Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 142
  1. #61

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena med kamkedja, den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös efter så många mil.

    Bilar som servats normalt med normal olja verkar inte ha problemet och detta är inte enbart ett 1,4 Tsi problem utan finns även på Audi och andra märken utanför VAG med longlife service o kamkedja.

  2. #62
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena med kamkedja, den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös efter så många mil.

    Bilar som servats normalt med normal olja verkar inte ha problemet och detta är inte enbart ett 1,4 Tsi problem utan finns även på Audi och andra märken utanför VAG med longlife service o kamkedja.
    "Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena".
    "den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös".

    Det är skönt att det finns människor med sådan koll här att dom kan fälla så kategoriska uttalande baserade på obefintlig fakta, rena mästertribologer och motorexperter.

    Ännu en motoroljetråd startad/bedriven i trollsyfte.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    I går såldes "snyft" Jettan -07 1,4 TSI efter 7700mil utan kamkedjeproblem. Enda problemet på Jettan var en tändspole som gick på goodwill.
    Nu blir det till att åka Passat -11 2,0 TDI BMT ett tag.
    /O

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ovanlig bil den Jettan :-) Blev det ingen Touran? Passat, sedan, CC, Variant? 140/170 hk?

  5. #65

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Blev en ny rabatterad lagerbil -11, Passat sedan diesel 140 miljö, manuell, premium paket, dragpaket. Körde en sväng på ca 15 mil i går kväll 4,4L/100km, helt OK på en ny så stor bil. Det man märker mest jämfört med Jettan är att Passaten är otroligt mycket tystare!
    /O

  6. #66

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej Oscar. Bytte du in bilen?...vad fick du för den isåfall? Är i bilbytartankar jag med.

    Peter

  7. #67

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    80 000 blev det i inbyte. Jettan var som ny, inte ett dörruppslag ens. 7600mil. avtagbar dragkrok, comfortline, business paket, extra högtalare,extra krock kuddar bak, bra däck-alla 8 på alufälg helt utan skador, dubbel servad, nyskattat osv... (varför sålde jag den så billigt?) Borde bli lättsåld för handlaren!
    /O

  8. #68
    kamkedjan
    Gäst
    Hej. Skrev i maj om problem med fruns Touran-06. Kamkedjan hade förlängt sig, wag utförde reparationen på garanti. Verkstaden i Motala sköte detta kanonbra. Verkstaden sa att den nya kedjan och spännaren är bättre/uppdaterad än den som satt i. Det skall tydligen ha gått ut kedjor med tillverkningsfel och som sitter i motorerna. Dock har wag ingen aning om i vilka motorer denna felaktiga kedja har monterats.
    Håller med er som säger att oljan bör bytas mellan 1500-2000 mil.
    Tror dock inte att detta på sikt kommer hjälpa dem som har den felaktiga typen av kamkedjan, den kommer behöva bytas. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Och hur dyrt det kommer att bli, är det bara byte av kamkedja och spännare kostar det ca 12-15 000 kr. Kuggar kedjan över blir det ännu dyrare.
    Jag tycker att wag skall återkalla alla ev påverkade bilar. När garantitiden på motorn har passerat blir det dyra reparationer. Vi hade tur att det hände inom garantitden/tiotalet. De flesta ägare kommer att påverkas först när garantitden har gått ut.

    Tyvärr har det idag igen börjat att rassla i motorn, misstänker att spännaren har lagt av.
    Sitter och väntar på en bergare för vidare transport till verkstad.

    Dissade märket ganska hårt förra gången och är väl inte speciellt mycket gladare denna gång. Frun så idag att nu orkar jag inte med bilen längre, hon så åt mig att bilen skall säljas.

    Har ni fått wag att ta på sig kostnaden för tändspolarna eller har ni varit tvungna att betala själva. Vi har bekosta byte av 3st.

  9. #69
    dorian
    Gäst
    Jag fick mina spolar gratis till min Audi a4 1.8t års 04.

    På golf gt tsi 170hk fick jag bytt kedja spännare och olje silen och lite annat också gratis, nyligen fick jag byta magnethjulet till kompressorn själv och den var ej billig eftersom den satt ihop med vattenpumpen, fick betala för delarna bara men ändå, jobbet gjorde jag själv. Golfen skall säljas nu, jag har varit rätt nöjd ändå och den går bra nu trots allt, men jag gillar Audin mer den har fungerat hur bra som helst och 1.8t är den bästa motorn som fins tycker jag. Byter oljan var 700-1.000 mil och kör 5/40 vw 502 00

  10. #70

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag har bytt alla tändspolarna en efter en på min Tsi
    när jag bytte den sista försvann dom sporadiska tändmissarna
    2st Biltema samt 2st orginalkvalitet Beru/bosch etc.

    1 av biltemaspolarna pajade dock, lyckades krypa hem på 3 burkar
    troligen kinaskräp

  11. #71
    Jonas Axelsson
    Gäst
    Hej!

    Har precis köpt en Golf Plus -07 (13500mil) med 140 TSI motorn trots all uppmärksamhet kring dess ev. brister. Bilen är alltid Longlife servad men den är servad minst en gång per år.
    Just nu känns det bra motorn går mycket bra för att vara så liten och den går i min menig otroligt tyst.

    Nu till min fråga ang. kamkedje problemet: Får man (alltid) förvarning om att den är på gång att ge sig? (rassel?, motorlampa tänds?, dålig gång?)
    Är det någon som har koll på vad materialet kostar om man skulle vilja byta i förebyggande syfte, då jag gör jobbet själv?

    /Jonas

  12. #72

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    På min märktes det ingenting, en morgon så lyste bara den där motorvarningslampan!
    In till verkstaden med bilen där dom sa att den inte fick köras en meter innan dom fick byta kedjan.

  13. #73

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Mna kan testa genom att dra motorn baklänges, om den då kuggar är kedjan definitivt slut och motorn får då ej rubbas vilket annars resulterar i krökta ventiler tex. för insuget, man kan höra vid uppstart om det finns ett rattlande ljud innan oljetrycket kommer, ska ej förväxlas med klapprande ventilspelsjutjämnare vilket är helt normalt, detta kan krävas ett vant "motoröra" för att man ska kunna ställa denna diagnostik

  14. #74
    Jonas Axelsson
    Gäst
    OK. Låter som man skall ha lite tur för att få förvarning om problemet. Någon som vet vad ett byte kostar utan att den har rasat.
    Det med att dra motorn baklänges låter som om detta test skall göras med ventilkåpa av? Driver kamkedjan något mer än kamaxlarna (typ balansaxlar)?

    Tänkte nog använda erWin för att får info om proceduren med att byta kedjan. Någon som erfarenhet av erWin?

    MVH Jonas

  15. #75

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    kamaxlarna sitter i kåpan och för att få av denna kåpa så måste först kedja väck, den driver bara 2 st kamaxlar och inget annat. det är därför mycket svårt att kolla denna kedja, men har man tillgång till fiberoptik-kamera kan man evt. stoppa den ned i oljepåfyllningen för inspektion, man kan ta bort kamaxelgivaren och observera när man försiktigt drar motorn fram å baklänges och denna kan ska då röra sig samtidigt som veven

    haynes rephandbok för Golf V 04-07 med instruktionerna för 1,6 Fsi bör kunna användas eftersom det är samma drivning, det är lite mer prylar på Tsi:n för att komma åt tex. laddröret från turbon

  16. #76
    Jonas Axelsson
    Gäst
    Har provat erWin nu till VW och kan rekommendera den starkt om man avser att skruva själv. Mycket utförlig information och mycket mer ingående än de Haynes manualer jag haft till mina andra bilar (SAAB 9000, Audi A4, bl.a.).

    /Jonas

  17. #77
    Peak
    Gäst
    Har en Golf TSI som fick problem med sträckt kamkedja i vintras. Bilen hade då gått lite drygt 4000 mil. Jag har skött mina serviceintervall enligt Volkswagens rekommendationer, så Volkswagen gick in med goodwill och stod för hela kostnaden (nästan 65 000 kr) när hela motorn byttes ut (man försökte först med olika mindre reparationer som dock inte fick problemen att upphöra).

    Jag är naturligtvis tacksam för Volkswagens goodwill här. Men det som bekymrar mig är hur försäkringsbolagen och Volkswagen ser på en helt ny motor i förhållande till försäkringsvillkor och garantier. Min förfrågan till de försäkringsbolag som jag har varit i kontakt med är huruvida om man inte borde bedöma den nya motorns ålder i maskinskadedelen i motsats till bilens inköpsår, har varit ganska svårbedömd. De har tvekat initialt och ansett först att det är en rimlig bedömning, alltså att man skulle kunna inskriva en tilläggsklausul på maskinskadedelen att en helt ny motor är insatt vid ett nytt datum, och att motorn specifikt i maskinskadedelen skulle "börja från noll". Men efter de undersökt denna fråga inom sina egna expertråd så har de alla sagt att den nya motorn ska bedömas utifrån bilens försäljningsdatum, dvs maskinskadedelen upphör efter 4 år eller efter X antal mil. Samma fråga till Volkswagen ger ingen garanti utöver den 2-åriga nybilsgarantin och 1 års verkstadsgaranti på den nya motorn.

    Som bilägare med en ny motor måste man ju ställa sig frågorna: Håller denna nya motor längre än den gamla? Är komponenterna mer slitstarka än i den gamla? Om svaren nekande så står man kanske i ett framtida scenario där den nya motorn efter c:a 4000 mil havererar igen, och då får man själv stå för hela kostnaden, utan stöd från varken försäkringsbolag eller Volkswagen.

    Är det någon som vet om man vågar lita på den nya motorn? Är tekniken och komponenterna förbättrade?
    Senast redigerad av Peak den 2012-07-24 klockan 21:26.

  18. #78
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Peak Visa inlägg
    Har en Golf TSI som fick problem med sträckt kamkedja i vintras. Bilen hade då gått lite drygt 4000 mil.............
    Hej Peak.

    Du skriver inte något om hur gammal bilen är. Hoppas följande inlägg kan lugna dig.

    Garanti. Att garantin skulle börja om på ”0” är knappast rimligt då bilen gått 4000 mil och förmodligen har X antal år på nacken. Man valde att byta motor, men i sig har det ju ingen betydelse eftersom det lika väl kunde vara delar av motorn. Vad menar man med motor – motorblock inklusive topp med innehåll? Alla sidofunktioner kommer troligen från den gamla motorn?... Om man ser garantin mer som ett juridiskt avtal så inser man det rimliga att bilen bedöms utifrån ålder och körsträcka även efter motorbytet. Det är i detta sammanhang irrelevant att visa partier av bilen är utbytt ett visst datum, det har ju inte med avtalet/garantin att göra.

    Oro för framtida problem. Den motortyp du relaterar till är oerhört spridd och sitter i många VAG bilar förutom Volkswagen. Uppdateringar av det som orsakar huvudproblemen har ju skett. Du råkade ut för detta så tidigt som efter 4000 mil vilket nog får betraktas som extraordinärt. I din situation hade jag bara kört vidare och konstaterat att problemen är åtgärdade på ett tillfredställande sätt. Det finns ingen anledning till oro. Dock hade jag i fortsättningen servat förslagsvis var 1500 mil om du inte gjort det tidigare.

    Vad skiljer teknisk mellan versionerna. Jag vet inte, (förmodligen kamkedjan + ev. smörjning/sträckning av densamma). De som kan svara på det vill säkert veta årsmodell och kanske en del annat.

    Kör på, det är slöseri att oroa sig när felet är åtgärdat!

    Hälsningar Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #79

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är motorn bytt på en bil mot en ny eller utbytes(även andra väsentliga dyrbara detaljer tex. växellåda) har det en positiv betydelse när fordonet i framtiden ska säljas, men det gäller att ha fakturan/utdraget som styrker detta sparat, eller en annan vesäntlig dyrare reparation tex. kamkedjeservice på en bil (tex. VAG Tsi,Fsi) som har longlifeservats om köparen har synpunkter på intervallerna i serviceboken innan utförd rep.

  20. #80
    Peak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej Peak.

    Du skriver inte något om hur gammal bilen är. Hoppas följande inlägg kan lugna dig.

    Garanti. Att garantin skulle börja om på ”0” är knappast rimligt då bilen gått 4000 mil och förmodligen har X antal år på nacken. Man valde att byta motor, men i sig har det ju ingen betydelse eftersom det lika väl kunde vara delar av motorn. Vad menar man med motor – motorblock inklusive topp med innehåll? Alla sidofunktioner kommer troligen från den gamla motorn?... Om man ser garantin mer som ett juridiskt avtal så inser man det rimliga att bilen bedöms utifrån ålder och körsträcka även efter motorbytet. Det är i detta sammanhang irrelevant att visa partier av bilen är utbytt ett visst datum, det har ju inte med avtalet/garantin att göra.

    Oro för framtida problem. Den motortyp du relaterar till är oerhört spridd och sitter i många VAG bilar förutom Volkswagen. Uppdateringar av det som orsakar huvudproblemen har ju skett. Du råkade ut för detta så tidigt som efter 4000 mil vilket nog får betraktas som extraordinärt. I din situation hade jag bara kört vidare och konstaterat att problemen är åtgärdade på ett tillfredställande sätt. Det finns ingen anledning till oro. Dock hade jag i fortsättningen servat förslagsvis var 1500 mil om du inte gjort det tidigare.

    Vad skiljer teknisk mellan versionerna. Jag vet inte, (förmodligen kamkedjan + ev. smörjning/sträckning av densamma). De som kan svara på det vill säkert veta årsmodell och kanske en del annat.

    Kör på, det är slöseri att oroa sig när felet är åtgärdat!

    Hälsningar Peter
    Hej Peter,

    Tack för snabbt svar. Bilen är från 2007. Jag kör c:a 1000 mil om året och det är ingen körning som är utöver "det normala"; jag är ensam förare och följer Volkswagens servicerekommendationer. Att en relativt ny Volkswagen får så allvarliga problem (två styrboxar fick bytas ut strax efter nybilsgarantin gick ut, men detta kanske inte har samband med kamkedjeproblemen?) får en att fundera. Alla komponenter är nya i den nya motorn (alltså inget som kommer från begagnade bilar) och det känns ju naturligtvis bra. Men perspektivet måste, tycker jag, ställas mot hur andra bilmärkens garantier ser ut. T ex så har KIA 7 års nybilsgaranti, Mitsubishi 8 år. Det tycker jag visar på att dessa bilmärken står för ett annat tänkande kring hur man ser på tron på den egna kvaliteten. Som bilägare till en Golf TSI, hur körvärd den än må vara, kvarstår ändå ett bekymmersamt framtidsperspektiv med dessa erfarenheter i bagaget och med obefintliga garantier och försäkringar om en liknande sak händer om några år. Även försäkringsbolagen, om man ska bedöma deras initiala svar, verkar inte helt säkra på hur man ska bemöta denna typ av problem. Kanske krävs det en diskussion mellan VW, som ju jämförelsevis inte har en särskilt lång nybilsgaranti, och försäkringsbolagen som samarbetar med VW (för tillfället If) hur man i alla fall kan ge några riktlinjer för hur tänkta scenario kan bemötas? Annars väntar en tung ekonomisk post för ägaren i framtiden.

    Mvh
    Per
    Senast redigerad av Peak den 2012-07-25 klockan 00:05.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin