Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Maha
    Gäst

    Starthjälp med kablar - Riskabelt!???

    Hur pass riskabelt är det att ta starthjälp med startkablar?

    I somras skulle jag starta min mors Polo -02 med startkablar, jag gjorde precis som man ska, men ändå gick det åt pipan, vart bärgningsbil till VAG, omkodning av nycklar och jag tror även något styrdon vart till att byta....

    Sedan dess vågar jag inte ta starthjälp när min bil ett par gånger blivit utan ström... I instruktionsboken står bara tillvägagångssätt vid kabelstart.

    Om man måste ha starthjälp med kablar, är det då klokast att koppla bort det strömlösa batteriet och ladda det med hjälp av den givande bilen en stund, för att sen koppla på polerna och försöka starta den "döda" bilen?

    Hur riskabelt är det att använda ett bärbart hjälpstartbatteri som man kopplar på och startar med?


    Jag har en CTEK laddare modell Zafir 90, törs jag ha batteriet inkopplat i bilen och ladda med denna samtidigt?
    Det låter kanske löjligt att jag frågar, men jag vill inte riskera att bränna styrdon osv....

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har aldrig haft några problem med att starta döda batterier.
    Har använt starthjälp åtskilliga gånger på gamla och nya bilar.

    Använt booster, Ctekladdare osv och aldrig råkat ut för något.

  3. #3
    Särkelä
    Gäst
    det ska inte kunna hända nått när man tar starthjälp. det enda man kan tänka lite på e att inte dra bort kablarna för fort.. utan låt bilen gå en liten stund.
    annars kan det finnas risk för att generatorn gör en jätte laddnings topp. o det i sin tur kan ju förstöra nått.. men det e inte vanligt.
    O självklar kan du ha batteriet i bilen när du kopplar på din ctek laddare.

  4. #4
    ture
    Gäst
    klippt från tudor

    Nya bilar är utrustade med avancerad elektronik,
    som är känslig för överspänning. Tudor rekommenderar
    därför startkablar med inbyggt överspänningsskydd

    sidan 11
    http://www.kamafritid.se/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf

    mvh
    t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin