Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055

    Köra obesiktat?

    ngn som har koll på ungefär vad det är i böter av att köra en påställd och försäkrad bil som är obes?
    ska nog hämta en som är obes och lite tung så ingen möjlighet att hänga den efter lagligt med trailer

  2. #2
    Loxarn
    Gäst
    är det inte 1500-2000 i böter och att man får besiktningsföreläggande eller va det heter? att man ska infinna sig på bes inom en månad?!

    jag körde min förra bil i 2.5år obesiktad men jag åkte aldrig fast så jag kan inte svara 100%

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Har också för mig att det är 1500:-
    Åkte fast när jag hade min Jetta mk1 förut som var obesiktigad, men lyckades snacka mig ur det hela. Spela lite blåögd om Harry Haffa stoppar dig, så löser det sig nog... =)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Jo för lär ju aldrig gå hitta en bil + transport som man får lassa 1410kg på! och då kan man ju lika gärna köra hem den isf nästan som köra överlass

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har aldrig brytt mig om vikten när jag dragit hem bilar.
    Som längst har jag kört 110 mil med bil på släpet och inte blivit stoppad.

    Men troligen är det lägre böter om du bara kör bilen obesiktigad än om du drar den på släp.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78

    kör hem den

    Skulle rekommendera att du kör hem den. Blir bara böter på någon tusenlapp eller två. Frågade en polis för flera år sedan om detta då jag skulle göra samma sak, då var nog bötesbeloppet tusen spänn.
    Kör du med tungt släp utan rätt kort blir det olovlig körning som är värre och jag gissar du får koppla av släpet om du ska köra vidare.

    mvh
    Peter

  7. #7
    jöns
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rockatansky Visa inlägg
    Skulle rekommendera att du kör hem den. Blir bara böter på någon tusenlapp eller två. Frågade en polis för flera år sedan om detta då jag skulle göra samma sak, då var nog bötesbeloppet tusen spänn.
    Kör du med tungt släp utan rätt kort blir det olovlig körning som är värre och jag gissar du får koppla av släpet om du ska köra vidare.

    mvh
    Peter
    helt rätt.

    Får inte du eller bilen dra den vikten så ska det kopplas ur och du får itne köra vidare med ekipaget. sen böterna vet jag inget om men tror det rör sig runt 1500:- det med.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Eller så gör du så att du bokar en tid för besiktning i den ort du ska köra bilen till.

    Blir du stoppad då så är du ju på väg till en besiktning.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Dominique Budzen
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    93

    Närmaste

    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Eller så gör du så att du bokar en tid för besiktning i den ort du ska köra bilen till.

    Blir du stoppad då så är du ju på väg till en besiktning.
    Det är till närmaste station inte tvärs över landet, har testat och det gav inga böter den gången men herrarna i blått tycke inte om det.

  10. #10
    Wolfen
    Gäst
    Kör hem den. Kom igen, hur ofta stoppar polisen er?! Jag vet inte om dom stoppade mig 4-5 gånger i hela mitt liv Jag vet inte, förstås, om du brukar ha otur och lovar inget

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    ngn som har koll på ungefär vad det är i böter av att köra en påställd och försäkrad bil som är obes?
    1500:- har jag för mig boten ligger på MEN om du blir inblandad i en olycka vare sig du är vållande eller inte , så kan du nog räkna med att din försäkring INTE gäller = Kan bli dyrare än en trafikbot.

    Räcker inte att bilen är skattad och påställd , den måste även vara godkänd för att användas i trafik för att försäkringen ska gälla.....vilket den enligt lag inte är när den är obesiktigad.

    Tänker inte de flesta på.
    Läs det finstilta i försäkringsbrevet är mitt råd.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Jo men ska man se det så så lär ju inte försäkringen gälla med överlass på släpet eller t.ex för tungt släp heller?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Jo men ska man se det så så lär ju inte försäkringen gälla med överlass på släpet eller t.ex för tungt släp heller?
    Näe.
    Men frågan gällde ju att köra bilen och jag fyllde bara i med info.
    Sen om du kör eller inte skiter jag fullständigt i. ;-)

  14. #14
    Nisse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    1500:- har jag för mig boten ligger på MEN om du blir inblandad i en olycka vare sig du är vållande eller inte , så kan du nog räkna med att din försäkring INTE gäller = Kan bli dyrare än en trafikbot.

    Räcker inte att bilen är skattad och påställd , den måste även vara godkänd för att användas i trafik för att försäkringen ska gälla.....vilket den enligt lag inte är när den är obesiktigad.

    Tänker inte de flesta på.
    Läs det finstilta i försäkringsbrevet är mitt råd.

    Nu utgår du från en vagnskadeförsäkring och det kanske inte
    var det han tänkte på. En trafikförsäkring är någonting helt
    annat, den gäller alltid och är ett skydd för den andra parten.

    Däremot kan bolag kräva en självrisk som då ska stå i villkoren.
    När det gäller IF så står det att försäkringen inte gäller om
    fordonet används om körförbud meddelats, vilket ju är en
    tolkningsfråga.

    Där står också att trafikförsäkringen gäller enligt lag men
    påläggs en extra självrisk på 1000:- vid:
    – Avsiktlig skada eller grov vårdslöshet
    – Rattfylleri
    – Föraren saknar körkort
    – Skada orsakad av förare som är yngre än 25 år

    Du vet alla alla kanske inte har samma bolag som du men
    läs dina papper igen, skillnaden kanske inte är så stor.

    Bilen måste inte vara godkänd för att försäkringen ska
    gälla, det finns vissa undantag som jag tror de flesta
    känner till.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om du krockar så får ju alltid den andre ersättning men du riskerar att inte få ersättning för din bil.

    Är det en bil för kanske 100 000 kr så vill man kanske inte krocka.

    Ex ur min försäkring:

    Aktsamhetskrav
    • Fordonet får inte användas när det har körförbud.

    Om aktsamhetskraven inte följs minskas ersättningen normalt med 25%.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du vet alla alla kanske inte har samma bolag som du men
    läs dina papper igen, skillnaden kanske inte är så stor.
    viktiga begränsningar och säkerhetsföreskrifter
    Försäkringen har vissa begränsningar, och dessutom
    tillämpar vi s.k. säkerhetsföreskrifter,
    dvs. krav på att du i vissa fall beter dig så att du i rimlig mån undviker skador.
    Om du inte uppfyller dessa säkerhetsföreskrifter kan ersättningen minskas med ett
    särskilt avdrag, eller så kan ersättningen utebli helt.[/
    Här nedan kan du läsa om de viktigaste generella begränsningarna och säkerhetsföreskrifterna
    och de viktigaste begränsningar som är specifika för de olika fordonstyperna.
    för samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
    begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
    – Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets
    verklige ägare och huvudsaklige brukare. Se punkt 1.
    – Försäkringen gäller endast i de länder som är anslutna till det s.k. gröna kort-systemet,
    Se punkt 2.
    – Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat
    fordon och
    a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
    b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs
    c. fordonet används trots att körförbud meddelats
    d. fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
    övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde
    e. fordonet tagits i anspråk av militär eller används i polisiär verksamhet.
    – Om fordonet används mer än 50 % av försäkringsåret utanför Sverige, eller är uppställt
    (avställningsförsäkrat) utanför Sverige så lämnas i regel ingen ersättning vid skada.


    MINA försäkäringsvilkor i IF.
    Behöver jag skriva mer!?

    Obesiktigat fordon = Körförbud och det är fan i mig ingen tolkningsfråga , inte när det ställs mot ett försäkringsbolag.

    Om du krockar så får ju alltid den andre ersättning men du riskerar att inte få ersättning för din bil
    Har du en ogiltig försäkring / ingen försäkring alls , är det du som juridisk person som blir ersättningsskyldig mot motpartens försäkringsbolag.
    Dvs du blir skadeståndsskyldig och detta avgörs oftast i rätten.

    Hur har vi det med kunskaperna egentligen?
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-11-10 klockan 23:43.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

    Spiken i kistan........(?)

    4.1 säkerhetsföreskrifter
    Du måste se till att:
    1. föraren inte gör sig skyldig till rattfylleri,
    2. föraren har det körkort/förarbevis eller den ålder som
    krävs för att köra fordonet,
    3. fordonet inte används om det är belagt med körförbud,




    Om du inte följer de säkerhetsföreskrifter som anges
    under 4.1 1–4 så minskas som regel ersättningen så
    mycket att ingen ersättning alls lämnas.


    Spiken i kistan för diskussionen?
    Eller kan någon ta fram det finstilta i SINA villkor.
    Är det sen så att du kör på NÅGON ANNAN blir du juridiskt ersättningsskyldig eftersom din försäkring inte täcker den andras skador , dvs du kör oförsäkat.

    Mitt råd igen : LÄS DET FINSTILTA UPPIFRÅN OCH NER.

    Jag misstänker att övriga försäkringsbolag bäddar in denna text någonstans i sina avtal med mycket liten text och skriver sig fria.

    http://www.if.se/web/se/SiteCollecti...illkor_bil.pdf

    Utifall jag ska bli synad. ;-)

    Tillägg till diskussionen i allmänhet.

    Jag moralpredikar inte , som jag skrev högre upp så lägger jag mig inte i hurvida andra kör sina fordon eller inte.....så länge dom inte kör in i mig.
    Det jag vill komma fram till är att man bör läsa sina försäkringsvillkor innan man ger sig ut med ex obesiktigad bil , som nu frågan gällde.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-11-11 klockan 00:30. Anledning: Tillägg i debatten.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har suttit hela kvällen och väntat på detta inlägg Henrik.M =)

    Blir ja påkörd så får jag alltid ersättning oavsätt vilken försäkring den andre har och om den kör olagligt eller inte.

    Tvisten blir ju mellan den som körde olagligt och försäkringsbolaget.

    Där har jag bra exempel, min fd polare var inblandad i en singelolycka, bilen avställd med bara "garageförsäkring".

    Han körde och krockade för någon månad sedan med ett vägräcke som går på bron där han bor.
    Kontentan blir att han nu får betala hela kalaset så att räcket/bron fixas till, detta har varit uppe i tingsrätten och det är inte speciellt lönt att han överklagar.

    Summan kan ni bara drömma om, men det hade varit billigare att köpa en besiktigad bil för 100 papp.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Blir ja påkörd så får jag alltid ersättning oavsätt vilken försäkring den andre har och om den kör olagligt eller inte
    .

    Läs igen vad jag skrivit , så ser du att det är exakt det jag försökt förklara. =)

    Tvisten blir ju mellan den som körde olagligt och försäkringsbolaget
    "Har du en ogiltig försäkring / ingen försäkring alls , är det du som juridisk person som blir ersättningsskyldig mot motpartens försäkringsbolag.
    Dvs du blir skadeståndsskyldig och detta avgörs oftast i rätten."

    Skrev jag några inlägg upp.

  20. #20
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Jo för lär ju aldrig gå hitta en bil + transport som man får lassa 1410kg på! och då kan man ju lika gärna köra hem den isf nästan som köra överlass

    Boka en besiktning innan du kör hem den. Stannar de dig så hävdar du att du ska köra den till verkstad innan bes


    /Micke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin