Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 116
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du har mail!
    Bilder och lite småinfo.
    Med tanke på att den stått ett tag var den ju helt ok.
    Ganska fin inredning med blå stålar och annat.
    Bättre än jag minns den iaf.

    Vi får snacka vidare över telefon.
    Vill du inte ha den så får jag väl snabbjuda ut den igen.
    Annars åker den på skrot , eller åtminstånde det mesta av den.

    Hörs senare!

  2. #42
    daniel_sandberg
    Gäst
    Så här ser det ut i garaget efter en 60 mils resa och lite jobb med att vända runt en bil som stog fel i garaget och har rattlåset inne samt rulla in den vita med traktorn.

    Lånade ett par vinterdäck för att få in den vita i garaget. Blir ganska trångt med 185/65 15" på en scirocco och den blir väldigt hög :P Tror faktiskt jag skulle kunna krypa in under den.

  3. #43
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt, då har du lite extra delar och kan kika hur det ska se ut!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #44
    daniel_sandberg
    Gäst
    Trodde jag med men eftersom den vita är riktigt picklad på och den svarta är halvmekkad så vet man inte riktigt vilken man ska gå på. Följer väl den svarta mest och flyttar över till den vita det som behövs och sen funderar jag en extra gång.

    Men har faktiskt en fråga till er på forumet. Kanske främst dom som är pålästa om k-jetronik. Var ju smart och märkte upp vilka bensinslangar som gick vars på huvudet och sen när jag flyttar över dom som får jag problem med att två slangar inte räcker dit dom ska.

    Nu till frågan. Spelar det egentligen någon roll vars jag drar vilka slangar? Och om det gör det så har någon nån bild över hur det ska vara eller kan beskriva i vilken ordning dom ska sitta =)

    Får se om det kommer upp nån fler bild till ikväll. Imorn fortsätter jag nog med mekandet och ska kanske göra ett försök att starta upp den vita. Får se hur allt rullar på =)

  5. #45
    daniel_sandberg
    Gäst
    Hmm vad skumt. Gjorde ju en uppdatering av tråden ett tag efter jag hade gjort sista inlägget igår. Läste då på internet angående k-jet och fick fram att det inte spelar någon roll vars man har slangarna på bränslehuvudet eftersom det är samma tryck i alla slangar.

    Idag var jag o mekade lite mer. Tyckte det skulle vara läckert att ha extraktorgrenrör på den vita och det fanns ju på den svarta så var bara att ta lös grenrör från den vita. Gick dock inge vidare. Tror det blev 3 eller 4 bultar som gick av. Hoppas att dom ska lossna snällt utan att jag ska behöva ta lös insug eller rent utav topp från motorn. Extraktorgrenröret däremot lossnade snällt. Det som var betydligt svårare var att sära på avgassytemet och sen lirka ner extraktorröret. Var ganska trångt. Tror nog inte att en scirocco var designad för 2,5" rör :P



    1,6liters motor och 110 hästar för 28 år sedan och nu extraktörrör och 2,5". Lite väl överdimensionerat kanske? :P

    Lillen? Hade du koll på om det var nåt som var trimmat på motorn i den svarta?

    Och en fråga till er alla: Vad är detta för något? Nån typ av motstånd kanske, men till vad?

  6. #46
    daniel_sandberg
    Gäst
    Jag är fortfarande intresserad av vad det där "motståndet" gör för något. Ska det vara någon form av radioavstörning för tändningssystemet eller något annat?

    Men tänkte berätta att motorn på den vita går runt när man vrider på startmotorn. Framgång! =) Nu ska jag bara se så att bränslepumpen startar och skickar fram bränslet hela vägen och sen ska väl jag se så att tändsystemet funkar. Då borde den ju starta sen får jag hoppas på =)

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Motståndet är till kupéfläkten.

  8. #48
    daniel_sandberg
    Gäst
    Okej.. Finns det på alla modeller? Vad behövs det till? På den vita har jag inga såna gula kablar som kommer ut på kabelstammen. Känns mer o mer tungt att lyckas få till all el på bilen.

    Vilka grejer är det som brukar gå sönder i säkringsdosan på dom här bilarna? Såg att två kontaktgrupper bakom dosan hade brunnit lite.
    Den ena verkar vara belysningskontakten iaf.

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Utan motståndet så går fläkten bara på högsta hastigheten.

  10. #50
    daniel_sandberg
    Gäst
    Men det motståndet du menar är väl det som sitter just vid fläktmotorn? Detta sitter ju på ena stötdämpartornet. Det som sitter på fläkten har väl 3 eller 4 kablar till sig? och detta har bara en i varsin ände.

    Var iaf ner till garaget idag igen. Lyckades hitta en brytare som hängde under säkrings och reläboxen och den startade bränslepumpen. Visst ska den stängas av när trycket är tillräckligt högt? Denna surrade på hela tiden. Lät ganska illa.

    Sen var ju nästa problem att se om det verkligen slog gnista på tändstiften och det gjorde det faktiskt. Prövade sen att vrida på nyckeln och fick till någon enstaka poff i avgasröret. Nötte slut på två batterier men ingen lyckad start än.

    Någon som har något förslag på vad jag enkelt kan kolla upp?

    Jo just ja.. Pillade lös en spridare, startade bränslepumpen, lyfte sen locket på bränslehuvudet och det kom faktiskt soppa ur spridaren =) Började vina och leva om när man lyfte armen på högsta läget så antar att det är som det ska då. Dom andra spridarna verkade även leva om så hoppas att dom sprutar lika fint.

  11. #51
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Pumpen ska gå hela tiden. Överskottsbensin åker tillbaka till tanken.

    Får pumpen ström när du försöker starta? Jag hade problem med tändningen på min och därför gick inte pumpen.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ht=#post101537

    Kommer bensinen fram? Löper kolven lätt i bränslefördelaren? Borde kunna få den att åtminstone göra mer än att hosta till om du lyfter bränslevågen manuellt samtidigt. Om vågen går trögt och inte lyfter tillräckligt av luftströmmen in i motorn får den inget bränsle. Alltså, skaffa långa armar eller en polare som drar på nyckeln och ger lite gas. Du lyfter vågen. Går kolven trögt upp eller inte faller tillbaka ner igen så kan det vara problemet.
    Princip på cis. Control plunger heter kolven jag pratar om då. http://home.hiwaay.net/~langford/CIS.html

    Tar du lös stiften efter ett par starförsök så ser du om den fått för lite eller för mkt bränsle. Eller stick in näsan i insuget.

  12. #52
    daniel_sandberg
    Gäst
    Bilen är startad idag. Det var som jag misstänkte tändningsbekymmer. Inte jag själv som startat den utan farsan var sugen på att få igång det så fick ett samtal ikväll om att han lyckats få igång den. Han prövade flytta runt tändkablarna lite och fick till slut igång den på den sista kombon =) Var faktiskt lite roligt.
    Litade på min svarta bil och flyttade enkelt över fördelarlock med tillhörande tändkablar och tänkte att det borde ju funka. Fick ju den som sagt att poffa till någon gång med tyckte att startmotorn fick jobba hårt för att få runt motorn. Sent på kvällen så började jag ju då misstänka lite tändföljdsfel. Självklart hade jag ju kollat att den verkligen satt 1342 men drog runt motorn för hand och kollade på rotorn. Rotor snurrar "fel" håll jämfört med min tändföljd. Gah!

    Ändrar snabbt om kablarna och prövar men då har jag för lite kräm i batteriet förstås. Nåja, nu har farsan prövat och han fick tydligen flytta om ettan lite för att få igång den. Kan kanske vara så att något hänt med mellanaxeln? Eller tom kamremmen. Får undersöka och grundinställa motorn och se om det är fel någonstans.

    Känns skönt iaf =) Nu är det bara lite mer eljobb. Typ som att fixa ett lämpligt relä till bensinpumpen och att se över elen för belysningen. Den verkar ju som sagt ha brunnit. Sen är lite svets och slipjobb. Tänkte lägga igen hålet för bakrutetorkaren och även eventuellt hålen för märkena bak på luckan. Får se hur jag gör med hålen för stenskottsskydden eller vad som ska vara där. 3 ganska stora hål framför bakhjulen. Dom skydden och fästena går kanske att köpa någonstans? Hade ju varit enkelt =)

  13. #53
    daniel_sandberg
    Gäst

    Någon som har tips på hur man ska lösa detta? Äger inga stenskottsskydd och den svarta har inga hål. Vet inte om dom är igenlagda eller om det är olika på olika bilar.

    Just nu funderar jag på att klippa ut plåtbitar och lägga i hålen o svetsa igen och sen spackla det jämnt. Någon som har några andra tips? Motorcentralen hävdade att dom var slut utan ersättare.

  14. #54
    daniel_sandberg
    Gäst
    Jag fortsätter med min monolog på detta forum känns det som.. Är det någon som har något förslag om ovanstående inlägg? Känns som sagt jobbigt att behöva lägga igen hålen och få det jämnt.

    Sen tänkte jag höra om det är någon som vet någon som behöver delar? Den svarta skrotas mest troligt snart och nerskruvningen har påbörjats. Motorn är urlyft och ska väl plocka reda på så mycket som möjligt. Men är det något speciellt som någon behöver? Hör av er snarast =)

  15. #55
    daniel_sandberg
    Gäst
    Har nu klippt bort brytarn för bränslepumpen och kopplat in ett vanligt relä istället. Kopplade även in kallstartsfunktionerna och nu startar den och verkar gå riktigt fint. Har lyckats rulla ut den ur garaget och in igen för egen maskin. Härligt!

    Mer framgångar är väl att det mesta av inredningen är på plats för att spara lite garageutrymme. Märkte då, faktiskt eftersom det är första gången jag provsitter en scirocco att dom är väldigt småa. Stolen längst bak för att komma in men ändå är ratten för stor eller stolen något för högt upp. Är ju toksmalt mellan ratten och sätet. Undrar hur dom tänkte här. Ska en person som är 185 och inte supersmidig ha det krångligt att ta sig in?

    Nåja. Det blir ett senare problem att lösa. Kanske en mindre ratt och försöka sänka stolen lite. Känns dock väldigt härligt när man väl har tagit sig in i bilen =)

    Nu blir det en utlandsresa i en dryg vecka och sen blir det nya tag med karossen. Svetsen ska fram och göra lite jobb och sen blir det att spackla och slipa och förhoppningsvis lacka den. Undrar vad jag ska sätta för tidsschema. Hmm.. Innan december låter nog ganska vettigt men mitten av november skulle vara härligt =)

  16. #56
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Trevligt att du tog hand om den svarte och motorn ska nog vara lite trimmad troligtvis kam för lillen sa till mig att den gick väldigt fint i maskin.
    Falkor här på forumet kanske kan hjälpa dig att hitta stenskotts skydd så skicka ett pm till han.

  17. #57
    daniel_sandberg
    Gäst
    Jaså.. Det låter ju inte helt fel med en trimkam. Vad jag ser så verkar då inte toppen portad något särskilt iaf. En fråga till någon som vet nu när vi pratar kam. Kan man flytta en kam från en motor som har fasta lyftare till en som har hydraullyftare?

    Funderade lite på att lyfta i en kam från nån av gtimotorerna till min Audi 80 med snik 1.8 på 90 hästar. Borde väl ge något iaf?

    Ska ta och PMa honom och höra innan jag sätter svetsen i hålen för fästena. Känns ju väldigt smidigt att bara sätta fast såna skydd. Funderar i övrigt på att köra blackline. Typ svart runt sidorutorna. Finns ett lämpligt område att köra svart på och sen ev svart baklucka och svart front med svarta kofångare istället för nerlackat som det varit nu.

    Någon som har tips på hur man fräschar upp orginalvingen och får bort gammal färg som den har varit lackad med? Den är ju så mjuk och färgen har spruckit så otroligt mycket.

  18. #58
    daniel_sandberg
    Gäst
    Nu är hålen igensvetsade och ska spacklas till och sen är tanken att slipa ner ytrost och spackla till dom småskavankerna som finns och sen försöka på en lack på den.

    Är det någon som behöver plåtdelar eller andra delar så finns en fräsch kaross över.
    http://www.blocket.se/vasterbotten/S...0.htm?ca=2&w=1

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Andreas Wallin
    Ort
    Gnarp
    Inlägg
    40
    Angående motståndet: ser ut som motståndet som reducerar ljusstyrkan på det automatiska halvljuset, drar du ut kontakten till det ska det automatiska halvljuset sluta att fungera.

  20. #60
    daniel_sandberg
    Gäst
    Hur reducerar den halvljuset då? Reduceras det på alla lägen eller endast på dagsläget? Bilen det där motståndet satt på var ju på den svarta som utannonseras och är inte så aktuell längre att pröva grejer på =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin