Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76

    Passatproblem *åtgärdat*

    Hej.

    Har en Passat 1.8T -01 som har gått drygt 16000 mil varav och jag och frun har kört drygt 10000 av dessa. Har under en längre tid (många tusen mil) kört med den gula "motorvarningslampan" tänd (minns inte vad den heter just nu). Har vid olika tillfällen läst av felminnet hos den lokala verkstan (ej VAG) och fått fram felkoden: 17536 p1128. Det verkar vara flera saker som kan ge upphov till denna felkod och ekonomin har inte riktigt tillåtit att börja felsöka genom att byta ut saker mer eller mindre på måfå. Jag har upplevt att bilen har gått och dragit bensin som den ska och som jag har tolkat det så är det först när lampan BLINKAR som det indikerar tändningsproblem och att det då är viktigt att hitta och lösa problemet.

    Vad som nu har skett är att att bilen tidigare i år börjat gå ryckigt. Just nu är det främst vid kallstart som det efter några sekunders drift börjar "vibrera" i motorn och bilen skakar lite en stund. Om man kör iväg tämligen omgående så går bilen i detta läge väldigt ryckigt. Detta är dock snabbt övergående och när motorn börjar bli varm märks i princip inga ryckningar alls. Jag hade bilen inne på den lokala verkstaden igen och fick nu fram en ny felkod: 16502 P0118. De bytte då en tempgivare för kylarvätskan men detta verkade tyvärr inte göra någon skillnad och efter nollning av felminnet gick bilen som en påse nötter, ryckigt och ojämnt. De bytte efter detta ut en vakuumslang som såg lite misstänkt ut och satte dit nya NGK-stift men det gjorde ingen direkt skillnad.

    Av ekonomiska skäl valde jag i detta läge att ta bilen från verkstan för att vända mig hit till forumet innan jag lät dem felsöka vidare. Det märkliga var att bilen en stund efter jag lämnat verkstan började gå renare och kändes piggare och piggare. Till slut gick den perfekt, kändes som en ny bil och jag insåg (frun har kört bilen mest under det senaste dryga året) att bilen förmodligen gått i något sånt "nödläge" eller dylikt under en längre period för den kändes nu otroligt mycket piggare. Tyvärr blev glädjen kortvarig då jag tror att vi redan dagen efter upptäckte att den gick ryckigt vid kallstart. Nu känns det även som att bilen är "strypt" igen, och, det som ororar mig mest är att avgaserna nu har börjat lukta riktigt illa! Svavelaktigt typ. Tyder detta på att katten nu har brunnit upp eller dylikt??

    Jag har även noterat ett slags metalliskt "rassel" eller skrammel som hörs under gaspådrag inom ett visst varvtalsområde och det låter inte riktigt friskt. Jag inser förstås att jag måste lämna in bilen igen men tänkte höra mig för lite här innan jag gör det. Jag är just nu efter att ha sökt och läst en del trådar näst intill domedagsrädd att jag kommer behöva renovera hela motorn och byta lambdasonder, katalysator, lmm, gasspjäll, turbo, spridare etc etc. Om någon kan stilla min oro och/eller komma med tips och råd innan jag åker tillbaka till verkstan skulle jag vara MYCKET tacksam!

  2. #2
    Maha
    Gäst
    Detta är bara en teori, men jag misstänker att en tändspole har gett upp, detta är och var mycket vanligt på VAG bilar från tidigt 2000-tal.
    Jag misstänker att den inte alltid gått på alla cylindrar och därför inte gått jämnt varför du upplevt vibrationer. Detta kan också förklara varför den känns trött. Ett resultat av att motorn inte tänt på alla cylindrar är att oförbränd bensin passerat rakt igenom motorn och skadat katalysatorn som kan ha "brunnit". Katalysatorns innanmäte består av keramik som nu troligen har spruckit sönder och nu täpper igen avgassystemet. Dessa bitar ligger nu troligen och skramlar i katten och det kan vara det du hör som skramlar.

    Tyvärr kan jag inte tyda felkoderna, men jag skulle kolla upp tändsystemet och lambdasonder, dessa har en direkt inverkan på motorns gång.
    Risken finns tyvärr att du även måste byta katalysator, men innan du eventuellt gör det så måste motorn gå dom den ska!

    En originalkatt är tyvärr dyr, så det kan vara en god idé att kolla upp möjligheten att montera en universalkatt som finns på biltema till exempel.

    Allt detta är som sagt bara en teori, så utgå inte från att detta är felet.

    Jag kan inte säga helt säkert vad som helt går att utesluta, men det verkar föga troligt att turbo, gasspjäll eller spridare skulle orsaka dessa problem, däremot så misstänker jag att tändspolar, lambdasonder, givare av loika slag bidrar tillv / orsakar problemet.
    Senast redigerad av Maha den 2009-09-21 klockan 12:19.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    17536 är "Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too lean"

    Din motor går för snålt, det jag skulle börja med att kolla är att få laddluftsystemet provtryckt för att se om det är hål på nån slang som gör att laddtrycket läcker ut.

    Alternativ 2 är att byta LMM då den kan ha gett upp och inte ger styrboxen rätt mätdata för att få korrekt förbränning. (vanligt att LMM anger ett för lågt värde på genomlupen luftvolym till styrboxen som då inte tillsätter tillräckligt med bränsle för att få en korrekt förbränning.)

    Tar du ut dina tändstift och tittar på dom så kommer dom troligtvis vara ganska ljusa/vita till färgen vilket är ett tecken på att motorn går för snålt.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Om det nu är så att det är som Maha säger så har förutom katten troligtvis också lambdan dränkts = trasig.

    Se då till att byta den sist, annars är risken att den nya också dränks.

    Ett misstag jag gjorde på svärmors passat.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Tack alla för svar!

    Maha:
    Jag tror att tändspoleproblemen var vanligare upp till årsmodell -00, har för mig att jag hört det tidigare men det kan såklart ändå vara så.

    Angående skramlet så hörs det verkligen bara vid ett specifikt varvtal och försvinner lika fort som det kommer. Jag har utan att veta vad jag talar om fått känslan av att det är något mekaniskt ljud, som att något skrapar i nånstans eller ligger och skallrar mot något. Tror du ändå att det kan vara katalysatorns innehåll som låter?

    Falcor:
    Att motorn går för snålt borde väl tala emot att jag har kört sönder katten? Nåt har iaf hänt för avgaserna har inte luktat såhär illa tidigare.. :/

    Angående LMM så har jag tänkt på den ett flertal gånger. Jag har nog varit lite dålig på att byta luftfilter och när jag bytte det nu senast (EFTER att problemen uppdagats) fanns det en hel del skräp i luftburken (dammsög och torkade ur) men att LMM har fått i sig skräp är nog rätt troligt. Borde det inte generera någon felkod om den är vissen dock?

    Mtm:
    Tack för tipset. Vad säger ni andra om det, bör katten bytas först för att inte sabba Lambdasond/er igen? Känns som risk för moment 22 där kanske nästan?

    Mvh Mattias

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Dom tändspolarna som det är problem med är dom som INTE är skruvade utan ner tryckta.
    Har du dom äldre så är safe (mer eller mindre bombproof för normalt bruk).
    Att köra utan en tändspole går knappt...du skulle märkt det iom att du hade haft svårt att göra 90.

    LMM kopplar du helt sonika ur (dra av sladden och låt den vara av).
    Nu går din bil i ett nödläge och skiter i massa saker och kör enligt en "nödmapp".
    Om det funkar som det är tänkt så blir din bil stabilare och "piggare".

    Ett (o)seriöst test av LMM när man misstänker den är att försöka varva ur bilen ( typ i friläge) , börjar den hacka och tveka innan rödmarkering så är den kaputt.

    Det som sker med LMM är att den blir okänslig och reggar inte mer luft än typ tomgång = den går snålt (om motorn tror att den får i sig 1 del luft så skickar den bara på 1 del bränsle...fast du igentligen drar i dig 4 delar luft och 1 del bränsle)

    Gasspjäll kan ge lite olika fel oxå och dom ska först och främst rengöras och sen grund.inställas.
    Enklast med DATA eller kan man testa att varm köra bilen och sen stänga av den , se slå på tändningen och låta den vara på i ca 2 minuter (den ställer in sig själv).

    Katten byter du efter att den går som den ska (om nu det inte skrammlar om katten för då byter du den).



    Ev stavel ingår i priset...

  7. #7
    polomannen
    Gäst
    Varför ber du inte nån av oss på forumet kolla på den som har tillgång till verktyg.
    Iställe för att gissa dej fram vad det kan vara för fel och göra det värre för dej själv.

  8. #8
    mejn
    Gäst
    Jag tycker det låter som när min tändmodul höll på att kasta in handuken, det som oftast blir då är att den ger dålig/ingen gnista på 2ans cylinder (oftast).
    Man märkte det inte konstant utan det var lite fram och tillbaka ända tills den gav sig helt.
    Det går att köra på 3 cylindrar men bilen går inte jätte bra, jag var tvungen att köra min ungefär 1.5mil på 3.
    Lyckligtvis går den att mäta upp ganska enkelt.
    http://www.audiworld.com/tech/elec181.shtml

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Tack för tipsen mini_me!

    Polomannen, självklart skulle det vara intressant att kunna få hjälp av något "VW-freak" i Stockholmstrakten utan att behöva bli skinnad hos Din Bil (vilket jag har blivit en gång). PM:a gärna kontaktuppgifter om intresse finns av att göra en insats!

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av mejn Visa inlägg
    Jag tycker det låter som när min tändmodul höll på att kasta in handuken, det som oftast blir då är att den ger dålig/ingen gnista på 2ans cylinder (oftast).
    Man märkte det inte konstant utan det var lite fram och tillbaka ända tills den gav sig helt.
    Det går att köra på 3 cylindrar men bilen går inte jätte bra, jag var tvungen att köra min ungefär 1.5mil på 3.
    Lyckligtvis går den att mäta upp ganska enkelt.
    http://www.audiworld.com/tech/elec181.shtml
    Intressant mejn, tack för input!

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Kopplade enligt tipset ur LMM varpå bilen gick hur bra som helst!

    LMM nu bytt och bilen går som en dröm, avgaserna luktar inte as längre, inga felkoder och metallskramlet är dessutom borta(!!)

    Tack för tips alla.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Va kul =)

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja då får du åka o köpa en tårta och så glädjas av att du nu kan åka många goa mil i bilen =)

    Skoj att det löste sig...

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Hoppas det är ok att bumpa min gamla tråd då det är samma typ av problem som återuppstått. Nu har bilen gått ca 18400 mil, drygt 2000 då med nya lmm och nu har jag nya problem. Snålheten (eller snarare fattigdomen) har väl bedragit visheten litegrann och jag har troligtvis kört med halvkass termostat denna kalla vinter. Tempen orkar mycket sällan upp till 90 grader, på senare tid knappast alls. Bilen har dock gått bra och det var bara nån gång när det var riktigt smällkallt som jag märkte att det var riktigt svårt att få upp tempen i kupén.

    Har åkt runt med en ny termostat liggande i bilen och väntat på att en bekant ska få tid att hjälpa mig byta (tjänst/gentjänst) men så har ännu inte skett. Nu idag anade jag att bilen kändes lite lite tvekande vid gaspådrag och när jag backade så luktade det apa om avgaserna. Den vill även dö på tomgång.

    Jag är medveten om att det kan finnas många potentiella felkällor och jag ska försöka få in den på avläsning av felminnet under dagen men tänkte höra vad ni tror har störst sannolikhet att ta stryk(?) om man kör med för låg motortemp under en längre tid?

  15. #15
    Altberg
    Gäst
    Får du ingen varmluft i kupén, men värme i motorn så har säkert kylsystemet fryst någon stans vilket kan resultera i kaputt motor.
    Fryser vevhusventilationen på bilen, vilket är relativt vanligt när det är riktigt kallt ute kan även detta resultera i att motorn går sönder.

    När mitt system hade frusit så dog bilen flera gånger, antar att vattenpumpen stod då helt still och gjorde detta. Bilen kändes då inte "pigg" kan jag intyga.
    Kika i behållaren och känn på kylarslangarna (övre och undre).

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Har hela tiden fått värme i både kupé och motor, dock var det som sagt var länge sedan nålen stod på 90 grader.

    När bilen hade stått en stund i förmiddags och jag startade igen kom det en blåaktig rökpuff som luktade inge vidare. Slutade dock ryka direkt och sedan gick den bra på både på tomgång och under gång. Avgaserna luktade som dom skulle igen också. Åkte därefter och gjorde felavläsning (bilen gick perfekt hela tiden) som visade sporadiskt fel på lambdasond 1. Tror dock inte detta har med felet att göra utan jag misstänker (efter att ha talat med bättre vetande) frusen vevhusventilation. Bilen står nu på upptining i 20-gradigt garage över natten för säkerhets skull. I morrn blir det ny olja och filter och förhoppningsvis termostatbyte och sedan hoppas på det bästa...

  17. #17
    polomannen
    Gäst
    Vart håller du till i Södra eller Norra delen av stockholm..???

    För om du inte får ordning på din bil måste nån av oss kolla på den.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Norra delen..

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Hojta till om du är i järfälla-krokarna så kan jag läsa av bilen åt dig.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om du har tillgång till varmvatten och slang så spola igenom systemet, ifall det frusit nånstans.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin