Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 142
  1. #41
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag trodde att det ev kunde finnas ett allmänt intresse av mitt inlägg, där jag påvisade att en välcervad 3 år gammal bil, med dryga 3000mil får kjedjan utdömd.
    Orsaken till att jag inte vill fördjupa mig här på forumet är att bilen fortfarande är inne på auktoriserad verkstad och är under "utredning".
    Man kan uppleva saker olika, men som jag ser det så behöver VW ingen hjälp med att försöka "trasha" märket!
    Det finns inget allmänt intresse av att du säger att du har fått ett fel som du inte är säker på är ett fel eftersom det enl. dig nu inte är fastställt. Du får ju tillhandahålla information om du vill uppfattas som seriös. Det är bara det jag menar, inget annat.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #42

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Det finns inget allmänt intresse av att du säger att du har fått ett fel som du inte är säker på är ett fel eftersom det enl. dig nu inte är fastställt. Du får ju tillhandahålla information om du vill uppfattas som seriös. Det är bara det jag menar, inget annat.
    Givetvis har felet blivit fastställt eller som jag skrev "utdömd" av auktoriserad VW verkstad, vad som utreds är vem som ska betala.

  3. #43
    MR B
    Gäst

    Turan -07

    Hej alla gtiklubbare.

    Min sambo har en touran tsi -07 med 10260 mil på mätaren och häromdagen så ringde hon från bilen och sa att den gick dåligt på tomgång jag sa då åt henne att försiktigt köra till närmaste mekonomen verkstad där dom efter felkodsläsning/lyssnat på motorn konstaterade att kamkedjan troligtvis var utsliten/för lång

    efter samtal med försäkringsbolaget så sa de att den gått 260 mil över gränsen för maskinskadeförsäkringen=ingen ersättning sen pratade jag med auktoriserad vw verkstad där de sa att om den varit servad på mekonomen senast så tänkte han inte ens skicka in en ansökan om garantirep förövrigt ganska otrevlig (servad ca en vecka innan problemen uppstod) han sa att arbete samt material skulle gå på ca 22,000kr

    när jag gått igenom serviceboken så har den blivit servad några mil efter 3000mil de 2 första servicarna sen var 1500:e när den varit i våran ägo, då min bror är bilmek så har jag nu köpt delarna och jag har aldrig sett maken till klen kedja och sträckare den får ju en cykelkedja att se manlig ut

    och jag tror förövrigt att har man bara olja i motorn så ska inte kamkedjan bli utsliten oavsett service vid 2999mil eller 3001 mil

    en annan rolig detalj när jag hämtade delarna, så hade reservdelskillen inte hört talas om att det skulle vara ett vanligt fel men de hade allt material hemma på hyllan, konstigt när man aldrig ska behöva byta en kamkedja

  4. #44
    MR B
    Gäst
    kom på en sak till, upptäckte förra året att min oljemängden i var feltryckt i min vw-bok det stod 5.3 liter istället för 3.5 (tur att man kollade stickan)

    jag var nere och påtalade detta på din bil som tog en kopia (och sa att de aldrig hört talas om detta som vanligt) sen skulle de skicka detta till svenska vw som skulle återkommma med svar inom ett par veckor nu har jag inte hört något på ett år ungefär, bra jobbat vw snacka om att feltrycka på fel ställe.....

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Att kamkedjan döms ut på 1,4 tsi är okänt för min del. Det är ofta bilarna har sprickor i kolvringar, kolvar eller toppar.

  6. #46
    kamkedjan
    Gäst
    Idag tändes motorlampan på fruns Touran. In till VAG och få diagnos. Verkstaden trodde att kamkedjan har sträckt sig. Årsmodel 2006, TSI 140 med 7750 mil. Servad enligt intervall med longlife olja hos VAG. Nu står biljäveln. Köp ingen bil med denna skitmotor förstår jag efter att ha läst denna tråd. Förhoppningsvis tar VAG på sig detta och byter kamkedjan kostnadsfritt. Peronligen är jag tveksam att de kommer att göra det. Har som tur maskinskada kvar så självrisken hamnar på 5000kr om inte VAG tar kostnaden.

    Men det blir försäljning efter åtgärd. Hur länge kommer det att dröja innan nästa ras, det är ju kriminellt och tillverka sån här skit.

    Har tidigare haft en ganska ny Passat i slutet på 90-talet. Det slamra i hela ilen tack vare att dom hydraliska lyftarna till ventilerna inte funkar. Dessutom så började styrservon läcka ganska snart efter ventilknattret.

    Aldrig mer en bil från VAG.

  7. #47
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Aldrig mer en bil från VAG.
    Nej - det stämmer inte alls med mina erfarenheter av VAG bilar. Man får bara beklaga, dock verkar du ju inte har facit än.

    I inlägget "dissar" du märket. Lite fel forum för det ändamålet..... Fel uppstår på en bil då och då, oavsett märke. Tråden behandlar ju problem med kamkedja på 1,4 l motorn. Den säger inget om de miljontals 1,4 l motorer som fungerar klanderfritt.

    Du får väl avvakta utfallet i ärendet innan du "kastar yxan i sjön".

    I all vänlighet Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du menar att eftersom du fått problem med din Volkswagen Touran 1,4 TSI så dömer du allt från Seat till Porsche? (VAG = Volkswagen AG = Volkswagen koncernen)… Det är bara skit helt enkelt –alltihop!? Inget pragmatiskt synsätt där inte.

    Men jag förstår att det känns skit när det blir problem och det bör den aktuella tillverkaren få veta och få möjlighet att åtgärda. Om 1,4 TSI är en motortyp med mer problem än andra motsvarande drivlinor vet jag inte och man behöver nog titta på statistik och jämföra antalet driftstopp med hur många enheter det sålts av motortypen för att få något bättre svar.

    Om du inte får erforderlig hjälp av Volkswagen så tycker jag att du bör driva det vidare så att det löser sig på ett bra sätt för dig. Det är ju trots allt mycket trevliga bilar som vinner de flesta biltester och säljer som aldrig förr. Håller tummarna för en bra lösning.

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av kamkedjan Visa inlägg
    Idag tändes motorlampan på fruns Touran. In till VAG och få diagnos. Verkstaden trodde att kamkedjan har sträckt sig. Årsmodel 2006, TSI 140 med 7750 mil. Servad enligt intervall med longlife olja hos VAG. Nu står biljäveln. Köp ingen bil med denna skitmotor förstår jag efter att ha läst denna tråd. Förhoppningsvis tar VAG på sig detta och byter kamkedjan kostnadsfritt. Peronligen är jag tveksam att de kommer att göra det. Har som tur maskinskada kvar så självrisken hamnar på 5000kr om inte VAG tar kostnaden.


    Aldrig mer en bil från VAG.
    Motorn är inte felkonstruread, byter man oljan vart 1500mil så uppstår inte dessa problem, longlife är ett påhitt för att locka köpare främst tjänstebilssektorn, oljan är efter ca 2000mil förbrukad och så bemängd med skit att den inte förmår att smörja länge där kam-kedjan är mest utsatt,
    detta gäller även andra bilmärken inte bara VAG , skaffar du en annat märke och kör longlife så kommer även denna motor att packa ihop på något sätt
    förr eller senare, bilverkstäderna såväl märkes och icke märkes tjänar storkovan på dessa haverier

    min förra 1,6 Fsi hade gått nästan 18.000mil med samma kedja sedan ny när jag sålde den, men den fick ny olja varje 1500-2000mil ( kamkedjan är exakt samma som på Tsi1,4, Fsi1,4 och Fsi1,6)

    så fixa kedjan efter alla konstens regler och kör 1500mil intervall så har du en mycket bra kvalitets-bil att åka med :-)

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej alla.

    Så blev det då min tur att drabbas av detta med kamkedja/sträckare. Bilen en Jetta Tsi-07 skulle in på service, kvällen innan så tändes den lilla lampan med motorsymbol på. Jag puttrade snällt till verkstaden på morgonen därpå och påtalade att lampan tänts. Nu på eftermiddan ringde de o sa att bilen får stå några dar. Det var den där lilla kamkedjesträckaren som ej utfört sitt jobb till fullo. Kedjan hade blivit lite längre såattsäga. Inget hade pajat(puh) men bilen ska ej köras. Detta var/är ett känt problem enligt mannen på verkstaden. När de byter grejerna så sätter de dit förbättrade saker så detta problem kommer inte uppstå igen sa han. Bilen e servad var 2000-2200 mil och har gått 6700 mil nu.
    P.

  11. #51
    polomannen
    Gäst
    Som en annan skrev byter man olja vart 1500 mil så händer det alldrig detta.

    Ni som har gått på detta 3000 mil service hela tiden för än senare kommer det att rasa för er.

  12. #52

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Hej alla.

    Så blev det då min tur att drabbas av detta med kamkedja/sträckare. Bilen en Jetta Tsi-07 skulle in på service, kvällen innan så tändes den lilla lampan med motorsymbol på. Jag puttrade snällt till verkstaden på morgonen därpå och påtalade att lampan tänts. Nu på eftermiddan ringde de o sa att bilen får stå några dar. Det var den där lilla kamkedjesträckaren som ej utfört sitt jobb till fullo. Kedjan hade blivit lite längre såattsäga. Inget hade pajat(puh) men bilen ska ej köras. Detta var/är ett känt problem enligt mannen på verkstaden. När de byter grejerna så sätter de dit förbättrade saker så detta problem kommer inte uppstå igen sa han. Bilen e servad var 2000-2200 mil och har gått 6700 mil nu.
    P.
    Lider med dej.
    Har själv en Jetta Tsi -07 med idag 7300mil på mätaren. Har aldrig kört längre än 1600mil på oljan men är ändå orolig. Du verkar ha bytt olja 3 ggr? på dina 6700mil och det SKA ju räcka!
    Skriv gärna hur det gick och om VW tog något på godwill. Lycka till!

    /O

  13. #53

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej igen.

    Nja..*gått på* vet jag ju inte. Ca 2000 mil mellan oljebyterna har jag ju. Men alla de som inte läser på detta forum eller nåt annat kanske *går på* det.
    De följer ju bara servicerekommendationerna. Jag kan ju personligen tycka att VW gott kunde byta ut kedjan/sträckaren på alla tsi -06 och -07 som sålts.
    Nånstans har jag hört att from -08 så ska det vara en annan konstruktion. Och enligt mannen på verkstaden skulle det ju sättas i bättre grejer så det verkar ju gå att lösa.
    Ska ringa verkstaden imorgon o höra hur lång tid det tar. Borde ju gå snabbt att få hem grejer. Antar att VW-verkstäderna får bra träning på att byta sånt här..
    M

  14. #54

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej igen.

    Tror nog att de flesta med tsi-motorer kommer få byta dessa grejer. Min personliga uppfattning är att eftersom det uppenbarligen är en känslig konstruktion och att de nya som sätts är förbättrade så borde VW byta alla utan kostnad. Med det förbehållet att man skött servicarna.
    Mannen på verkstaden mumlade nåt om goodwill angående mitt fall. Skulle det däremot vara så att VW INTE tar på sig detta....... Då lär de få höra av mig(snäll omskrivning)

    P.

  15. #55

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Missade en sak.

    Bytt olja vid 2200, 4300 och skulle bytt nu vid 6700 mil. Nu blir ju bytet av olja av ändå

    P.

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej igen.

    Idag fick jag tillbaka lilla pärlan, det tog "bara" 20 dagar....nåja, överbeläggning på verkstaden + sjukdom gjorde sitt till.
    Fick lånebil när jag behövde så det funkade helt ok. Nu har de bytt kedja, sträckare + nån oljepickup vad jag fattade.
    Så nu får man väl hoppas att de nya grejerna har en något längre livslängd än de ursprungliga...
    Inte sååå lätt att förklara varför man redan fått byta dessa grejer när man pratar med kompisar..hehe. Man får säga att även solen har sina fläckar..

    För övrigt en eloge till Toveks i Vara som skött detta på ett utmärkt sätt.

    P.

  17. #57

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    På den auktoriserade verkstaden där jag bor hade dom ingen aning om det var förbättrade komponenter man bytte till!
    Det här eviga snacket om att långa oljebytesintervall är orsaken till att kedjan sträcks tror jag inte riktigt på, finns det bara olja i motorn ska kedjan hålla!
    Däremot ska man akta sig för tjuvstopp! Många Tsi med kammkedjahaveri kommer från bilar som har övningskörts.
    I mitt fall vore jag glad om det bara stannade vid kammkedjan, men efter nu drygt 6000 mil på mätaren så är det ett för VW inte ett smickrande antal ventiler,givare,tändspolar,mm som bytts!
    "Vag kvaliteten" känns lika solid som gammla British Leyland!

  18. #58

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Någon "Goodwill" ?

  19. #59

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Antar du frågade mig så jag säger såhär: Såvitt jag vet så omfattas detta av "goodwill" ...åtminstone vad gäller mitt fall.
    Någon som jobbar på VW som läser/brukar va här kan säkert svara mer(om de får..) angående orsak till allt detta. Har hört nånstans att problemet är kedjesträckaren....

    P.

  20. #60
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    För övrigt en eloge till Toveks i Vara som skött detta på ett utmärkt sätt.
    Härligt att höra gott om lokala VW,
    de gånger jag besökt dem är de trevliga och tillmötesgående!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin