Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    D.E
    Gäst

    2,0 förgasarinsprut? Audi 80 -93.

    Ja, detta gäller en Audi. Avsikten för motorn är dock att sätta i en VW och det är ju samma koncern iallafall.

    Det är så att jag letat efter ett 3A-block efter att jag pajat en kolvring till min 2E. Jag tänkte att antingen kan jag kasta i den färdiga 1,8an jag har eller renovera 2E-blocket. Sen snubblade jag över en som säljer en importerad Audi 80 2,0 i delar alldeles i närbygden. Perfekt tänkte jag, 2,0-motor som samtidigt låter mig använda både mitt extractorrör och oljefilterhållaren med oljekyl till mk1 GTI.

    Jag kollade upp registreringsnumret på bilen i registret. De kallar den för "Audi 80 2,0" men uppger bara 66kW effekt. 1,8an ska ju då vara den som har 66kW, 2,0 borde ha 85. Jag ringde säljaren som höll fast vid att det var en 2,0 fast med förgasarinsprutning. Jag vet ju att 1,8 66kW har förgasarinsprutning så det gjorde ju mig ännu mer misstänksam.

    Fanns det en 2,0 förgasarinsprut med 90hk utomlands? Säljaren tror att motorkoden är ABK men han vet inte riktigt.

    Tacksam för hjälp
    Dennis

  2. #2
    D.E
    Gäst
    Genom att söka kom jag fram till att motorn hette ABT. 2,0 90hk med förgasarinsprut. Funderar nu på om det är samma bottendel som 3A och ABK så att den går att använda...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    3A är ett lågt block medans ABT/ ABK är höga (ca.1,5cm högre)

    Det block man vill ha är ett 3A för det har oljesprut på kolvarna medans ABT saknar det helt. ABK och 2E har det på vissa årsmodeller, tror det var dom tidigare.

    Åkte min tidigare vinterbil med ett 3A block och en GZ topp på med volvosprut och etanol. Satt även 4-1 extractor 308graders kam m.m.
    Den lämnade ca170hk, och det är ju inte trist...
    Enorm hållbarhet med den kombon, den bilen gick nästan 6000mil trimmat och varvades till 8000rpm för jämnan. Det enda som byttes var två simons extractorer som sprack i kollektorn.

    Min bror har en tidig 2E som är köpt från demontering som troligen är till salu.
    17.000mil ca.

  4. #4
    D.E
    Gäst
    Tackar så mycket för informationen.

    Då är det alltså inte en ABT jag ska ha. 2E har jag redan, saknar bara 1 kolvring. Jag tänkte att det skulle vara smidigare med en 3E och att ABT kanske var likadan...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Min bror har en tidig 2E som är köpt från demontering som troligen är till salu.
    17.000mil ca.
    Om du syftade på 2E'n som jag köpte av honom för ett tag sen så var det sagt att den hade gått ca 9000 mil...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Ingen aning hur långt den gått,trodde den hade gått 17000mil men å andra sidan kollade vi flertalet motorer innan den köptes....

    Så du har redan köpt den, du ser vilken koll man har : )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin