Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Fortsätter att tjata om bra kammar till 16v som är ok för Besiktningen.

    Hittade dessa på nätet från Bildon Motorsport USA, Dli teknik säljer väl Catcams har jag för mig. Kan dessa kammar vara något som fungerar?

    CAT 16v 262° Hydraulic Camset Category: Engine: 16vCams:
    262°/261° Duration with 11.6/11.2mm lift. Ground on new chill hardened castings. For all 1.8-2.0L 16v hydraulic lifter engines. PL, KR,9A, ABF. 16v cam gear not included.
    Part # Description Price Qty. Add to Cart
    7661206 CAT 16v 262° Hydraulic Camset $269.00

    Dom hade även samma som Autotech, 50Usd billigare.
    Sport 16V Camshaft Set Category: Engine: 16vCams:
    A good autocross or mild rally cam set. 252°/264° duration with 10.9mm lift on 114° lobe centers. Excellent street camshafts as they retain torque, drivability and good idle. Dyno tests showed a gain average of 17.2 HP at the wheels between 5000 and 6750 rpm on a stock US spec. 2.0L GTI.

    Part # Size Description Price Qty. Add to Cart
    109.418K 252° Sport 16V Camshaft Set $299.95

    Kanske läge att döpa om tråden till: Lämpliga trimkammar för 16v Katmotor?

  2. #22
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    11,6 mm lyft låter mycket om man vill ha hela ventiltätningar, man kan få problem redan vid 11,3...

    Annars är det säkert bra kammar båda två...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Ny Rubrik i tråden

    Bytte rubrik på tråden, då tråden har svängt lite sen starten.

    Efter lite forskningar på internet, så är visst gränsen runt 260 grader.
    Över det så blir det sämre tomgång och avgasvärden.

    Amerikanarna verkar ha samma krav som oss, och för trimma så är det några få godkända kammar (som klarar avgaskraven) och resten är för racebruk.
    Men vad jag har hittat nu så är det bara Autotech´s sportkammar och en ABF baserad kam från Techtonics som är Okej, förutom Kr kammarna som dom har som budget trim. Lite snack om Schrick 260 kammar hittar jag med, men inget som säjer att dom är ok. Förutom "dont go over 260" för att slippa problem.

  4. #24
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Vilka kammar som är lämpliga (tänker på rubriken) beror ju på vad man har för grundmotor. En ABF med elektronisk insprutning är inte lika känslig som en PL med KE-Jetronic.

    Jag ska prova med ABF + högre duration, vi får väl se om det går...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Kanske ska speca lite på min setup.

    9a Block med 9a Motronic styrning, och i nästa vecka kommer min portade Kr topp med 268Graders Schrick kammar hem. Kommer att beställa chip till Motronicen senare i vinter. Detta är det jag kommer att starta med, men jag är rädd att kammarna kommer ställa till problem sen när jag ska typa in motorn via SFRO. Okej, det går att byta kammar till besiktningen, men orkar inte göra det hela tiden sen. Det ska bara fungera, och helst med bra tomgång med.

    Så därav mina funderingar.
    Vill ha kammar som har jämn tomgång och bra mellanregister men med bra effekt på toppen, och som även går igenom besiktningen. kombinationen är svår, någonstans lär jag kompromissa.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Hur är det att ställa backa/Uppa kammarna med ställbart kamdrev då? man brukar ju kunna fixa till tomgången lite på 8v motorer med ställbart drev, hur är det med 16v?

    Givetvis beror det ju på kammarna också.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Hur är det att ställa backa/Uppa kammarna med ställbart kamdrev då? man brukar ju kunna fixa till tomgången lite på 8v motorer med ställbart drev, hur är det med 16v?

    Givetvis beror det ju på kammarna också.
    Bra fråga som jag också har fundert på, jag har ställbart kamdrev (Huvudrevet) från Autotech ligger och väntar, men har inte provat det ännu.
    Och min kunskap där är inte hög så det blir nog att lämna iväg allt för finjustering sen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin