Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    m3e30
    Gäst

    Abs givare Passat -99

    Har en Passat V6 Syncro och ABS lampan har börjat lysa konstant, piper även ibland och visar (I) som sen försvinner igen.

    Hur får man bort givarna i fram den går att vrida på men det går inte att få ut den. Någon som har tips på hur jag ska göra.

    Mvh Emil

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Är du säker på att det är givarna? Har du kollat felkoder?

    Ett vanligt fel är nämligen att ABS-styrdonet pajjar.

    Ny kostar ca: 5000:-

    Går att få lagad för ca: 2000:-

    Eller om du har mad-lödningsskills-yo så kan du fixa det själv.

    Ett vanligt symptom på det är, för utom det du beskriver, att det inte går/är svårt att komma åt ABS-kontrollenhet med VAG-COM.

  3. #3
    m3e30
    Gäst
    Nej jag har inte kollat fel koder men ABS lampan tändes bara ibland och efter att jag "vickade" på givaren på höger fram så lyser den konstant nu, tycker även att det skrapar på höger fram fast jag bytt klossar och skivor.

    Ska det bara vara att "dra" ut givaren eller sitter den på något annat sätt?

    Mvh Emil

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av m3e30 Visa inlägg
    Nej jag har inte kollat fel koder men ABS lampan tändes bara ibland och efter att jag "vickade" på givaren på höger fram så lyser den konstant nu, tycker även att det skrapar på höger fram fast jag bytt klossar och skivor.

    Ska det bara vara att "dra" ut givaren eller sitter den på något annat sätt?

    Mvh Emil
    Den ska "bara" vara att dra ut.
    Problemet är bara att i 9 av 10 fall så separerar ytterhöljet från givaren pga av att den ärjat fast i godset och stannar kvar i spindeln.
    Du ska inte kunna vicka på en hel givare.

  5. #5
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag fick samma problem med min likadana bil för ett par veckor sedan. Min vill däremot att jag ska stanna omedelbart och inte köra vidare. Vilket jag gör ändå. ;-)
    En felkodsavläsning sa sporadiskt (fy för sådana fel) fel i kommunikationen mellan ABS- och elektronikenhet. Eller liknande, minns inte riktigt... Det var iallafall inget givarfel.
    På VAG-verkstan sa de att det mest troliga felet var att det var glapp i kontakten som sitter på ABS-enheten. Jag vickade och grejade och sprayade 5-56 men det hjälpte inte.

    Jag får väl lämna in den... 5000:- sa ni?

    Alternativt: Var sitter elektronikenheten och var kan man lämna in den för lagning?
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2009-10-04 klockan 12:53.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Alternativt: Var sitter elektronikenheten och var kan man lämna in den för lagning?
    Mojängen som alla bromsrör går in & ut ur under huven.

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Mojängen som alla bromsrör går in & ut ur under huven.
    Aha! :-)
    Jag trodde nämligen att sladden från den gick iväg till en enhet som satt värre till.
    Det är alltså mojängen i motorrummet som man byter/reparerar alltså...

    Usch vad jag känner mig borta på moderna grejer såsom ABS... ;-)))

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Mojängen som alla bromsrör går in & ut ur under huven.
    Sanning med modifikation...

    Mojängen som alla rör går in och ut ur är ABS-pumpen.

    Elektronikenheten (styrenheten) sitter monterad på pumpen och går att ta bort/separera från pumpen. Det är delen som den stora kabeln/kontakten sitter i. Den (styrenheten) sitter med 6st torx och är ansluten undertill med en kabel från pumpen.

    En ny sådan kostar 5.000:- men det går lika bra att skicka iväg och få den reparerad för ca 2.000:-

    Jag skickade min till Innosund. Tog en vecka ungefär.

    Precis det du beskriver GTI-nissen brukar vara ett tecken på att den är paj.

    Ett väldigt vanligt fel på Passat och även Au*i Ax vad jag förstått. Nån lödning inuti som är dålig och släpper.

    Det är inga problem att använda bilen med detta problem (dock så kan ABS-funktionen komma och gå) och det är inga problem att använda bilen om man plockar bort styrenheten och skickar iväg den på lagning.

    Tänk bara på att täcka över den exponerade delen på pumpen efter att man tagit bort styrenheten. Tror inte det är så hälsosamt om det kommer in skit där.
    Senast redigerad av mtm den 2009-10-04 klockan 23:03.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Elektronikenheten (styrenheten) sitter monterad på pumpen och går att ta bort/separera från pumpen.
    Frågan var var enheten sitter & jag gav ett svar på var den sitter möjligtvis när jag läser det i efterhand ett luddigt svar.
    Hittar man pumpen (mojängen under huven med massa rör på) hittar man även styrenheten eftersom det sitter en ganska stor kabelhandske på den som är svår att missa.

    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-10-04 klockan 23:20. Anledning: La in en bild.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    michael strandberg
    Ort
    munkfors
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av m3e30 Visa inlägg
    Ska det bara vara att "dra" ut givaren eller sitter den på något annat sätt?

    Mvh Emil
    Dom brukar vara helt fast rostade och gå sönder om man ska ta loss dom.

    Prova å ta loss kontakten å ohm mäta givarna så ser du om det är fel på någon

  11. #11
    GTI-nissen
    Gäst
    Tack alla, ni har gett kanonbra svar! :-))))

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Måste kommentera en sak, använd inte 5-56 eller någon annan smörjande medel till kontakter. Man ska använda elektronikrengöring.
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  13. #13
    GTI-nissen
    Gäst
    Sådär, då sitter en nyreparerad enhet från Innosund på plats och hittills funkar allt som det ska! :-) Tack igen för tipsen!

    Lite bökigt var det ju att komma åt de undre skruvarna, men annars inga bekymmer. Okey då, lite bekymmer var det väl, för mest tid la jag på att försöka komma på hur man lossade kontakten till elmotorn...

  14. #14
    kolix
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Sådär, då sitter en nyreparerad enhet från Innosund på plats och hittills funkar allt som det ska! :-) Tack igen för tipsen!

    Lite bökigt var det ju att komma åt de undre skruvarna, men annars inga bekymmer. Okey då, lite bekymmer var det väl, för mest tid la jag på att försöka komma på hur man lossade kontakten till elmotorn...

    Jag sitter antagligen med samma problem själv, och tänker skicka in min till Innsound. Jag försökte ta bort kontakten igår, men gav upp.
    Det vore kanon om du kunde beskriva hur kontakten skall tas bort, samt tips på vilket verktyg du använde för att skuva bort enheten.

    /Johan

  15. #15
    GTI-nissen
    Gäst
    Svårt att förklara, men jag testar. :-)

    Plastbygeln på sidan av enheten sitter ihop med kontaktdonet till motorn.
    Under bygeln så sticker det upp en plasttunga som ligger an mot enheten. Tungan har en liten hake i ovankant och om man petar in en liten mejsel uppifrån i innerkant mot själva kontakthuset så lossnar kontaktdonet.

  16. #16
    kolix
    Gäst
    Kanon !!
    Tack för svaret.

    mvh
    Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin