Sidan 1 av 8 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 142
  1. #1
    Indianrolle
    Gäst

    Kamkedjeproblem på 1.4 l TSI motor

    Ni som haft problem med Er 1.4 liters TSI motor med kamkedjebyte pga slitage eller motorras
    kontakta mig rolle.johansson@gmail.com
    Ange miltal på bilen , regnummer och försäkringsbolag som fick ta en del av kostnaden för haveriet och responsen från er serviceverkstad så skall VW börja sova lite dåligt om nätterna. Lita på mig. Tillsammans är vi starka!!
    Det är en katstrof att inte VW erkänner en dålig konstruktion eller detalj i en förövrigt kul/bra bil

    Roland Johansson
    Huskvarna

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Ta även upp med dom du tar uppgifter av hur långt över serviceintervall
    dom åkt.

    Det största felet som har hänt här är att Vw- kör med longlife service och att
    dom som säljer bilarna talar sig varma för att bilen ska gå 3000mil på
    en service medans sanningen är att longlife bestäms av bilens styrsystem och beräknas på kallstarter, temperaturer, körstil, m.m.

    Det är UPP TILL 3000mil max. och tyvärr är det många som missförstår detta,
    bilen säger själv till när den vill ha service och struntar man i det så skulle det kunna klassas till vanvård.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Herr förstagångspostare, du får nog allt ge lite mer bakgrund osv. innan folk börjar skicka försäkringsnummer osv. till dig ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Indianrolle Visa inlägg
    Försäkringsnummer behövs inte ! Har du inget bättre och komma med så håll klaffen!
    Lugna ner dig!
    Du vinner inget på att vara otrevlig , håll en god ton istället och försök att ge mer bakgrund till varför du vill det du vill.

    Sitter folk från VAG dagligen på detta forum inte bara mekaniker & med en trevlig ton kommer man längre.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Är kamkjedjan ett STORT problem på 1,4 TSI? Har du "indianrolle" själv råkat ut för problemet?
    Innan TSI hade jag en 1,6 102hk Octavia -03 och på den motorn sa VW att man INTE hade intervall på remmen. Bra tyckte jag MEN vattenpumpen rasade vid 6000mil så då byttes remmen samt spännare + pump. Kunde lika gärna varit intervall.
    Min TSI har nu rullat drygt 5000mil och olja+filter är bytt vid 1500, 3000 samt 4000mil. Ska jag vara orolig?
    Är det inte så att vissa Volvo har 9000mil som intervall på kamremm?
    Kanske bättre så man vet vad som normalt gäller.
    /O

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Björn Jönsson
    Ort
    Skåne/Eslöv
    Inlägg
    510
    vw har en hel del problem med kedjorna på bla. 1,4 tsi motorerna, kedjorna stäcker sig vilket resulterar i att dom går ojämt och hackar.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    VW har problem med kamkedjorna i tex 1,4TSI om felet uppkommer inom garanti tiden eller att felet gör kunderna missnöjda med kvaliten så att missnöjet sprids i tex media och påverkar nybilsförsäljningen negativt, kan naturligtvis även påverka begagnatförsäljninen. Annars är det bilägarens problem!

    Frågan är om detta problem är stort för motortypen om ojebytena sköts?

    http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13650

    /O

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Jag var ett tag sugen på att byta till en bil med sån motor....de är jag inte längre..

    Kan de vara något med att arbetstemperaturen är lägre iom denna teknik som i sin tur gör att oljan inte smörjerr lika bra och kedjan därmed slits?

    Bara en tanke från en amatör ;-P

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Jag tror att felet egentligen ligger i det här med *longlife*. En del ägare/brukare av bilen anser kanske att bara för det står longlife så behöver man inte göra nåt. De kanske inte ens kollar nivån. Utan de kör på i tron att allt e bra....sen gör de service så seeeent som möjligt...helst upp emot 3000 mil...för så står det ju. Jag personligen gör många kallstarter och kör ofta korta sträckor....den där gulorangea saken mitt i motorrummet är ju till för att kollas på(oljestickan). Så den håller man ett öga på...o sen blir det oljebyte vid 2000 mil ca. Så vill man ha en bil/motor som funkar bra då kan man ju kolla lite då o då. Men OM det är ett problem som beror på en lite dålig konstruktion...så borde VW göra nåt åt det. Kanske gå ut till ägarna med tex att de får göra ett extra oljebyte gratis eller så. Lite Goodwill om nu VW vet vad det betyder..*L*

    P.

  10. #10
    Indianrolle
    Gäst

    Läs den här artikeln från vi bilägare !

    Jo vår dotterns bil råkade ut för samma problem som Vi bilägare beskriver Länk här http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13650.
    Finns det någon initierad tekniker som kan berätta funktionen på spännaren ? Finns det ingen returspärr på kedjespännaren som finns på alla moderna motorcykelmotorer ? Att den skulle tappa spännigen på kedjan vid motorstopp eller på grund av slitage orsaka att kammarnas position i förhållande till vevaxeln ändras verkar ju helt befängt och det tror jag inte alls på .Det vertkar ju vara årsmodellerna 2006 0ch 2007 som drabbas av den här sjukan , vad som även är lite skumt är när Atteviks Personvagnar ABs Vd Dan Jonsson avråder mig att starta det här bråket med VW, borde inte han stå på kundens sida? Visst jag köper det här att oljans kondition är viktig i en så högpresterande motor men för övrigt ligger det nog en hund begraven nånstans . Har även kontaktat Iwis i Munchen som levererar kamkedjor till många motorleverantörer. Dock inget svar från dem än. Den kedja man bytte skall även mätas med avseende på slitage och förlängning .

  11. #11
    Indianrolle
    Gäst

    kamkedjeleverantör

    Jag uppgav felaktigt att Iwis skulle ha tillverkat kamkedja och spännarmekanismen . Nu visar det sig att det med största säkerhet är
    BorgWarner. Jag avvaktar svar från deras researchavdelning inom kort. Återkommer när det finns något att rapportera .
    Roland Johansson

  12. #12
    Indianrolle
    Gäst

    Volkswagen har vaknat

    Fick följande respons från Tyskland:
    Dear Customer,

    Thank you for contacting us.

    Please understand that we are unable to attend to all our customers from our headquarters in Wolfsburg, but count on the
    competence of our world-wide network.

    Consequently, we have forwarded your correspondence to our importer, asking them to look into this matter and get in touch with
    you directly. Please await further contact from them.

    Thank you for your understanding.

    Yours sincerely,
    Volkswagen AG
    Customer Care

    Jag håller ER andra informerade så fort jag kommer vidare i den här smeten

    Hälsningar
    Roland Johansson

  13. #13
    Nisse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Jag tror att felet egentligen ligger i det här med *longlife*. En del ägare/brukare av bilen anser kanske att bara för det står longlife så behöver man inte göra nåt. De kanske inte ens kollar nivån. Utan de kör på i tron att allt e bra....sen gör de service så seeeent som möjligt...helst upp emot 3000 mil...för så står det ju. Jag personligen gör många kallstarter och kör ofta korta sträckor....den där gulorangea saken mitt i motorrummet är ju till för att kollas på(oljestickan). Så den håller man ett öga på...o sen blir det oljebyte vid 2000 mil ca. Så vill man ha en bil/motor som funkar bra då kan man ju kolla lite då o då. Men OM det är ett problem som beror på en lite dålig konstruktion...så borde VW göra nåt åt det. Kanske gå ut till ägarna med tex att de får göra ett extra oljebyte gratis eller så. Lite Goodwill om nu VW vet vad det betyder..*L*

    P.
    Läser man kommentarerna i artikeln så ser man att en ägare blivit avrådd
    att serva tidigare. Sen ska ju inte en motor haverera vid låg oljenivå om
    inte varningslampan tänds, dessutom så är serviceintervallen flexibel och
    tar hänsyn till körsätt och då är det ju rimligt att lampan är en indikation
    på när tid för cervice ska bokas.

    Inte första gången VW begravt en hund har jag förstått, ser fram emot
    en rimlig förklaring på problemet. Min första bil, en Opel 1970 hade kedja,
    hydraulisk spännare och lyftare men inte havererade den fastän trycket
    i oljepumpen var lågt och kedjan rasslade.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Min fråga kvarstår: Är det ett vanligt problem om oljebytena sköts. 10% havererar innan 10000mil? 100%? 1% och de har gått för långt med samma olja?
    Läste för några år sedan en artikel om utvecklingen av TSI konceptet och ett av teknikernas utmaning var att TSI motorerna skulle fungera minst 30 0000mil vid normal användning/service utan att något skulle behövas bytas ut. Normal sevice med olja filter tändstift skulle räcka, TSI 1,4 skulle bli (är?) VW basmotor.
    Finns problemet även på 1,6 och 2,0FSI som kom tidigare?
    /O

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Kanske e så enkelt som att VW.s tekniker anser en sak...och marknadsnissarna en annan?

    Ja menar: Marknadsnissarna bestämmer att det ska va 3000 mil mellan oljebyterna...teknikerna anser att det borde vara kortare...vem tror ni vinner/vann?

    Men vi får hoppas på ett riktigt svar från VW.

    P.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja man har hört mycket om longlife olja osv, men personligen byter jag olja o filter efter 1000 mil oavsätt vad det är för bil och årsmodell.

    Nyare bil så lämnar ja in den så jag får stämplar, äldre så gör ja det själv.

    VW påpekade att det inte var dags för service när ja köpte min bil ny men ändå så fick dom snällt byta olja och sätta stämpel i boken.
    Så eftersom bilen gått 20000 mil så är olja o filter bytt minst 20 ggr.

  17. #17
    Indianrolle
    Gäst

    TSI problem

    Skulle vara intrssant att veta hur många "insiders" , dvs folk som arbetar hos återförsäljarna och som servar VW ,och som kör med den här motorn. Tydligen är ju både 1.6 och 1.8 liters motorerna annorlunda uppbyggda och inte drabbade av den här åkomman . Eller har det med att göra att den blev utnämnd till "Engine of the year" för några år sedan ? Hur många kommer inte ihåg "Refat Elsayed" utnämning till "Årets Svensk", och vad det medförde med förlorad doktorshatt osv.
    Borgwarnerföretaget Morse Tec vill inte säga något om kamkedjeproblemen ännu , men jag ger mig inte så lätt. Volkswagen ser ut att ha använt dera "Silent-chain teknologi".Sök på Borgwarner så finns det mycket information att hämta in.
    Jag kämpar vidare med detta och även oljebolagen skall kontaktas för deras version. Givetvis skall man byta olja ofta . Ett gammalt talesätt säger att häften av slitaget i en motor orsakas av partiklar i oljan och det stämmer nog.Kallstarterna tar en del. Men att det skulle kunna slita ut en kedja på 7000 mil verkar lite för otroligt .Vad händer vid 12-14000 mil osv .Vi hörs

  18. #18
    Nisse
    Gäst
    Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
    och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
    dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
    erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
    Vad säger du Henrik.M?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387

    säga?

    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
    och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
    dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
    erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
    Vad säger du Henrik.M?
    Klart att det är så att dessa "jobbiga" trådar läses av folk på V.A.G.

    Och infon finns därute,men de som jobbar med det får ju förstår inte uttala sig om det.

    Personligen tycker jag det är kass att ansvaret inte tas från VW´s sida.

    O andra sidan,hur många av producerade bilar har problem i % om de servas enlogt intervall???

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
    och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
    dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
    erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
    Vad säger du Henrik.M?
    Jag har inget att säga som inte redan är sagt och jag har inte munkavle , sen brukar jag låta bli att lägga mig i enskilda fall där jag inte har en susning om bakgrunderna , speciellt eftersom jag sitter på detta forum i form av PRIVATPERSON och inte någon representant för VAG som ska stå till svars för folks olika problem på min FRITID.
    Sen om forumanvändare från "insidan" vill ge sig tillkänna och vara med och diskuttera är det upp till dom.

    Och infon finns därute,men de som jobbar med det får ju förstår inte uttala sig om det.
    Eller så fattar/läser/bryr sig inte vissa inte vad man skriver.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-10-06 klockan 21:20. Anledning: Fogade ihop inlägget.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin