-60 nm har jag ingen anledninga att tvivla på. När man uppdaterar med Bluefin så kan man välja mellan manuell och automat, mycket möjligt att Superchips anpassar vridet i vissa intervaller om man har DSG-låda. Som min känns nu så hade jag varit lite försiktigare om jag haft DSG, iaf om jag kört greppvänliga däck. Och andra sidan finns det exempel på att DSG6 tål runt 450 nm utan att problem.

    Om eller när jag vidareutvecklar avgassystemet så skall jag nog kosta på mig en effektmätning...

  18. #38

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Helt rätt att köpa manuell låda!
    DSG begränsar och är inte så pass bra än att det är utan vanligt förekommande problem.

    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Precis som jag hade för mig.

    VW borde ha marginal till nedställning av moment för R. Inte kul att momentbegränsa en toppmodell. Men personligen så kommer jag att gå mot strömmen och satsa på en R med manuell låda om det blir av med ett köp.

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Kul att se ett gammalt inlägg poppa upp. Ett par veckor efter att jag skrev inlägget så beställde jag en R med manuell låda. Den har nu hunnit bli två år gammal och jag är riktigt nöjd med bilen. Sommardäcken åkte på i veckan och nu är det rena rama nöjet att köra!

    Crille, kul att du fått bra fart i bilen! Men satsa på att byta lite hårdvara så du får behålla effekten och minska termiska belastningen på motorn när det blir varmare ute.

  20. #40
    Holako
    Gäst
    Precis beställd Bluefin får se vad som händer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin