Sidan 1 av 6 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 116
  1. #1
    daniel_sandberg
    Gäst

    Scirocco GTI 82 *budget*

    Hej!

    Vet inte riktigt vars jag ska börja men ska iaf slänga in ett par bilder på bilen så ni börjar förstå utgångsläget.


    Känns lite dumt eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Men kan iaf starta med att berätta hur jag tänkt detta ska bli.

    Fick tag på denna bil väldigt billigt. Har nog varit en projektbil länge. Jag vet att jag är den tredje ägaren (minst) som har den avställd. Senaste besiktning var 94 så det lär finnas lite att göra. Ur rostsynpunkt verkar den ha klarat sig riktigt bra i karossen så det känns väldigt skönt.
    Det jag nu har tänkt att göra med den här sciroccon är först o främst få igång den.

    Någon av alla ägare har plockat ur elsystemet och föregående har även påbörjat monteringen av detsamma. Har lyckats låna en Haynes-bok på bibblan för att få tag på elschema så det är utskrivet o klart. Dock uppstod det ändå problem med alla kapade kablar o dylikt.

    Har massor av frågor om hur saker ska lösas. För att inte det ska bli för mycket på en gång ska jag försöka ta det eftersom jag löser saker o ting.

    Till att börja med har jag några frågor om saker som jag behöver identifiera.
    Vad är dessa saker?

    Stor bild


    Stor bild


    Är detta oljetempgivaren?
    Hur kopplas den in? Med en ringkabelsko?

    Stor bild

  2. #2
    daniel_sandberg
    Gäst
    Här kommer fortsättningen

    Den lilla knappformade "anslutningen" på locket på denna bild. Är det en kabelanslutning? Hur ska den kontakten se ut? Till vad är den? Olja nåt?

    Stor bild

    Ett annat problem jag har är att kontakten som jag tror ska gå ner till hallgivaren är för stor. Ska det vara något annat där emellan som har försvunnit?

    En fråga om växellänkage som jag har försökt hitta svar om men inte funnit är vilka bilar har ett länkage som passar till sciroccon?

    Det kommer ut från spaken men saknas därifrån till lådan. Har inte hittat igen dom sakerna i någon kartong så är lite orolig över att det blir knepigt att få tag på ett sånt.

    Hoppas på att jag lyckas locka någon att intressera sig för denna bil Tyvärr har jag inte så många helhetsbilder på den men det ska väl komma. Kan väl annars berätta vad planerna är för bilen. Som sagt var så ska jag först o främst få igång motorn och se hur den funkar och om bromsar o bussningar och sånt funkar rent driftsmässigt. Sen ska jag väl besluta mig hur sportig den ska bli. Har funderat på endast dom viktigaste mätarna, två stolar, rensad inredning och typ det stuket men får helt enkelt se hur allt löser sig

  3. #3
    golf_gti_killen
    Gäst
    bild nr 3 är givaren till ekonomi instrumentet. bild 4 är oljetryck och ja den kopplas med en ringkabelsko (ska finns i kabelstammen). bild 5 är oljetempen och ansluts med en vanlig kabelsko för flatstift.

  4. #4
    daniel_sandberg
    Gäst
    Oj vad härligt med svar Då har jag koll på det iaf. Men vars ska vakum-givaren sitta? Antar att den är till för vakum? På några speciella slangar eller så?

    Några andra saker som jag undrar över är vad den 2-poliga givaren gör på växellådan.

    Stor bild

    Och varför jag har två stycken givare på huvudbromscylindern. En kan jag förstå till bromsljus men vad gör den andra?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Den tvåpoliga anslutningen på växellådan är bakljuskontakten

  6. #6
    golf_gti_killen
    Gäst
    ekonomi givaren sitter på en vakumslang från spjällhuset, som också brukar vara delad och gå vidare till fördelaren.

  7. #7
    daniel_sandberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Den tvåpoliga anslutningen på växellådan är bakljuskontakten
    Jaha Trodde den satt på växelspaken eller nåt sånt Man lär så länge man lever.

    Edit: Finns det både en Oljetrycksvakt (F1) och en Oljetryckskontakt (F22)? Benämningarna inom parantes kommer från haynes-boken.

    Sen funderar jag lite över växelindikator och sånt? Finns det varningslampa och sånt för felaktig växel och vars sitter den givaren isåfall?
    Senast redigerad av daniel_sandberg den 2009-10-29 klockan 20:49.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Den växellådan du har har ingen växelindikator. Har den det så sitter det en stor plastkontakt istället för bakljuskontakten.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Här kommer fortsättningen
    Ett annat problem jag har är att kontakten som jag tror ska gå ner till hallgivaren är för stor. Ska det vara något annat där emellan som har försvunnit?
    Det ser ut som om du/någon har roterat fördelaren fel. Kontakten för hallgivaren brukar peka framåt/vänster mot vänster strålkastare och inte bakåt/vänster in mot blocket, kanske därför som kontakten inte går på; för tight mot blocket?

    Nollat motorn ordentligt?

  10. #10
    daniel_sandberg
    Gäst
    Jag har inte rört något på motorn.. Bara försökt koppla in sladdarna så det är isåfall någon annan. Får försöka kolla hur motorn står och så. Hur nollar jag motorn enklast? Är det samma som på en volvomotor?

    Angående kontakten till hallgivaren så är den helt enkelt för stor. Den kontakt som stämmer in på färgerna som ska in på hallgivaren från den lilla tändmodulen passar inte. Är det nåt mer som ska vara där emellan? Vad gör den stora tändmodulen/databoxen där uppe i torkarutrymmet?

    Skickar med en bild på den kontakten jag tror är till hallgivaren.

    Stor bild

    Nr 2 på den bilden misttänker jag ska vara till hallgivaren. Den är bara aningen för stor för att den ska passa. Den har ju samma typ av stift som ska ner. Känns lockande att ta fram kniven och bara tälja ner den lite

    Och så har jag en fråga om kontaktstycket som jag märkte med nr 1. Den kommer från kabelstammen som kommer från torkarutrymmet. En till bild här på stiften:

    Stor bild

    Kan denna kabelstump vara nåt som löser mina problem med hallgivaren?

    Stor bild

    Du har inget förslag till varför det är dubbla givare på huvudbromscylindern?

    Stor bild

  11. #11
    Holmgren
    Gäst
    Härligt. En till som räddar en äldre bil!!!
    Scirocco börjar bli riktigt ovanligt, Golf 1 kryllar det ju av nu för tiden.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Här kommer fortsättningen

    Den lilla knappformade "anslutningen" på locket på denna bild. Är det en kabelanslutning? Hur ska den kontakten se ut? Till vad är den? Olja nåt?

    Stor bild



    Den där ska det sitta en helt vanlig kabelsko på..typ så här:

  13. #13
    krukan
    Gäst
    härligt att nån äntligen tar tag i den där..känner chrille som hade den innan..hände inte så mycke när han hade den :P

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Behöver du en till Scirocco?
    Att ta delar ur eller greja på med?
    Jag har nog en på G som jag blivit erbjuden.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Ta en bild av själva kontaktstycket på nr.2 istället, är för liten och otydlig nu.

    Stor bild

    Jag tror att någon har bytt växellåda eller kabelhärvan till din motor. Denna kontakt ser ut att vara för den stora kontakten som sitter på växellådor med förbrukning/växelindikator. Vilken inte kan användas på din växellåda med 2-polig kontakt för backljuset. Däremot så kan du plocka bort två av kablarna från den stora kontakten och sätta på den lilla. Men kolla upp mer innan du gör det för jag är inte helt 100%.

    Hur ser ditt mätarhus ut? uppe i mitten, har du en stor "Pil" som pekar uppåt? den blir gul när vridmomentet är lagom för att växla till nästa växel.

    Stor bild

    Den stora kontakten ser ut som den som sitter på kylarfläkten, och den mellanstora till höger ser ut som den som sitter på givaren i bottenkant på kylaren. Den minsta sitter nog ut mot en annan likadan kontakt (samma färg) ute vid vänster strålkastare.

    Stor bild

    Givarna på huvudbromscylindern har jag ingen aning om.

    Stor bild
    Nåt annat?

  16. #16
    daniel_sandberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av krukan Visa inlägg
    härligt att nån äntligen tar tag i den där..känner chrille som hade den innan..hände inte så mycke när han hade den :P
    Nej vad jag vet så slipade han bara den och sålde bort 16ventilaren. Antar också att det kan ha försvunnit en hel del saker med alla mellanhänder.

    Citat Ursprungligen postat av Lillen
    Behöver du en till Scirocco?
    Att ta delar ur eller greja på med?
    Jag har nog en på G som jag blivit erbjuden.
    Nja.. Kan just nu räkna mitt bilinnehav på en hand och det får nog lov att räcka så :P Får höra tillräckligt mycket från tjejen som det är nu. Men om det skulle behövas något akut. Vars finns bilen och vilket skick är den i o prisklass?

    Citat Ursprungligen postat av Janne.M
    Ta en bild av själva kontaktstycket på nr.2 istället, är för liten och otydlig nu.
    Tyvärr har jag inga bättre bilder på den kontakten just nu Men storleken är liksom bara aningen för stor för att den ska passa ner till hallgivaren. Är bara lite på hörnen och någon annan kil som är ivägen. Räcker såna ledtrådar?

    Du undrar om jag vill ha svar på annat. En fråga var ju om den där databoxen i början av tråden. Vars kommer den ifrån? Den och lite andra saker har fått mig som du att tro att någon har bytt kabelstam från någon annan bil. Dessutom ligger det en lös "16v kabelstam" i bilen.

    En annan sak jag undrar om är växellänkaget. Såg att det saknas mellan växellådan och bilen. Kommer ut något från spaken som sticker ut i motorrummet men sen hur det ska kopplas ihop med stag eller så vet jag inte. Sen är det nåt mysko med gaswiren men det får jag ta sen. Den verkar dock vara lite kort om fästet på ventilkåpan ska användas.

    Ja just ja.. Du nämnde nåt om en givare på kylaren. Om den är till kylfläkten. Vad är då givaren som sitter på övre kylarslangen?

    Stor bild

    Är det den som är till tempmätaren i bilen?

    Sitter just nu med farsan i telefonen och han säger att den mätaren inte verkar ha någon pil utan liknar mest en tempmätare. Den har tydligen inga siffror. Så här är det att ha bilen ett par mil bort

  17. #17
    daniel_sandberg
    Gäst
    Kom på en till fråga jag kan ta på en gång. Vad för kablar ska in till denna? Några som kommer från bränslepumpsreläet eller så? Vad heter kontakten i elschemat?

    Stor bild

    Bilden är inte så klockren. Den föreställer alltså luftmassemätaren.

    Är lite sugen på att koppla in det som krävs för att få pröva starta den och se hur den går o rör sig kanske.

    Det som jag vet behövs är iaf:
    kallstartsventilen inkopplad
    tillsatsluftsliden inkopplad
    varmkörningsregulator inkopplad
    hallgivare med transistortänding ej inkopplat
    (tändslutsteg?) och tändspole
    luftmassemätare ej inkopplat
    bränslepump vet ej status på den om den är inkopplad eller ej

    Något mer ni kommer på som kan vara nyttigt att ha för en uppstart? Självklart måste ju startmotorn förstås kopplas in samt även generator kanske :P Men något annat?

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av daniel_sandberg Visa inlägg
    Ja just ja.. Du nämnde nåt om en givare på kylaren. Om den är till kylfläkten. Vad är då givaren som sitter på övre kylarslangen?

    Stor bild
    Är det den som är till tempmätaren i bilen?
    Det är till själva motorstyrningen (kallstart, etc etc) tempmätaren brukar vara mindre.

  19. #19
    daniel_sandberg
    Gäst
    Tackar.

    Då verkar det ju klarna eftersom. Verkar till och med som om dom 2 kablar jag hängt över givaren ska kopplas in där. Bara att leta reda på en kontakt som passar o löda på. Frågan är ju då bara vars tempgivaren för mätaren sitter.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    På mk2 så sitter den framför den stora tempgivaren (ovan) på vattenstosen som kommer från toppen. Det är en liten givare som är ganska lik den som sitter på ditt oljefilterhus. Dock vet jag inte var den sitter på mk1

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin