Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Sigge
    Gäst

    Problem med RNS510 på ny GTI Mk6

    På min nya GTI med RNS510 så kan jag inte spela upp WMA-filer samt så tar den inte SD(HC) minneskort på över 2GB.

    Båda grejorna ska den klara enligt manual och reklamblad. Har testat på frugans MkV och där fungerar exakt samma WMA filer utan problem. Däremot tar den inte heller de stora minneskorten.(Enligt manualen ska den inte heller klara det sistnämnda)

    Kontaktade min ÅF och efter några veckors väntetid så är svaret från verkstaden att det är feltryck i manualen samt att det är fel på mina WMA filer. Att det gick och spela dem i frugans bil kunde de inte förklara.

    Efter lite sökande på nätet så verkar det som om det finns fler med samma problem, varför då detta svar från VW?

    Någon som har stött på liknande problem?

    MVH
    Marcus

  2. #2
    Bri-Dog
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    På min nya GTI med RNS510 så kan jag inte spela upp WMA-filer samt så tar den inte SD(HC) minneskort på över 2GB.

    Båda grejorna ska den klara enligt manual och reklamblad. Har testat på frugans MkV och där fungerar exakt samma WMA filer utan problem. Däremot tar den inte heller de stora minneskorten.(Enligt manualen ska den inte heller klara det sistnämnda)

    Kontaktade min ÅF och efter några veckors väntetid så är svaret från verkstaden att det är feltryck i manualen samt att det är fel på mina WMA filer. Att det gick och spela dem i frugans bil kunde de inte förklara.

    Efter lite sökande på nätet så verkar det som om det finns fler med samma problem, varför då detta svar från VW?

    Någon som har stött på liknande problem?

    MVH
    Marcus
    Det är inte så att kortet formaterats med NTFS som filformat istället för FAT32? Har för mig att det nämndes som ett krav på nåt forum. Samma princip för om du ansluter en hårddisk via Media-IN.

  3. #3
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bri-Dog Visa inlägg
    Det är inte så att kortet formaterats med NTFS som filformat istället för FAT32? Har för mig att det nämndes som ett krav på nåt forum. Samma princip för om du ansluter en hårddisk via Media-IN.
    Har testat det!

    Har tre SD kort. 2GB SD, 8GB (HC)SD och 16GB (HC)SD. Det minsta kortet är formaterat med Fat16 och det fungerar. De större måste formateras med antingen Fat32 eller NTFS pga den större storleken. Provat båda, ingen skillnad.

    Fat32 fungerar på Media-in jacket med ett 16GB USB minne.

    MVH
    Marcus

  4. #4
    Bri-Dog
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sigge Visa inlägg
    Har testat det!

    Har tre SD kort. 2GB SD, 8GB (HC)SD och 16GB (HC)SD. Det minsta kortet är formaterat med Fat16 och det fungerar. De större måste formateras med antingen Fat32 eller NTFS pga den större storleken. Provat båda, ingen skillnad.

    Fat32 fungerar på Media-in jacket med ett 16GB USB minne.

    MVH
    Marcus
    Skulle tro att problemet då beror på för gammal firmware i din enhet.

    Units with firmware from 2660 upwards now have 32GB + SDHC support including older units (from HW04 and above type A units).

    Units with firmware prior to 2660 or with a older hardware revision have a 2GB limitation. Some 4GB SD cards (not SDHC) will work. 2GB is the maximum size allowed by the specification of SD however there are some 4GB cards available. One that has been tested to work when formatted as a FAT32 card is the Transcend 4GB Secure Digital Memory Card Class 6 (TS4GSDHC6).

    Orginallänk hittar du här:
    http://www.my-gti.com/719/difference...nd-the-rns-510

    Vill du ge dig på en uppdatering kan du tanka hem den via denna länk:
    http://www.my-gti.com/1198/volkswage...2664-2666-2668
    Senast redigerad av Bri-Dog den 2009-10-28 klockan 18:56.

  5. #5
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bri-Dog Visa inlägg
    Skulle tro att problemet då beror på för gammal firmware i din enhet.

    Units with firmware from 2660 upwards now have 32GB + SDHC support including older units (from HW04 and above type A units).

    Units with firmware prior to 2660 or with a older hardware revision have a 2GB limitation. Some 4GB SD cards (not SDHC) will work. 2GB is the maximum size allowed by the specification of SD however there are some 4GB cards available. One that has been tested to work when formatted as a FAT32 card is the Transcend 4GB Secure Digital Memory Card Class 6 (TS4GSDHC6).

    Orginallänk hittar du här:
    http://www.my-gti.com/719/difference...nd-the-rns-510

    Vill du ge dig på en uppdatering kan du tanka hem den via denna länk:
    http://www.my-gti.com/1198/volkswage...2664-2666-2668
    Denna information hittade jag också innan jag felanmälde till VW. Bifogade samma länkar till min ÅF, men svaret från VW blev ändå som jag skrev ovan. Jag vill inte tanka in ny firmware själv i en helt ny bil med garanti och min tanke var att VW hade koll på denna "bugg" och uppgraderar på garanti.

    Men istället så blev svaret att det står fel i manualen och att mina WMA-filer är felaktiga, trots att de fungerar i frugans RNS510.

    Ska man inte kunna kräva att de åtgärdar en sådan grej så att enheten fungerar som utlovas?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tips.
    Hur sugen du än blir.
    Tanka inte in "egen" firmware i radion för då är du rökt när det gäller allt vad garantier heter.

    Ska man inte kunna kräva att de åtgärdar en sådan grej så att enheten fungerar som utlovas?
    Eftersom du har en ny bil med garanti , lämna i den på verkstad & beskriv ditt fel samt begär att få det åtgärdat/enheten utbytt om felet ej kan lösas.
    Mail brukar oftas inte lösa problemen av olika orsaker , däremot brukar det bli löst om bilen har garanti och lämnas in fysiskt.
    In med bilen på verkstad , begär att få det fixat så är jag övertygad om att du får det fixat.
    Feltryck instrbok var en billig ursäkt......tycker tom med jag.

  7. #7
    Sigge
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Tips.
    Hur sugen du än blir.
    Tanka inte in "egen" firmware i radion för då är du rökt när det gäller allt vad garantier heter.



    Eftersom du har en ny bil med garanti , lämna i den på verkstad & beskriv ditt fel samt begär att få det åtgärdat/enheten utbytt om felet ej kan lösas.
    Mail brukar oftas inte lösa problemen av olika orsaker , däremot brukar det bli löst om bilen har garanti och lämnas in fysiskt.
    In med bilen på verkstad , begär att få det fixat så är jag övertygad om att du får det fixat.
    Feltryck instrbok var en billig ursäkt......tycker tom med jag.
    OK, tack. Ska köra dit imorgon med ett minneskort med några filer så säljaren kan testa själv på några av deras demobilar.

    MVH
    Marcus

  8. #8
    Sigge
    Gäst
    Flikar in att jag testade nyss att köra WMA filer från USB minne via "Media In" och det fungerar utmärkt. Så enheten kan alltså inte läsa WMA filer från SD kort eller om jag har överfört dem till hårddisken från SD kort, men det funkar från USB. Synd att man inte kan överföra data från "Media In" till HDD då hade jag kunnat kringgå problemet på det viset.

    Då kan de i alla fall inte påstå att det är fel på WMA filerna...

    MVH
    Marcus

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Bara in med bilen =)

    Min far kör ju annat märke och då också med nybilsgaranti och så fort något strular som inte har med handhavande att göra så åker bilen in på verkstad och jag tar en lånebil gratis.

    Jag anser att man skall få en lånebil gratis, dock betala bensinen själv.
    Spenderar man kanske 300 - 400 000 kr så skall bilen också fungera.

  10. #10
    Sigge
    Gäst
    Var inne i förra veckan och visade upp felet för en tekniker. Informationen han då hade fått var att det skulle inte gå att köra större SD minnen än 2GB pga begränsning i hårdvaran hos RNS510 och att det var en felskrivning i manualen. Detta hade han på print.

    Han skulle kolla upp problemet med WMA och återkomma. Jag berättade för honom att jag i princip är helt säker på att det finns en ny firmware, men att jag inte visste om den var officell från VW:s sida.

    Jag mailad idag min säljare och frågade hur det gick.

    Jodå, NU ser det ut att vara en ny firmware på gång. Han trodde att de skulle kontakta mig nästa vecka för uppgradering.

    Jo tack...Varför tror inte folk på en med en gång så man slipper alla dessa vändor?

    Ska bli kul att se om den nya mjukvaran även "fixar till" hårdvaran så att stora SD kort funkar...:-)

  11. #11
    Sigge
    Gäst
    Då var tid bokad för uppgradering. På fredag em hoppas jag att min RNS510 är i topptrim:-)

  12. #12
    Sigge
    Gäst
    Då var den uppgraderad. Tyvärr så verkar de inte ha så bra koll på sånt här på min verkstad. De har uppgraderat firmware från version 1100 till 1200. Senaste firmware som släpptes i sep-09 är 2600.

    Så klart löste det inte mina problem. Får på dem igen och hoppas att det finns någon som kan få fram en skiva med rätt(nyare) firmware.

    Blir ju en ensidig dialog här, men om någon stöter på samma problem så är det bara att läsa på medan jag uppdaterar vad som händer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin