Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477

    Hur känslig är insprutningen? (Scirocco GTS -84)

    Jag funderar på om jag skulle plocka isär insprutningssystemet på min Scirocco GTS -84 i vinter och kanske försöka göra rent ordentligt å så.. Men hur känsligt är det egentligen om man plockar isär det..?
    Är det typ bara å skruva isär, och sen skruva ihop igen..?
    Motorn är en sån vanlig 1.8 liter..

    Jag har inte skruvat motor förut..

  2. #2
    GTI-nissen
    Gäst
    Är det k-jetronic på den? Isåfall ska du INTE röra den!

    Det finns en regel som man borde tänka på oftare, nämligen att inte röra något som fungerar! ;-)

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Jo, jag är egentligen av den skolan själv också. Men, han går lite krassligt när han inte är varm, lite bluddring vid gaspådrag och så vidare. Jag har kört med sån där insprutningsrengörning, och det hjälper ett tag.. Men efter inte så lång stund blir det sådär bluddrigt igen. Tänkte skruva isär och kolla om det var nåt man kunde göra..

    Om det är K-jetronic är jag inte säker.. Trodde det var "riktig" insprutning på den där, kanske nån annan vet..
    K-jetronicen är väl en sån där halvlösning på insprutning..? Nåt slags mellanting..?

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    K-jet är "riktig" insprutning, men av en gammal mekanisk typ där det är mängden luft som styr hur mycket bränsle som sprutas in. Luften passerar en luftvåg som i sin tur är kopplad till en kolv som sköter bränsleflödet.

    Det är väldigt känsligt för pill och jag rekommenderar dig att inte röra den. Normalt sett brukar k-jet funka bra och jag skulle tro att felet till att den går bluddrigt ligger någon annanstans än i mängdhuvudet. ("Fördelaren" där bränsleledningarna går in resp. kommer ut)

    Har du bytt yttre delar? Bränslefilter, vakuumslangar, stift, tänddelar etc?

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kolla så spridartätnignarna är friska.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Nej, jag har inte bytt så mycket. Köpte nya stift i somras, han hahr inte gått så väldigt mycket, några hundra mil kanske, efter det.
    Bränslefiltret är inte bytt på ett tag.. Och vakuumsladdarna är inte kollade..

    spridartätningarna sitter där spridarna går in i själva blocket ? Går de att byta ifall de visar sig vara slut..?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ett klassiskt fel att är kallstartsventilen inte öppnar eller står öppen hela tiden....den sitter på vänster sida av insuget om du står framför bilen...blå kontakt.

    Hur menar du med bluddrigt...? vill den inte gå på tomgång eller tvekar den när du varvar den ?

    Rotor och fördelarlock är det första jag skulle byta, kostar bara ett par hundralappar.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    bluddrigt = Går illa på tomgång, alternativt dör vid gaspådrag när motorn är kall. När den är varm svarar den som den ska.

    Den där kallstartventilen, går den att smörja, eller måste den bytas om den inte fungerar som den ska ?

    Ska kolla lite när jag kommer hem i helgen, men det är bra att ha några angreppspunkter.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Prova att skruva loss den från insuget....sätt lite silvertejp över hålet....starta bilen med spridaren i en glasburk.....kolla hur den sprutar....ska vara igång en minut eller två har jag för mig...kanske mer vid bara tomgång....givaren till den sitter på röret ut från topplocket till toppen på kylaren.....

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Aha. Okej. Ska kolla på det. Tack för tipsen, det är som sagt bra att ha lite olika angreppsvinklar när man ska till med nåt man inte alls har koll på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin