Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    D.E
    Gäst

    Oljetrycksvarnaren tjuter, Jetta mk1

    Varje gång jag vrider på tändningen så börjar det tjuta av bara fan, vilket jag antar är oljetrycksvarnaren. Bilen startar utan problem och det slutar låta så fort motorn är igång. Däremot så är det en brandgul lampa som lyser ovanför handbromslampan ibland. Jag ser inte riktigt vad symbolen på den ska föreställa...

    Hur kommer det sig att oljetrycksvarnaren tjuter? Elfel?

    Tacksam för hjälp
    Dennis

  2. #2
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Hur kommer det sig att oljetrycksvarnaren tjuter? Elfel?
    Oljetrycksvarnaren har ju en funktion, att just varna för lågt oljetryck... Har du tillräckligt oljetryck? Elfel kan du ha råkat ut för när motorn har rasat p.g.a. det inte tutade. ;-)

    Oljetryckslampan lyser inte i samband med tutandet då?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Däremot så är det en brandgul lampa som lyser ovanför handbromslampan ibland. Jag ser inte riktigt vad symbolen på den ska föreställa...
    Det är väl indikatorlampan till choken som sitter där?
    Symbolen ska i så fall likna ett till hälften stängt luftspjäll.

  4. #4
    D.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Det är väl indikatorlampan till choken som sitter där?
    Symbolen ska i så fall likna ett till hälften stängt luftspjäll.
    Ah, självklart. Tack.

  5. #5
    D.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Oljetrycksvarnaren har ju en funktion, att just varna för lågt oljetryck... Har du tillräckligt oljetryck? Elfel kan du ha råkat ut för när motorn har rasat p.g.a. det inte tutade. ;-)

    Oljetryckslampan lyser inte i samband med tutandet då?
    Jo men saken är den att det bara tjuter när endast tändningen är på. När jag vrider igång motorn så tystnar det genast.

  6. #6
    D.E
    Gäst
    Problemet finns kvar även med ny olja och filter.

  7. #7
    D.E
    Gäst
    Jag körde en sväng och den tjöt till ett par gånger även då och lampan för oljan blinkar. Vad skulle orsaka detta? Taskig oljepump? Sen har jag ett nytt problem... Bilen startade perfekt med gamla tändstift men med nya NGK BUR5ET10 så är den väldigt trögstartad.

  8. #8
    Quattro_mannen
    Gäst
    Du ska ha BUR6ET stift...5rna har fel värmetal och för stort gnistgap(1mm)

  9. #9
    D.E
    Gäst
    Å fan! Det stod i boken på OK att det skulle vara BUR5ET. Antar att det är tvärkört att byta när man kört med stiften... Tackar.

  10. #10
    Quattro_mannen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Å fan! Det stod i boken på OK att det skulle vara BUR5ET. Antar att det är tvärkört att byta när man kört med stiften... Tackar.
    Kan nog gå bra iaf med 5r men knacka ihop elektrodgapet till 0.7mm....
    BUR5ET10 har 1mm gap!!

  11. #11
    D.E
    Gäst
    Elektrodgapet antar jag är mellanrummet mellan de tre elektroderna. Eller är det mellan elektroden och själva stiftet? Bilen blev svårstartad IBLAND med de nya stiften men inte varje gång. Lite skumt.

  12. #12
    D.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D.E Visa inlägg
    Elektrodgapet antar jag är mellanrummet mellan de tre elektroderna. Eller är det mellan elektroden och själva stiftet?
    Osedvanligt dumt av mig. Självklart är det mellan elektroden och själva stiftet.

  13. #13
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Det med oljesummern kan vara så att det är sot i oljesilen så loss med sumpen och ta loss silen och rengör den så brukar det funka fint efter det.

  14. #14
    D.E
    Gäst
    Tack för tipset. Hoppades att jag inte skulle få lov att ner med tråget. Ny olja och jag har ingen packning liggandes...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin