Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    JMA R32
    Gäst

    DSG-missljud vid växling till 6:an

    Hej!

    Eftersom jag har en R32:a så kanske jag inte tillhör målgruppen på detta forum, men jag har lite problem som kan vara av intresse (?) för alla med DSG oavsett bilmodell. Har postat en del om detta på ett forum i England, men det vore bra att få lite input från er här hemma.

    Köpte bilen ny -08 och efter ett tag la jag märke till ett smällande ljud vid växling från 5:an till 6:an, det uppstår bara vid ca 50 km/t i D-läget precis efter att lådan har växlat upp. Alla andra växlingar är utan oljud.
    Nu har jag fått lådan bytt på garanti men missljudet finns kvar, dessutom så uppstår det även när jag växlar manuellt.

    Ett annat problem är att efter bytet så har siffran som indikerar ilagd växel i färddatordisplayen försvunnit. Dessutom så är växlingskaraktären helt annorlunda vid stadskörning, uppväxling sker vid högre hastighet och varvtal (6an läggs nu i först vid 60 km/t) och om det är det minsta uppförslut så växlar den ner igen.
    Det verkar som om lådan är anpassad till en mycket svagare motor, när jag växlar manuellt så kan jag krypköra ner till 40 km innan lådan växlar ner, och även växla upp vid 50.

    VW förklaring till detta är att det har skett en uppdatering av lådans programmering från fabrik, och att de nya lådorna inte går att återställa till den programmering som jag hade vid leverans.

    Jag har svårt att se logiken i att göra en programändring till det sämre, karaktären i D-läge är nu mer hoppigt och nervöst och den drar ännu mer bensin pga att lådan inte utnyttjar motorns vrid.

  2. #2
    itouch
    Gäst
    Tja!
    Så ska det absolut inte vara, du bör klaga vidare. Vad jag vet så har de släppt en uppdatering med liknande karaktär som du har i USA, bilarna i usa har heller inte indikeringen på vilken aktuell växel som är i, låter som du fått en låda med programvara från staterna.

    Ljudet från 5an till 6an ska ej finnas där, ska vara riktigt mjukt och fint. Ligg på dem!

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Bara att reklamera, de bilar med DSG som jag provat har aldrig låtit från växlarna oavsätt körstil.

    En ny bil skall för den delen inte låta när man växlar, så länge det inte är en dålig bil av annat billigare märke.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin