Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Pierre K
    Medlemsnr
    4720
    Ort
    GBG
    Inlägg
    42

    Golf GTi VI Manuell elr Dsg?

    Hej, har funderingar på att byta bil i början av nästa år och det kommer att troligen bli en Golf VI GTi.
    Men jag har beslutsångets vad jag ska välja manuell elr dsg?
    Råd och tips önskas vad ska som väljas!!
    Tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Generellt så är frågan, gillar du växla eller inte ?

    Jag hatar manuell låda eftersom ja kör så mycket och skulle mer än gärna byta till automat direkt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    En GTI ska ha manuell växellåda, punkt.
    Automat är till för gamlingar, funktionshindrade samt folk som inte kan köra bil... ;-)

  4. #4
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    ... eller för dem som äter frukost, dricker kaffe och borstar tänderna på vägen till jobbet !!!
    Funkar inte liksom med manuell... ;-)
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  5. #5
    nill0w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    ... eller för dem som äter frukost, dricker kaffe och borstar tänderna på vägen till jobbet !!!
    Funkar inte liksom med manuell... ;-)
    Klart det gör...

  6. #6
    nill0w
    Gäst
    Du bor ju i stockholm, och här är det ju köer ibland. Speciellt med alla jävla byggen överallt. Då är det ju väääldigt skönt med automat...
    Men om man inte kör så mkt i stan osv, så kanske det är skönare med manuell...
    Tyckte jag

  7. #7
    Sigge
    Gäst
    Det är helt klart roligare att busköra med manuell. Du får en bättre kontroll och blir liksom ett med motorn.

    En vanlig automat(ej DSG) är praktisk och tråkig men det är helt enkelt skönt att slippa växla.

    DSGn växlar otroligt mycket snabbare än en vanlig automat och kommer betydligt närmre känslan i en manuell, men enligt mig inte riktigt hela vägen.

    Den är däremot en perfekt kompromiss om man vill ha en praktisk bil och kunna busköra ibland, med skön känsla. Den härliga mellangasen på GTIn vid upp/nedväxling adderar även den lite känsla.

    Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn dessutom, men känslan är enligt mig viktigare än hastigheten. Så om du tänker köra ofta på bana eller liknande så blir manuell det givna valet.

    Så du får ställa dig frågan om du buskör ofta nog för att ge upp den praktiska och ganska roliga DSGn.

    Mina erfarenheter baserar jag på att ha haft en manuell Subaru Legacy 3.0 SpecB samt nu i ett par månader GTI VI med DSG. Därimellan och före har jag haft bilar med vanlig automat.

    Jag skulle valt DSG igen, baserat på att jag vardagskör så mycket större del av tiden att buskörningen inte väger över. Dessutom är det rätt skönt när man ska göra omkörningar att bara gasa på...

    MVH
    Marcus
    Senast redigerad av Sigge den 2009-11-14 klockan 00:15.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Balders Visa inlägg
    Hej, har funderingar på att byta bil i början av nästa år och det kommer att troligen bli en Golf VI GTi.
    Men jag har beslutsångets vad jag ska välja manuell elr dsg?
    Råd och tips önskas vad ska som väljas!!
    Tacksam för svar!
    Jag är konstant bilkåt och provkör en massa bilar och har en förkärlek till VAG så där har jag nog testat de flesta modeller med eller utan DSG.

    Tycker DSG sitter som en pjäxa på lite tyngre motorvägslok som gamla R32, Passat VR6 4motion och Touareg. På dessa bilar skulle jag inte tveka en sekund på en DSG.

    Skulle jag däremot beställa en helt ny GTI vore det inte lika självklart. Skulle jag ha GTI'n som familjebil med ungar och till största delen pendla mellan hem, jobb, dagis och ica skulle det nog bli en DSG för mig som bor i Stockholm där man ofta stannar på E4:an och krypkör..

    Skulle bilen från början köpas för att moddas till mer banåka så skulle krysset hamna på Manuell och så använda DSG pengarna till eftermarknadsdelar
    Senast redigerad av tisu001 den 2010-03-26 klockan 15:16. Anledning: URL's

  9. #9
    jockem
    Gäst
    Köpte mig en gti me dsg tyckte de va skoj ca 600 mil. Nu kör jag manuell och de är en helt annan kännsla.

  10. #10
    Quattro_mannen
    Gäst
    Har haft 2 bilar med DSG (A3 3.2Q och GTI MK5) och skulle absolut köpa DSG igen...Fick tyvär inte DGS som tillval till min nuvarande bil så det blev 6vxl manuell....saknar DSG som S*tan...fungerar perfekt på bana också,inga problem!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    jag provkörde en Golf 6 GTI med DSG efter 15 min så hade jag tröttnat på den så det blev manuell på min GTI

  12. #12
    Patrickofsweden
    Gäst
    Jag skulle nog ha valt manuell om jag skulle köpa nu. (Har en GTI VI DSG).
    DSG är en fantastisk automatlåda, ingen tvekan om saken, MEN man får aldrig samma känsla som en manuell. Även när man kör den i manuellt läge så bestämmer lådan själv om den man varit passiv med växlandet ett tag, samma sak vid "urvarvningar". Men det är såklart jätteskönt vid stadskörning, och man vänjer (nöjer) sig snabbt, så jag behåller min med DSG, det är trots allt där jag kör mest.
    Jag tror man får extra kul om man väljer en R med manuell, vilken känsla det borde bli med fyrhjulsdrift och allt.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Pierre K
    Medlemsnr
    4720
    Ort
    GBG
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av nill0w Visa inlägg
    Du bor ju i stockholm, och här är det ju köer ibland. Speciellt med alla jävla byggen överallt. Då är det ju väääldigt skönt med automat...
    Men om man inte kör så mkt i stan osv, så kanske det är skönare med manuell...
    Tyckte jag
    Så tänkte jag också, skulle vara skönt slippa växla när man sitter i köer i stan och det blir ju för mesta i stan man kör.
    Men åt andra sidan är det roligare med manuell när vill busköra lite så jag får fundera lite vidare och bestämma mig vid köptillfället

  14. #14
    tuvor
    Gäst
    Jag tror på DSG. Det är en väldigt rolig låda, går även med den busa till det rejält..

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag kör idag en GTI V med manuell låda och även nästa bil kommer ha manuell låda.

    Jag har provkört en GTI VI med DSG flera gånger och tycker att DSG är en riktigt bra automatlåda. Den växlar precis som jag vill i D-läget, dvs öser i växlar och prioriterar att åka på vridet och när man åker fullt ut så är den riktigt rapp. Men allt mellan riktigt lugn körning och fullt ös så vinner en manuell låda. Jag värdesätter även den mekaniska känslan med att växla själv och att alltid bestämma.

    Frågan du ska ställa dig är om komfort och maximal prestanda vinner över känsla?

  16. #16
    frollan
    Gäst
    kör själv en golf gti v med dsg och jag tycker den är underbar. kör ekonomisk med d och välj sport och det blir en sportbil.

    Mvh Fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Har en r32 (iofs) och instämmer fullständingt med DPC, vid all mittimellankörning så vinner ju manuell låda.

    Det är en fråga om känsla - vill du bestämma, är du en person med kontrollbehov , eller tycker du att DSG sköter sig bra nog?

    Men användandet spelar ju viss roll; satt jag i bilköer hela dagarna så skulle det naturligtvis påverka.

    4WD & snö -> sladdande -> manuall för maximal kontroll -> sugmotor -> r32 -> fett ljud

    2WD -> inget bredsladdande -> mindre behov av manuell -> turbo OK då DSG håller varvet uppe -> blir ju GTI -> snål&lättkörd

  18. #18
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn dessutom, men känslan är enligt mig viktigare än hastigheten. Så om du tänker köra ofta på bana eller liknande så blir manuell det givna valet.
    Vem är du? Du måste vara rätt känd om du växlar snabbare än en DSG.

    Finns i stort sett ingen människa på denna planet som kör en Manuell snabbare än en DSG. I så fall är han en bättre förare i kurvorna, men i ett rent dragrace så är det i stort sett omöjligt.

    http://www.youtube.com/watch?v=2ScBruTdjaI

  19. #19
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barilla Visa inlägg
    Vem är du? Du måste vara rätt känd om du växlar snabbare än en DSG.

    Finns i stort sett ingen människa på denna planet som kör en Manuell snabbare än en DSG. I så fall är han en bättre förare i kurvorna, men i ett rent dragrace så är det i stort sett omöjligt.

    http://www.youtube.com/watch?v=2ScBruTdjaI
    Jag är "The Stig" ha ha.

    Nä, du har bara missförstått mig och du plockar en del av min beskrivning i ditt citat.

    Om du läser mitt inlägg igen lite noggrannare så kan du finna följande.

    -"Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn!"
    -"Så om du kör ofta på bana eller liknande så blir den manuella det givna valet" syftar på känslan som beskrivs tidigare i inlägget. Inte att det skulle gå snabbare.

    MEN en riktigt duktig förare kör nog dock snabbare runt en bana med manuell, trots allt. Det är ju inte bara den direkta hastigheten på växlingarna som påverkar sluttiden. Men detta har jag inget belägg för, F1 körs väl med växlar på ratten?

  20. #20
    Barilla
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    Jag är "The Stig" ha ha.

    Nä, du har bara missförstått mig och du plockar en del av min beskrivning i ditt citat.

    Om du läser mitt inlägg igen lite noggrannare så kan du finna följande.

    -"Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn!"
    -"Så om du kör ofta på bana eller liknande så blir den manuella det givna valet" syftar på känslan som beskrivs tidigare i inlägget. Inte att det skulle gå snabbare.

    MEN en riktigt duktig förare kör nog dock snabbare runt en bana med manuell, trots allt. Det är ju inte bara den direkta hastigheten på växlingarna som påverkar sluttiden. Men detta har jag inget belägg för, F1 körs väl med växlar på ratten?
    Hej stig!

    Jag sticker ut hakan och säger att ingen människa på hela jorden kör en manuell snabbare än en DSG.

    Jo, i stort sett alla former av seriös racing har en sekventiell låda, dock är det nog inte så vanligt med DSG än så länge, tror inte de håller riktigt just nu. Men det är helt klart framtiden.

    En Ferrari Enzo växlar på 150 millisekunder, F430 Scuderia växlar på 60 millisekunder och lådan som sitter i GTI´n och R´en växlar på 8 millisekunder. Så där har du lite fakta (vi pratar uppväxling nu).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin