Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 142
  1. #81
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129

    Ang Nybilsgaranti

    Per - Javisst finns det märken med längre garanti.

    Jämförelsevis så har VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

    Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
    Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år och som du skrev KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

    I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?

    VW bilen blir inte sämre av det men avtalet med leverantören är sämre än vissa andra.

    Jag tror fortfarande att du lungt kan köra vidare i din 2007:a Golf med ny motor :-)

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-07-25 klockan 10:02.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #82
    kamkedjan
    Gäst
    Hej på er.
    Skrev i mitten på 2011 att kamkedjan byttes på fruns touran.
    Wag tog detta på maskinskade garantin då billen föll inom 10 000 mil och 5 år. Samt att den servats enligt intervall.
    Kamkejan byttes vid ca 8000 mil. Nu efter 4000 mil på den nya kedjan är det dags igen.
    En kamkedja är ju tänkt att hålla säkert 30 000 mil. Det måste vara longlife sevicen som är orsaken till att kamkedjan blir förlängd och därmed måste bytas i förtid.
    I skivande stund vet jag inte om wag tar även detta byte, om inte blir jag minst 15 tsek fattigare.
    Är det någon som vet vad vi har för rättigheter gällande detta.
    Det har gått mindre än 2år sedan bytet samt att kedjan bara gått 4000 mil.

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Hej på er.
    Skrev i mitten på 2011 att kamkedjan byttes på fruns touran.
    Wag tog detta på maskinskade garantin då billen föll inom 10 000 mil och 5 år. Samt att den servats enligt intervall.
    Kamkejan byttes vid ca 8000 mil. Nu efter 4000 mil på den nya kedjan är det dags igen.
    En kamkedja är ju tänkt att hålla säkert 30 000 mil. Det måste vara longlife sevicen som är orsaken till att kamkedjan blir förlängd och därmed måste bytas i förtid.
    I skivande stund vet jag inte om wag tar även detta byte, om inte blir jag minst 15 tsek fattigare.
    Är det någon som vet vad vi har för rättigheter gällande detta.
    Det har gått mindre än 2år sedan bytet samt att kedjan bara gått 4000 mil.
    Hur har ni servat den? miltal mellan oljebyterna ?

  4. #84
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Är den servad enligt tillverkarens specifikationer även efter kedjebytet så är det väll självklart att VW tar denna kostnad, iallafall i mina ögon.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #85
    kibebe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Är den servad enligt tillverkarens specifikationer även efter kedjebytet så är det väll självklart att VW tar denna kostnad, iallafall i mina ögon.
    Så självklart är det nog inte, man kan ju inte få någon garanti på något man inte batalat för.

  6. #86
    kamkedjan
    Gäst
    Tyvärr gick bilen 3080 mil. Dvs 80 mil för långt.

  7. #87

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Höll på att bli galen när jag letade efter en Golf GT Sport för ett par år sedan. Fanns fan knappt en bil som var servad ordentligt, däremot en massa bilar som hade gått 3000-3500 mil innan första servicen. Hur resonerar folk?! Köper dyra bilar, skiter i att sköta om prylarna, men när grejerna sedan rasar så blir det genast jäkligt intressant att bry sig om bilen... Ja, jag fattar det inte?

  8. #88

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Njae, VW uppger ju 3000 mil som intervall och varför skulle folk inte tro på det?
    Alla sitter ju inte o läser forum som detta tex.

    Har bilen däremot sagt till långt innan 3000 mil och man ändå håller fast vid: *det är 3000milsintervall* då är man inte riktigt på det klara med hur det funkar.

    När jag hade en 1,4 Tsi med den aktuella motorkonstruktionen så servade jag vid 2200-2500 mil, alltså INNAN den sa till, men ändå fick de byta hela kedjan med tillbehör.

  9. #89

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Njae, VW uppger ju 3000 mil som intervall och varför skulle folk inte tro på det?
    Alla sitter ju inte o läser forum som detta tex.

    Har bilen däremot sagt till långt innan 3000 mil och man ändå håller fast vid: *det är 3000milsintervall* då är man inte riktigt på det klara med hur det funkar.

    När jag hade en 1,4 Tsi med den aktuella motorkonstruktionen så servade jag vid 2200-2500 mil, alltså INNAN den sa till, men ändå fick de byta hela kedjan med tillbehör.
    Visst kan det finnas personer som missuppfattat hur intervallerna fungerar, men jag har kollat på bilar som inte servats förrän 3300-3500 mil och då är det nog ren lathet i kombination med dumhet är orsaken. :-) Och köper man bilen ny så får man ju information om hur det funkar med service.

  10. #90

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Tyvärr gick bilen 3080 mil. Dvs 80 mil för långt.
    Har kompisar som jobbar som säljare kör 6000mil per år rullar i passat diesel 140hk 2011,or 3 av fyra bilar indikerade inte service före 3300mil och det är väl knappast kundens fel.
    Mike

  11. #91
    kibebe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Har kompisar som jobbar som säljare kör 6000mil per år rullar i passat diesel 140hk 2011,or 3 av fyra bilar indikerade inte service före 3300mil och det är väl knappast kundens fel.
    Mike
    Så vems är felet då? Enl inst.bok ska bilen servas vid indikering, dock max 30 000 km eller 2 år.

  12. #92

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av kibebe Visa inlägg
    Så vems är felet då? Enl inst.bok ska bilen servas vid indikering, dock max 30 000 km eller 2 år.
    Precis, det är vad som står i både instruktionsbok och serviceplanen. Det bör ju vara upp till ägaren att vara säker på vad som gäller och det står ju klart och tydligt.
    Jag tror att många tyvärr inte ens bryr sig om att öppna varken instruktionsbok eller serviceplan...

  13. #93
    kamkedjan
    Gäst
    Det outrunner skriver om att bilen servades tidigare än 3000 mil och kedjan rasade ändå tyder på att kamkedje konstruktionen inte är bra. Detta är allmänt känt enligt mig och har ingen koppling till servicen.

    Vid vårat första byte av kedjan vid 8000 mil hade bilen servats inom intervall.

    Wags service killar säger själva att kedjan liknar en cykelkedja.
    Lyssnar man på wags mekar är det väldigt många kamkedje bilar som kamkedjan är bytt på. Merparten av dessa bilar är servade inom 3000 mil.

  14. #94
    kamkedjan
    Gäst
    Glömde skriva att man på senare årsmodeller har övergett kamkedjan till förmån för kamrem på 1,4Tsi motorerna.

    Det finns självklart ett skäll till varför man gjorde det.

    Redigering.
    Har nog missförstått detta. Det sitter väl kamkedja på alla 1, 4 Tsi motorer fortfarande, eller?
    Pratade med vw meianiker som sa att man åtgårdat problemet med att kamkedjor förlänger sig. Antog att man hade stoppat i rem istället för kedja.

    Om det nu inte är detta man har gjort, vad har man gjort då?
    Senast redigerad av kamkedjan den 2013-05-27 klockan 23:58.

  15. #95

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Glömde skriva att man på senare årsmodeller har övergett kamkedjan till förmån för kamrem på 1,4Tsi motorerna.

    Det finns självklart ett skäll till varför man gjorde det.
    Va? Sen när då, vilka 1,4 motorer?

    Fredrik

  16. #96
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Va? Sen när då, vilka 1,4 motorer?

    Fredrik
    1,4 Tsi i Golf Mk7 har fått kamrem, en helt ny motor jämfört med den gamla 1,4 Tsi. Kamkedjemotorn kommer ersättas i övriga modeller framöver.

  17. #97
    kamkedjan
    Gäst
    Då hade jag inte helt fel gällande byte till kamrem på Tsi motorer.

    Återkoppling om vår Touran.
    Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr. Då ingår även service i detta pris.

    Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot. Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

    Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
    Frågan är om man skall ta bilen som inbyte vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
    Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

    Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touranen är en väldigt trevlig bil att äga och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja som måste bytas då och då.
    Å andra sidan har tändspolarna inte orsakat några problem efter att det blivit utbytta. Det är bara 1:ans cylinder som är original. Övriga 3 är bytta.

    Får se vad det blir för bil. Blir förmodligen en diesel som är bra att dra hästtransport med.
    Förslag mottages.

  18. #98
    Tjalle
    Gäst
    Hej, jag är ny här på forumet då jag gick i köptankar på en golf. Funderade mycket på en TSI 1,4 122hk årsm 2011 men börjar dra öronen åt mig efter denna läsning. Sen verkar det ju inte vara bättre läsning om något bilmärke och alla verkar ha sitt skit med motor-ras. T ex har vi en Ford 2,0 Mondeo TDCI 09 som vi är jäkligt nöjda med, framför allt nöjda är vi med motorn, 0,43l/mil och inte ett problem på 10000mil. Sen läser man forumet om just den motorn huuuaa!!!
    Till frågan; är problemen avhjälpta på tsi-motorn på en 2011?? Bör jag köpa ngt annat?
    /Tjalle

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Då hade jag inte helt fel gällande byte till kamrem på Tsi motorer.

    Återkoppling om vår Touran.
    Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr. Då ingår även service i detta pris.

    Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot. Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

    Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
    Frågan är om man skall ta bilen som inbyte vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
    Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

    Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touranen är en väldigt trevlig bil att äga och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja som måste bytas då och då.
    Å andra sidan har tändspolarna inte orsakat några problem efter att det blivit utbytta. Det är bara 1:ans cylinder som är original. Övriga 3 är bytta.

    Får se vad det blir för bil. Blir förmodligen en diesel som är bra att dra hästtransport med.
    Förslag mottages.
    I Touran tycker jag TDI passar helt perfekt och TDI är enligt min upplevelse en mer problemfri motortyp jämfört med äldre Twin-Power TSI-motorer. Min upplevelse är också att TDI-motorerna i praktiken har längre serviceintervall än TSI. I mindre bilar som VW Polo, Skoda Fabia, Audi A1 skulle jag dock inte välja TDI.

  20. #100
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Återkoppling om vår Touran.
    Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr.
    Då ingår även service i detta pris.

    Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot.
    Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

    Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
    Frågan är om man skall byta in bilen vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
    Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

    Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touran'en är en väldigt trevlig bil att äga
    och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja.

    Förslag mottages.
    Rent personligen så tycker jag att problemet till största delen handlar om längden på service intervallet och felet är "Long Life" servicarna.
    De sk. "Long Life" oljorna klarar inte att ge fullgott skydd under 3000 Mil !

    Exempel:
    Många är de ägare utav den vanligaste VAG motorn ( 1,8T ) som har stått där med trasiga motorer där man
    utan vidare kan konstatera att felet beror på att man helt enkelt har kört för långt för vad "Long Life" oljan klarar.
    Jag har ännu inte sett en endaste havererad 1,8T motor som gått på 1500 Mils byte och olja med bättre speccar.


    Om ägarna är lite om sig å kring sig så skippar man de sk. "Long Life" oljorna
    och skaffar bättre olja samt byter olja och filter vid Max 1500 Mil istället.
    Denna lösning är accepterad av VAG och man bibehåller full Garanti på sin bil.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin