Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 345678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 142
  1. #101

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Tjalle Visa inlägg
    Hej, jag är ny här på forumet då jag gick i köptankar på en golf. Funderade mycket på en TSI 1,4 122hk årsm 2011 men börjar dra öronen åt mig efter denna läsning. Sen verkar det ju inte vara bättre läsning om något bilmärke och alla verkar ha sitt skit med motor-ras. T ex har vi en Ford 2,0 Mondeo TDCI 09 som vi är jäkligt nöjda med, framför allt nöjda är vi med motorn, 0,43l/mil och inte ett problem på 10000mil. Sen läser man forumet om just den motorn huuuaa!!!
    Till frågan; är problemen avhjälpta på tsi-motorn på en 2011?? Bör jag köpa ngt annat?
    /Tjalle
    Du kommer bara läsa om problem med alla motorer du söker efter. Det är problemet med att kolla info om allt på internet, det är personerna med problemen som skriver. Så oavsett vilken tillverkare/modell du väljer så kommer du bara läsa om problem.

    Du får helt enkelt välja vilka som verkar ha minst mängd allvarliga problem, eller billigast problem och hålla tummarna.

  2. #102
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Olja - Longlife oljan i sig är säkert väldigt bra. Bara gör tätare byten, det är det som är knuten.....

    (Finns gått om trådar i ämnet på forumet)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #103
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Olja - Longlife oljan i sig är säkert väldigt bra.
    Bara gör tätare byten, det är det som är knuten.....
    Njaaaa...
    Det är kännt att de sk. "Long Life" oljorna inte har så bra hög temperatur egenskaper vilket leder till förtida problem med koksning.

  4. #104
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Rent personligen så tycker jag att problemet till största delen handlar om längden på service intervallet och felet är "Long Life" servicarna.
    De sk. "Long Life" oljorna klarar inte att ge fullgott skydd under 3000 Mil !

    Exempel:
    Många är de ägare utav den vanligaste VAG motorn ( 1,8T ) som har stått där med trasiga motorer där man
    utan vidare kan konstatera att felet beror på att man helt enkelt har kört för långt för vad "Long Life" oljan klarar.
    Jag har ännu inte sett en endaste havererad 1,8T motor som gått på 1500 Mils byte och olja med bättre speccar.


    Om ägarna är lite om sig å kring sig så skippar man de sk. "Long Life" oljorna
    och skaffar bättre olja samt byter olja och filter vid Max 1500 Mil istället.
    Denna lösning är accepterad av VAG och man bibehåller full Garanti på sin bil.
    Vad tycker du är en bättre olja?

    Problemet är inte att den heter long life, problemet är att folk inte servar i tid.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #105
    polomannen
    Gäst
    Håller med 2strocke.......
    Och 3000mil oljebyte är det katastrof för våra bilar helt enkelt.

  6. #106
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Ang longlife oljan i sig:

    Det finns ett jämförelse verktyg där man kan titta på vad de olika oljeklassningarna klarar. Hittat på Ducati-forumet.
    Vet inte om det är hela sanningen.

    http://origin-qps.onstreammedia.com/.../pc/index.html

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #107
    zico
    Gäst

    Nytt kamkedjebyte efter 2 år.

    Sommaren 2011 bytte jag kamdrivningen på min Touran -07. Det kostade 38 000:-


    Nu drygt 2 år senare måste jag göra om samma reparation.


    Jag tycker det är för dåligt att reservdelarna inte ska hålla mer än 2 år. VW håller med att reservdelarna är dåliga men kan inte göra något då de har 2 års garanti på reparationen.


    Jag vill reklamera reparationen men Motor Halland i Halmstad vägrar att skicka in min ansökan då det gått mer än 2 år sedan reparationen gjordes.


    Tycker det är skandal att VW inte tar ansvar för detta trots att det gått mer än 2 år.


  8. #108

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av zico Visa inlägg
    Sommaren 2011 bytte jag kamdrivningen på min Touran -07. Det kostade 38 000:-


    Nu drygt 2 år senare måste jag göra om samma reparation.


    Jag tycker det är för dåligt att reservdelarna inte ska hålla mer än 2 år. VW håller med att reservdelarna är dåliga men kan inte göra något då de har 2 års garanti på reparationen.


    Jag vill reklamera reparationen men Motor Halland i Halmstad vägrar att skicka in min ansökan då det gått mer än 2 år sedan reparationen gjordes.


    Tycker det är skandal att VW inte tar ansvar för detta trots att det gått mer än 2 år.

    Hur ofta är oljebytesservice utfört ?

    http://www.konsumentverket.se/Lagar-...t/Reklamation/

  9. #109
    zico
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Hur ofta är oljebytesservice utfört ?

    http://www.konsumentverket.se/Lagar-...t/Reklamation/
    Jag har servat bilen enligt bilens rekommendationer.

  10. #110

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av zico Visa inlägg
    Jag har servat bilen enligt bilens rekommendationer.
    Hur många mil mellan tillfällerna ?

  11. #111
    zico
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Hur många mil mellan tillfällerna ?
    Ca 1500 min mellan varje servicetillfälle. Har inte riktig koll på vad verkstaden gör. Tar för givet att verkstaden följer VWs rekommendationer.

  12. #112
    zico
    Gäst
    Går det att reklamera kamkedjan plus övriga delar även om det gått längre än 2 år? Det har ännu inte gått 3 år sedan delarna byttes.

  13. #113

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    tag kontakt med den lokala konsumentvägledaren för vidare rådgivning

    min gissning är att en för tunn olja av bränslebesparingssort har använts tex. 0W-30 5W-30 vilken kan bli väl tunnflytande om lite hårdare körning, motorn har hög efftet i förhållande till motorstorlek samtidigt som det finns turbo

  14. #114
    zico
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    tag kontakt med den lokala konsumentvägledaren för vidare rådgivning

    min gissning är att en för tunn olja av bränslebesparingssort har använts tex. 0W-30 5W-30 vilken kan bli väl tunnflytande om lite hårdare körning, motorn har hög efftet i förhållande till motorstorlek samtidigt som det finns turbo
    Ska göra det. Man lämnar in till auktoriserad verkstad för service och tar för givet att de använder rätt produkter.
    Detta tycker inte jag att konsumenten ska behöva ha koll på.

  15. #115

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Den olja som a128 hänvisar till är den oljen som VW fabriken rekommenderar. Så rätt saker har använts men du har en satans otur med allt detta strul med kedjan.

    Att det finns problem med kedje drivningen är ju ingen hemlighet, prata med din lokala VW handlare.

    Frågan är ju hurvida du varit en trogen kund eller bara åker till VW när det krisar?
    Har du varit trogen har du ett förhandlings utrymme i kostnads frågan , har du bara varit där för GW mm så tror jag du har svårare.

    Men lycka till oavsett.

  16. #116

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    När min mors kamkedja blivit sträckt så löste lokala Vw det med goodwill. Bilen var då 3,5 år gammal och motorn är en 1,4 TSI.

  17. #117
    FiNCH
    Gäst
    Motorhalland är ett skämt!
    Ring Alexander Jungbeck på Audi i Malmö, hanr Servicerådgivare och mycket hjälpsam, berätta ditt problem så kommer han göra allt han kan!

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  18. #118
    zico
    Gäst
    Allt slutade som det började.

    Jag får stå för hela reparationen.

    Motorhalland i Halmstad var inte intresserade att ens försöka att hjälpa till. Jag försökte till slut få reservdelarna till inköpspris då de bara höll i drygt 2 år men de kunde inte hjälpa mig med detta

    Nu reparerar jag, säljer bilen och går vidare.
    Jag har ägt min sista VW.

  19. #119
    FiNCH
    Gäst
    Kontaktade du Alex på Audi?
    Han hade hjälpt dig!

    Sent from my C6603 using Tapatalk

  20. #120
    zico
    Gäst
    Jag ringde men han var sjuk. Pratade med en kollega men han hänvisade mig till VW i Helsingborg.
    De jobbade bara med Audi.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin