Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Kan jag besiktiga nu i förtid och få 2 nya år igen? bilen är 30 år nu och är veteran

    Ja, nu har det blivit lite fel i planeringen, min bil från 1980 (uttagen 79-månad 10) har regnummer med en 2:a på slutet, så jag tänkte besiktiga bilen nu för att kunna åka i 2 år framåt utan problem med SBP.

    Men när jag tittade på internet så säjer den att jag ska besiktiga innan 31/12-2010, dvs jag har missat att bilen redan har klivit över på 30 års regeln och redan börjat med två årsintervall. Det innebär att jag har bara en sommar att köra sedan ska den besiktigas igen.

    Så min fundering är, om jag kan besiktiga nu på en gång och få två år nya år från nu. Eller måste jag vänta in nästa besiktning som tidigare för att få två nya år?

    Jag vill besiktiga nu och köra två sommrar utan besikting, är det möjligt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Borde vara samma regler för varjeårs-bessare..
    Isåfall, nej tyvärr... Besiktning ska ske i perioden, oavsett när tidigare besiktning genomfördes

    http://www.bilprovningen.se/externt/...enDocument&m=2

    Bäst svar får du nog om du ringer in själv på 0771-600 600

    EDIT:
    En tanke jag fick är vad som händer om man hoppar över en bes pga t.ex en längre tids avställning... blir det varannat år från när man ställer på igen, eller är det något annat som avgör om en veteranare besiktas udda eller jämna år?
    Kan kanske oxå vara intressant för dig att få koll på?
    Senast redigerad av Fors den 2009-11-09 klockan 23:49.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    när du har en bil som bara ska besiktas vartannat år pga att den blivit veteran så är de inte på slutsiffran du besiktar!!
    Jag har en 6a som slutsiffra på golfen och jag besiktade sista Juli 2009.
    Och nästa gång ska jag besikta den senast sista Juli 2011!!
    Det är alltså precis 2 år, skulle nu min bil vara stående eller något Juli 2011 och jag besiktar i Oktober 2011 istället, så måste ja besikta senast sista Oktober 2013 nästa gång!

    Du bör alltså (eftersom bilen redan verkar kommit in i 2 års regeln) så ska du kunna åka in nu och besikta och åka tills sista november 2011 exempelvis!!

    Men ring och hör med bilprovningen för säkerhets skull

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Får nog ringa och kolla detta.

    Det är väl inte så vanligt att man vill besiktiga bilen!! haha
    man försöker ju mest hålla sig därifrån...Är det bara jag som är pervers och vill besiktiga bilen i förtid?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin