Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 142
  1. #21
    Indianrolle
    Gäst

    Emissions garantin borde ju gälla

    En svensksåld bil omfattas ju av emmisionsgaranti dvs 5 år eller 8000 mil , om då motorlampan tänds pga att kamkedjan hoppat så är ju emissionsvärdena åt skogen och då måste ju VW ha klart för sig att loppet är kört. Det är bara skämmas och betala kalaset . Tydligen har volvo en gång i tiden dyrt fått erfara detta.
    Roland Johansson.
    Skall ringa Ulf Hammarström och meddela honom om detta

  2. #22
    Nisse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Jag har inget att säga som inte redan är sagt och jag har inte munkavle , sen brukar jag låta bli att lägga mig i enskilda fall där jag inte har en susning om bakgrunderna , speciellt eftersom jag sitter på detta forum i form av PRIVATPERSON och inte någon representant för VAG som ska stå till svars för folks olika problem på min FRITID.
    Ja ja.. Det är väl knappast nån som tror att du representerar VAG eller
    ens måste agera support bara för att du har jobbet du har men det som
    kommit fram här är ju om det stämmer så nära köttskandalen på ICA
    man kan komma och eftersom det alltid snackas på verkstadsgolvet
    så undrar man såklart om frågan kommit upp.

    Det som diskuteras här är ju inte ett enskilt fall utan något som tydligen
    drabbat många och då är det ju inte konstigt att man undrar om inte folk
    som jobbar med bilarna snappat upp något i fikarummet. Men självklart,
    har du ingen ytterligare info så finns ju ingenting nytt att tillföra tråden.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Det enda man kan säga om detta är att serva bilen när bilen säger till och problemet finns inte.
    Svårare än så är det inte

    Har nån provat att inte smörja en cykel eller MC-kedja och sett vad som händer med den, jo den blir längre när länkarna slits och dom slits av dålig smörjning alltså mekanisk nötning.

    Oljan i bilen slits också såklart och bör då bytas när bilen räknat ut att smörjförmågan inte är bra längre.
    Tycker man om sin bil så servar man den ofta, 1500mil eller varför inte byta olja var 1000mil..!?

    Om man sedan läser lite om emmissionsgarantin så gäller den väl för avgasrenande komponenter så som katalysator, lambda, partikelfilter(tror jag), m.m.
    Senast redigerad av Norpan den 2009-10-06 klockan 23:42.

  4. #24
    polomannen
    Gäst
    Som sagt byta olja ofta gör stor skillnad.
    Har varit med om massa grejer vad longlife service kan ställa till med.
    Som Teddy nämde om man är rädd om sin maskin byter man olja ofta.

    Nu får vi se hur det kommer att gå för dej.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486

    Indianrolle

    Det hade i sammanhanget varit väldigt intressant om du skulle vilja dela med dig av servicehistoriken på din dotters bil...



    .

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Det enda man kan säga om detta är att serva bilen när bilen säger till och problemet finns inte.
    Svårare än så är det inte

    Har nån provat att inte smörja en cykel eller MC-kedja och sett vad som händer med den, jo den blir längre när länkarna slits och dom slits av dålig smörjning alltså mekanisk nötning.

    Oljan i bilen slits också såklart och bör då bytas när bilen räknat ut att smörjförmågan inte är bra längre.
    Tycker man om sin bil så servar man den ofta, 1500mil eller varför inte byta olja var 1000mil..!?

    Om man sedan läser lite om emmissionsgarantin så gäller den väl för avgasrenande komponenter så som katalysator, lambda, partikelfilter(tror jag), m.m.
    Det är väl avgaserna som avses, exakt vad som gjorde att värdena överskeds är väl sekundärt. Är sevice utförd enligt tillverkarens föreskrifter och avgasvärdena överskrids innan 5år / 80000km gäller tillverkar ansvaret: emmissiongarantin!
    Har däremot ingen aning hur avgasvärdena ser ut om kedjan hoppat, går överhuvudtaget motorn?

  7. #27
    Nisse
    Gäst
    Ni som säger att man bör byta olja oftare har naturligtvis rätt,
    men köper man en vara och gör som det står i instruktionsboken
    så har man ju inte gjort något fel, felet måste då ligga i
    rekommendationerna hos tillverkaren och då ska man inte som
    kund få stå för kostnaden.

    När kunden i artikeln råkade överskrida med några få mil så kan det
    ju knappast bero på dessa mil utan tillverkaren borde vara lite
    smidigare tycker man. Naturligtvis kommer motorerna att förbättras
    efterhand men de som köper först ska ju inte bli försökspersoner gratis
    åt företaget.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Till saken hör att 3000 mil är den övre maxgränsen för bytesintervallet.
    Det krävs mycket gynnsamma förhållanden för att man ska nå upp till det, typ långpendlare med få kallstarter. För de flesta "normalbilister" så brukar indikeringen gå igång någonstans mellan 2000 och 25000 mil.

    Om man sen ignorerar detta och kör vidare till 3044 mil, antingen för att man blivit felinformerad, inte förstår bättre eller helt enkelt tror man ska spara pengar på det, så är det en annan sak.

    Så det jag egentligen vill ha sagt är: att kunden i artikeln bara skulle ha kört 44 mil med servicelampan tänd håller jag för MYCKET otroligt...
    Senast redigerad av T-mek den 2009-10-07 klockan 14:51.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Nja, lampan tändes väl vid 2800 mil, och han beställde tid för service....men verkstaden hade ej tid(bilen servades) förrän bilen gått 3044 mil....och det var väl vid nästa servicetillfälle som kamkedjeproblemet uppdagades..o då sa VW att serviceintervallet hade överskridits med 44 mil vid den första servicen.
    Då borde väl VW se till att minska på serviceintervallet så man är på den säkra sidan eller är problemet större än så?

    Blir det inte ordning på det här så får man väl byta till nåt märke som vet vad ordet goodwill innebär. Min översättning av det ordet är: "dyrare på kort sikt, men mycket billigare på lång sikt.." För en biltillverkare iallafall.

    P.

  10. #30
    Nisse
    Gäst
    Varför skulle det vara otroligt att han bara körde 44mil
    över gränsen? Med det påståendet så säger du ju att
    hela artikeln är påhittad, tror du verkligen att en
    välrenommerad tidskrift som Vi Bilägare skulle sätta
    sin heder på spel på ett så korkat sätt och utan att
    bli oemotsagda!

    Om nu gubben kört under så gynnsamma förhållanden
    så kan det mycket väl vara så. Kan inte VAG bevisa
    motsatsen så står ord mot ord.

    Kan man inte läsa av hur mycket en bil gått med tänd lampa?
    Någon som vet?

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Jag har köpt 3st fabriksnya VW bilar med "Longlife" service, den första var en 2001 andra 2003 samt nuvarande Jetta TSI 2007. Alla har i vid ca 2900mil börjat att när jag slår på tändning sagt nått med "Next service 1000km" va det nog. Sedan räknar de ner med intervall på 100km, sedan "service now! Den första bilen från 2001 körde jag tills den sa till alltså vid ca 2900mil har jag 100 mil till nästa service =3000mil. Den motorn drog INGEN olja i början men mellan 4000 till 5000mil drog den över litern olja/100mil! Såldes pga att jag inte orkade tjafsa med VW hur mycke olja en frisk motor ska dra.
    Nästa bil från 2003 byttes olja/filter av mej mellan servicarna hos VW. Bilen själv ville ha service vid 3000mil samt 6000mil. Gör samma med nuvarande Jetta.
    Jag har alltså haft 3 bilar som vid totalt 4 tillfällen velat ha service vid exakt 3000mil! Tror att 3000mil är hårdkodat, samma med 2 år, annars är det kontrollmodulen på oljetråget för oljan eller mjukvaran som loggar kallstarter, hårdkörning mm.
    Kör man vettigt och med lite långkörningar, byter olja en extra gång samt kör mer än 3000mil inom 2 år blir det hårdkodningen max 3000mil som blir service intervallet tror jag.
    Sen kan man undra varför longlife oljan nu är uppe i 3 version. Fanns det problem i början? Finns det fortfarande problem? Har SAAB VW och andra problem med tex oilsludge mm? Håller kamkedjan i TSI 30 000mil vid oljebyten vid ca 1500mil? (Kommer jag att köpa VW nästa gång?) Håller min kedja nått år till så kanske.
    /O

  12. #32
    Nisse
    Gäst
    Mycket bra skrivit! Tack för all info!

  13. #33
    Indianrolle
    Gäst

    Kedjan kollad med avseende på slitage.

    Ja då har jag mätt upp kedjan som verkstaden på Atteviks dömde ut som utsliten pg av för sen service . Rent ut sagt skitsnack . Kedjan ar hopskjuten längd 104 cm lång och utdragen 105 cm dvs säga under 1 % förlängning. Jag har kollat med Firma KedjeTeknik i Malmö en herre som heter Håkan Nyberg och han informerar mig om att en kedja anses som sliten när förlängningen överskrider 3%. Det här jag tror att en hund ligger begraven och att VW mörkar . Har även lusläst manualen och där finns ingen rödtext som varnar för att köra för lånfgt mellan service tillfällena. Har beställt utrustning för kunna köra ODB programen själv och läsa av alla parametrar. Bilen skall säljas så nu lägger jag ner det här och kryper tillbaka under min sten . Stryk mig ochså som medlem i GTIklubben.
    Farväl.......

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Finns det någon som jobbar på VAG här som kan bringa klarhet i detta?

    Ja menar...ska man byta bil eller....

    P.

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Vi är många som är nyfikna!
    Har en TSI med 5100mil och ännu inga problem, men denna tråd gör mej orolig!
    /O

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ang. service intervall så får man köra max 1500km ÖVER max service...dvs 31500km som max max max. Och sen är det 30 dagar tror jag över 2år.

    Inte alla på SVG (Svenska Volkswagen Groupe , heter ej VAG längre) vet detta.

    Allt står i info brosyren (hur fan stavar man till det?) som finns att hämta på närmsta VW Åf.

    Ang kedjan har jag inte en susning...det är kugghjul på dom bilarna jag jobbar med =)

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Jag har köpt 3st fabriksnya VW bilar med "Longlife" service, den första var en 2001 andra 2003 samt nuvarande Jetta TSI 2007. Alla har i vid ca 2900mil börjat att när jag slår på tändning sagt nått med "Next service 1000km" va det nog. Sedan räknar de ner med intervall på 100km, sedan "service now! Den första bilen från 2001 körde jag tills den sa till alltså vid ca 2900mil har jag 100 mil till nästa service =3000mil. Den motorn drog INGEN olja i början men mellan 4000 till 5000mil drog den över litern olja/100mil! Såldes pga att jag inte orkade tjafsa med VW hur mycke olja en frisk motor ska dra.
    Nästa bil från 2003 byttes olja/filter av mej mellan servicarna hos VW. Bilen själv ville ha service vid 3000mil samt 6000mil. Gör samma med nuvarande Jetta.
    Jag har alltså haft 3 bilar som vid totalt 4 tillfällen velat ha service vid exakt 3000mil! Tror att 3000mil är hårdkodat, samma med 2 år, annars är det kontrollmodulen på oljetråget för oljan eller mjukvaran som loggar kallstarter, hårdkörning mm.
    Kör man vettigt och med lite långkörningar, byter olja en extra gång samt kör mer än 3000mil inom 2 år blir det hårdkodningen max 3000mil som blir service intervallet tror jag.
    Sen kan man undra varför longlife oljan nu är uppe i 3 version. Fanns det problem i början? Finns det fortfarande problem? Har SAAB VW och andra problem med tex oilsludge mm? Håller kamkedjan i TSI 30 000mil vid oljebyten vid ca 1500mil? (Kommer jag att köpa VW nästa gång?) Håller min kedja nått år till så kanske.
    /O
    Din metod fungerar säkert MEN frågan är hur VAG skulle ställa sig om de blev problem och de kom på att man själv har micklat lite med oljebyten på "OKQ8 GDS" lyften.

    Känns som att VAG skulle härleda felet till man inte lämnt in bilen på auktoriserad verkstad då.

  18. #38
    Nisse
    Gäst
    det finns ju ingen plomb på pluggen så byta olja är ju fritt
    så länge man håller sig till rätt typ. Det är ju tillverkarens
    sak att bevisa isf om fel olja använts.

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Så du föredrar att gå ut och trasha märket här på forumet och sedan när man frågar vad som har hänt så vill du inte berätta? Jag tycker den här tråden nästan förtjänar trollstatus.
    Jag trodde att det ev kunde finnas ett allmänt intresse av mitt inlägg, där jag påvisade att en välcervad 3 år gammal bil, med dryga 3000mil får kjedjan utdömd.
    Orsaken till att jag inte vill fördjupa mig här på forumet är att bilen fortfarande är inne på auktoriserad verkstad och är under "utredning".
    Man kan uppleva saker olika, men som jag ser det så behöver VW ingen hjälp med att försöka "trasha" märket!

  20. #40

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Gullideckel Visa inlägg
    Din metod fungerar säkert MEN frågan är hur VAG skulle ställa sig om de blev problem och de kom på att man själv har micklat lite med oljebyten på "OKQ8 GDS" lyften.

    Känns som att VAG skulle härleda felet till man inte lämnt in bilen på auktoriserad verkstad då.
    Oljan/filter/plugg är inköpt på Olofssons Bil ( lokala VW återförsäljare) där även den senaste bilen är köpt. Har vid varje köp av olja/filter är regnr med på kvittot samt oljan är naturligtvis Castrol LL3 (VW 504 00 / 507 00).

    När bilen var på service hos VW vid 30000km står det att oljan är fylld 3,6L VW norm 502 00 / 505 01!
    Har VW fyllt i denna olja är det väl fel, jag tror protokollet är fel.

    Har även i förtid bytt kupe filter och luftfilter på detta sett.

    Garantin på bilen är ju slut så VW kan göra som de vill (juridiskt) i vilket fall om kedjan rasar, men det finns nått som kallas kundvård.

    Hittade ett tyskt VW dokument som sa att kamdrivningen på denna motortyp var "servicefri"-vi får väl se
    /O

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin