Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Loxarn
    Gäst

    Vad är det för skillnad på dessa framlysen





    är det bättre lyse i den första modellen?

    där halv och helljus är separat....

  2. #2
    Maha
    Gäst
    Svårt att säga vilka som ger bäst ljus, men jag tror "2-kammar lyktorna" med separat Hel och halvljus ger aningens bättre ljus, men detta är marginellt.
    Jag har haft Golfar med båda sorternas lyktor och märkte ingen drastisk skillnad.

    På bilar med den övre typen med skiljt Hel och halvljus, "2-kammars", så lyser halvljuset när helljuset är tänt, vilket gör att helljuset "märks" mindre.

    på bilar med den undre modellen (H4) så släcks halvljuset när helljuset tänds, det blir därför mörkare närmast bilen vilket jag tycker är vilsamt för ögonen.


    Ska du montera den ena eller andra modellen? isåfall, vilken årsmodell på bilen?

    Modellen med H4 fanns på bilar från 1992 till 1994. År 1995 kom modellen med skiljt hel och halvljus.

    Om du monterar H4 modellen (en stor reflektor) på en Golf årsm. 1995- så kommer halvljuset att lysa när helljuset är tänt.

    Om du däremot monterar "2-kammar lyktan" på en Golf av modell 1992-1994, så kommer halvljuset att släckas när helljuset tänds. (de yttre reflekorerna kommer att slockna när helljuset, i de inre reflektorerna är tänt)

    OBS! Det kan behövas en adapter för att sätta "2-kammarlyktorna" på bilar fram till 1995.
    Samma sak gäller H4 lyktorna om de ska monteras på modeller, 1995 och nyare.

    En metod som fungerar för att få bättre ljus, oavsett lyktmodell, är att koppla dessa över ett separat relä så strömmen tas direkt från batteriet med väl tilltagen kabelarea för minimalt spänningsfall. Styrströmmen tas då från ordinarie strömmatning till halvljuset.
    Samma sak kan med fördel göras på helljuset med ett annat relä, och då tas styrströmmen från bilens ordinarie helljusmatning.
    Ett relä kan då driva halvljuset och det andra reläet driver helljuset.

    Jag har gjort detta på min Bora som har H4, och jag märker skillnad!


    Hoppas du fick svar på det du undrade
    Senast redigerad av Maha den 2009-10-15 klockan 22:48.

  3. #3
    mejn
    Gäst
    Kan man använad detta?
    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=75847
    Blir det ett relä för hel och ett för halv då?
    Eller ska det vara 2 reläer/sida

  4. #4
    Maha
    Gäst
    Ja, men fungerar bara "plug and play" till H4 lyktorna. (med en stor reflektor)

    Fungerar tillsammans med "2-kammar lyktan" också, efter enklare modifieringar av reläkablaget.
    Senast redigerad av Maha den 2009-10-16 klockan 02:01.

  5. #5
    Loxarn
    Gäst
    maha... vågar man köra H4 med 100/55w ifall man kopplar in det där kittet mejn frågade om?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Vilken som fungerar bäst vet jag inte men dubbellyset är snyggare enligt mig.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Loxarn Visa inlägg
    maha... vågar man köra H4 med 100/55w ifall man kopplar in det där kittet mejn frågade om?
    Vågar man fråga varför du ska ha 100W?

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Skulle INTE rekomendera annat än 60/55W i mk3 lysen, då lamphållarna smälter sönder redan vid den styrkan....
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    Loxarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Vågar man fråga varför du ska ha 100W?

    bättre belysning, men jag ska nog låta bli så inte skiten smälter...


    vägrar ha extralysen så jag funderar på att sätta i xenon istället..

    men då undrar jag ifall det är bättre att byta till framlyktorna med dubbla lampor å sätta xenon i helljuset å låta halv vara vanlig?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Loxarn Visa inlägg
    vägrar ha extralysen så jag funderar på att sätta i xenon istället..

    men då undrar jag ifall det är bättre att byta till framlyktorna med dubbla lampor å sätta xenon i helljuset å låta halv vara vanlig?
    Gör som du beskriver i det senare alternativet då.
    Xenon i helljuslyktan är en bra ide så slipper du irriterade medtrafikenter.

    Då är jag med på ditt resonemang!

  11. #11
    Maha
    Gäst
    Jag skulle inte heller köra med 100w, då är det bättre att satsa på xenon, 35w xenon är jämförbart med 100w halogen men ger en tredjedel så mycket värme! Dessutom ger de en mycket behaglig färgtemperatur.

    Om det är helljuset du vill xenonkonvertera, vilket är lagligt, så tror jag du får bäst effekt i "2-kammar lyktan" Då kan du ha halogen på halv vilket du inte kan med H4 lyktan, i den däremot är det enklast att montera bi-xenon, då halvljuset brukar bli ok, men helljuset inte alls bra! Detta har jag själv erfarat, dock inte i exakt "din" lyktmodell, men i en annan H4 lykta.
    En fördel med H4 Bi-xenon är att eftersom det är en och samma lampa för hel och halvljus, så blir det ingen fördröjning när du tänder helljuset då lampan redan lyser. Den ändrar bara brännpunkt i reflektorn.

    Jag skulle satsa på "2-kammar lyktan" med 35w 4300K xenon i helljuset.

    Har du spenderbyxorna på dej så kan ju detta vara ett alternativ:
    http://www.blocket.se/stockholm/Golf...a=2&w=3&last=1
    Senast redigerad av Maha den 2009-11-28 klockan 05:53.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin