Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 145
  1. #41

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    I veckan har jag påbörjat renovering av motorn. Demonterat två block för att skapa ett tredje och toppen kommer vara en protad från en G60. Allt skall se helt orginal ut men ngt förhöjd effekt. Var och lämnande delar för blästring idag då jag inte har möjlighet att göra det själv i Sthlm. Fick besked att de fixade det under dagen. Kanon!

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Växlellådan innan blästring



    BBS RM



    Och lite blandade delar:


  3. #43

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    [IMG][/IMG]Reslutatet blev bra. Dock återstår lackning av fälgar och plåtdetaljer till motorn.





    Senast redigerad av henein den 2009-10-16 klockan 19:54.

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Senast redigerad av henein den 2009-10-16 klockan 19:54.

  5. #45

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kan bara hålla med, det blir snyggt.

    Skulle själv vilja ha en mk1a men det får väntas.

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92

    Renovering av motorn.

    I veckan ha jag jobbar med att renovera motorn. Hade ett block som skulle vara klart enligt säljaren men när jag tittade närmare på stakarna så hade killen vid invägning gjort brottanvisning vilket jag inte vill ha. Det blev att ta isär allt och skifta kolvar och stakar och så får jag väga in på nytt.

    Tog lite bilder på kolvarna, högkompkolvar Mahle. Är det någon som vet vilket håll det frästa spåret ovanpå kolven skall vara mot eller vad dess funktion är?




  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det är inte kolvar till en 16v då? fräst för att insugsventilerna ska gå fritt?

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Jo det stämmer. Dom är avsedda för 16v. Tänkte ha detta block först men då det inte ser ut som orginal maa vevhusvent så blev det GZ istället. Då vet jag att det inte spelar någon roll hur jag vänder dom i mitt GZ block, för det borde inte spela ngn roll?? Det jag har lite svårt med är att räkna ut kompförhållandet med dessa kolvar. Om jag räknat rätt så blir kompförhållandet 11:1. Jag hoppas ventilerna går fritt, men det märks väl å andra sidan när jag drar runt motorn för hand när det monterat, men skall försöka mäta ut lyft m.m innan. Jag kommer för övrigt ha en vassare kam. Toppen kommer från en G60. Återstår om jag får ihop det. I annat fall får jag använda ursprungstoppen.

    /Henrik

  9. #49
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    I nederkant på kolvarna har du ett jack, som är urtaget för att inte krocka med munstyckena till oljekylningen av kolvarna. (på dom motorerna som har det)
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Ja det är helt rätt. Men på mitt GZ 8v block har det ingen betydelse eller? Har jämfört med orginalkolvarna avseende höjden, men det är densamma. Det som skijer är att dessa är plana och därmed ger högre kompförhållande. Dessutom är det nya kolvringar m.m.

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    16v blocket blir över om ngn är intresserad. Det är fräscht och honat om ngn vill ha ett block för en billig peng. Dock utan kolvar.

  12. #52
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Vänd dom åt det hållet där oljemunstyckena "borde" ha suttit, dvs jacket mot oljepumps sidan.
    Senast redigerad av Mk1 den 2009-10-23 klockan 12:13.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  13. #53

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Bra förslag. Jag fick för mig att märkningen på stakarna skall peka mot kamremmen, eller?

    Dessutom blev jag lite förundrad över ramlager 4. Detta ramlager är samma som ramlager tre. Någon som känner till varför det är så och om det skall vara så?

    /Henrik

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Det är ingen som har kabeln mellan generator och startmotor, som man kan få köpa. Tror inte den finns på VAG. Såg att min var trasig i anslutningen till generatorn.

    MvH

    Henrik

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Citat Ursprungligen postat av henein Visa inlägg
    Det är ingen som har kabeln mellan generator och startmotor, som man kan få köpa. Tror inte den finns på VAG. Såg att min var trasig i anslutningen till generatorn.

    MvH

    Henrik
    Går inte att göra en själv då?

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Skall kolla men vill då ha själva "hylsan" som sitter i generatorn så det ser orginal ut.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Hylsan är väl bara en vanlig "starkströms" kläm/löd kabelsko i rätt dimension? köp en kabelsko värm i rejält med tenn med brännare eller gassvets och stoppa i en riktigt grov kabel och låt svalna så blir det perffa

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    Men får för mig att det svåra är att få tag i plasthylsan som klämhylsorna sitter i, eller har jag fel för mig?

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    menar du plasten som sitter i generatorn och omsluter kabelskon? har nog en sådan till en 90A bosch generator liggandes som jag kan skicka mot brevporto.

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Henrik Einarsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    92
    lysande! skall kolla vad jag har för generator.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin